loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سال نو مبارک

پاتوق کتاب فردا سال نو را به همه همراهان گرامی تبریک عرض می کند و شما عزیزان را به پویش «کتاب هدیه بدهیم» دعوت می کند.

چهارشنبه 25 اسفند 1395

هدیه دادن در هیچ فرهنگی نکوهیده نیست و بسیار هم خوب است، اما چه هدیه ای بدهیم، مهم است.‏
یک بسته هدیه، فقط یک شیء نیست، بلکه در همه جای جهان، لبریز مهربانی و احترام است. در هر کشوری هدیه دادن، گفتمان و آداب خود را نیز به وجود آورده است؛ در چین، پیشکشی دهنده باید هدیه را با هر دو دست خود بدهد؛ هدیه‏‎گیرنده اما تا سه‎بار با گفتن سپاس از پذیرش هدیه خودداری می‎کند. در مصر بهترین هدیه، میوه و شیرینی است و هدیه های دیگر را با کاغذهای بسیار زیبا و رنگی بسته بندی می کنند. در هند، مردم به هم خیلی کادو می‎دهند و هدیه گیرنده در جا آن را با ابراز شادی باز می کند. در ژاپن آداب پیشکشی دادن باشکوه است و هدیه‎گیرنده درجا با فرستادن هدیه کوچک دیگری از هدیه دهنده سپاسگزاری می‎کند. مردم ترکیه، هدیه بنیادی شان «باقلوا» است. در فرانسه یگانه چیز بی ارزش، ارزش مادی یک هدیه است، برای همین به یکدیگر یک دسته گُل(فرد و غیر از ۱۳) می دهند که باشکوه ترین هدیه است. در فرهنگ یونانی که کادوپیچ‎کردن بسیار اهمیت دارد، هدیه های گران، نکوهش می شود، چون ما به ازای آن برای هدیه گیرنده شاید بسیار سخت باشد. در سنگاپور، پیشکشی را جلوی هدیه دهنده باز نمی کنند. در آرژانتین، هدیه ها را گل، شکلات و شیرینی تشکیل می دهد.
ایجاد فرهنگ پیشکشی کتاب
برخی از «سنت ارزشمند هدیه دادن کتاب» سخن می گویند، در حالی که چنین سنتی هرگز در تاریخ کشور ما پا نگرفته است که اینک فراموش شده باشد! البته در همیشه تاریخ ایران زمین، کتاب نوشتن و کتاب خواندن و کتاب دستینه‎کردن و کتاب پیشکش کردن وجود داشت، ولی فقط در میان نخبگان ادیب ما، نه مردم جامعه. ‏
اینک باید کوشیده شود چنین فرهنگی در جامعه جا بیافتد. هدیه سکه به یک دوست، هدیه مال به او، ولی هدیه کتاب، هدیه دانایی و آگاهی به او است. علاوه بر این اگر به کسی، یک شیء هدیه کنید، در نهایت به سود اقتصاد یک کشور خارجی خواهد بود، در حالی که هدیه کتاب به کسی، رونق بخشی به کار نویسنده است.

در نهادینه شدن این فرهنگ پسندیده کوشا باشیم.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط