loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حوزه و دانشگاه در فرهنگ پویا

چهاردهمین شماره فرهنگ پویا، ویژه وحدت حوزه و دانشگاه، به همت دفتر پژوهش های فرهنگی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، چهاردهمین شماره فرهنگ پویا، ویژه وحدت حوزه و دانشگاه، به همت دفتر پژوهش های فرهنگی منتشر شد.

در گزیده ای سرمقاله این شماره با عنوان «وحدت؛ رمز پویایی مراکز تحول ملت» آمده است: «امام خمینی(ره) از حوزه ودانشگاه به عنوان دو مرکزی یاد می کنند که می توانند پشتوانه تمامی پیشرفت های کشور باشند، همان گونه که ممکن است در اثر غفلت زمینه انحراف و انحطاط کشور و نظام را به وجود آورند. امام تهذیب و تعهد حوزه و دانشگاه را دو اصل اساسی در تامین سعادتمندی کشور می دانند و حوزویان و دانشگاهیان را به کسب این دو امر مهم توصیه می فرمایند.»

بازخوانی دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب در مورد وحدت حوزه و دانشگاه مطلبی است که با عنوان «رابطه ای برای دوستی علم و دین» در این شماره به چاپ رسیده است.

«معنای قرآن به سر گرفتن حوزه و دانشگاه» گفتاری از آیت الله جوادی آملی است که حوزه و دانشگاه را به عنوان دو عنصر محوری در این مراسم بررسی می کند.

«آنگاه که آرمان ها یکی شود» به تبیین معنای صحیح وحدت حوزه ودانشگاه می پردازد و از میان رویکردهای گوناگون صحیح ترین رویکرد بهاین موضوع را مورد بررسی قرار می دهد.

«گفتمان پیروزمندانه دین در دانشگاه» از لوازم وحدت حوزه و دانشگاه است که در این شماره بخشی را به خود اختصاص داده است.

در مقاله ای دیگری باعنوان «با همدلی و لطف قدم زن، به سوی مقصد متعالی»، وحدت و تعامل سازنده حوزه و دانشگاه از نظریه تا عمل بررسی شده است.

«همگرایی علم و دین برای ساختن جامعه آرمانی» ضمن تبیین برخی نمونه های عینی، آسیب های موجود در مسیر وحدت و راهکارهای تحقق آن را بیان می کند. همچنین به بررسی موانع تحقق کامل این آرمان انقلابی و نیز راهکارهای گسترش این مصادیق می پردازد.

در گزیده ای از این مقاله می خوانیم: «تبادل استاد بین دو نهاد حوزه و دانشگاه به منظور تامین اساتید مورد نیاز حوزه ها در شاخه های علوم انسانی و نیز تامین اساتید مورد نیاز دانشگاه ها در زمینه اخلاق، معارف اسلامی، تاریخ اسلام و ... از مصادیق دیگری است که پایه های وحدت حوزه و دانشگاه را مستحکم تر می نماید.»

ضربان ناموزون در دو قلب تپنده، این فصل را بامن بخوان؛ فصل جدایی است، چگونه پای دانشگاه به ایران باز شد، مسجدی به وسعت یک دانشگاه، علم با طعم سیب زمینی، دو صد گفته چو نیم کردار نیست و وقتی که علم ردای دین بر تن می کند.

بخش بعدی این نشریه به گفت‌وگوهایی که با اندیشمندان و صاحب نظران معاصر انجام شده اختصاص یافته است.

چهاردهمین شماره فرهنگ پویا به صاحب امتیازی حجت الاسلام دکتر مجتبی مصباح مدیر مسؤولی حجت الاسلام دکتر سید احمد رهنمایی و سردبیری حسن طاهری در آذرماه سال جاری به همت دفتر پژوهش های فرهنگی منتشر شده است.

این نشریه به همراه نشریات راه، پنجره، موعود، پلاک هشت و... در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

پنجشنبه 17 دی 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط