loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حداد عادل: تألیف جلد دوم «پاسیاد پسر خاک» آغاز شود

«غلامعلی حداد عادل» در مراسم رونمایی از کتاب پاسیاد پسر خاک، خواستار تألیف و انتشار جلد دوم این اثر با موضوع بررسی زندگی و شخصیت مرحوم «سیدعلی‌اکبر ابوترابی‌فرد» در روزگار پس از اسارت تا زمان وفات شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، مراسم رونمایی کتاب «پاسیاد پسر خاک» عصر روز دوشنبه، 14 دی، باحضور حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمدحسن ابوترابی‌فرد» نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی، «غلامعلی حداد عادل» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، «احمد مسجدجامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران، «محمدحسن بنیانیان» رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و مسئولان دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در محل حوزه هنری برگزار شد.

مرحوم ابوترابی مایه افتخار عالم انسانی بود

حداد عادل در این مراسم با بیان اینکه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی هر دو از وقایعی هستند که بودنشان از نمودشان بسیار بزرگتر و عظیم‌تر است، گفت: آنچه حقیقت این دو واقعه است بسیار بزرگتر از آن چیزی است که تاکنون شناخته شده و بیان شده است و آنچه که تاکنون درباره آن گفته شده در مقایسه با آنچه هست مثل بخشی از کوه یخ شناور در اقیانوس است که از آب بیرون مانده است.

وی با اشاره به اینکه عظمت انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را نمی‌توان در زبان و بیان گنجاند، افزود: باید خدا را شاکر بود که با انتشار آثاری مانند «پاسیاد پسر خاک» یک جنبه از جنبه‌های جنگ تحمیلی بهتر شناخته شد و آن نقش مرحوم ابوترابی در جنگ تحمیلی و نیز در اسارت است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر ابوترابی را یک چهره نمونه در روحانیت اسلامی می‌دانم که نه تنها در ایران و جهان تشیع می‌توانیم به او افتخار کنیم، بلکه در عالم انسانی نیز او افتخار است. او نمونه انسانی است که در زندگی پاک زیسته است و تمام آن را سراسر مجاهدت و خدمت در راه حق قرار داد.

حداد عادل در ادامه و با اشاره به کلامی از مقام معظم رهبری، افزود: به اعتقاد من شاخصه سنجش افراد نسبت به هم میزان پایداری و ایستادگی آن‌ها در برابر دفاع از حق و حقیقت است و این موضوع در سراسر زندگی مرحوم ابوترابی دارای وزن بالایی است.

وی در ادامه با اشاره به کتاب پاسیاد پسر خاک افزود: آنچه از شخصیت ایشان در نظر من بسیار جالب است راز و نیازهای طولانی ایشان با خداوند است که با نگاه من کتاب جا دارد که در چاپ‌های بعدی آن به شکل بهتری این موضوع منعکس شود، اما در همین اندازه نیز باید از حوزه هنری و دفتر ادبیات و هنر مقاومت برای انتشار آن قدردانی کرد.

وی اظهار امیدواری کرد این کتاب در آینده نزدیک جلد دوم خود را نیز تجربه کند و در آن زندگی مرحوم ابوترابی در سال‌های پس از اسارت و شخصیت و خدمات او در این دوران را نمایان کند و نیز امکانی فراهم شود که از شرح زندگی وی یک نسخه سینمایی نیز پدید آید.

مرحوم ابوترابی ازهمه تعلقات انسانی به دور بود

حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسن ابوترابی‌فرد» نیز در ادامه این مراسم به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره اصولی در زندگی و حیات مرحوم ابوترابی که زیرساخت‌های شکل‌گیری تفکر او نیز به شمار می‌رفته است، گفت: مرحوم ابوترابی تعلق به خود نداشت و گویا تمام وجود او را به گونه‌ای ساخته بودند که از خویشتن و تعلقات فردی به دور باشد. دیگر اینکه وی در طول حیات خود نقشی محوری در افزایش محبت قلبی میان افراد داشت و به تعبیری دیگر او در دوستی مسلمان و غیر مسلمان نمی‌شناخت. هدف را کوچک نمی‌شناخت و برای آن هزینه می‌کرد و حضور وی نیز در دفاع مقدس نیز از این موضوع الهام می‌گرفت.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: هر چقدر فعالیت و کار وی با مشقت بیشتری همراه می‌شد پاسیاد پسر خاک بودن او نیز بیشتر معنی می‌گرفت. ما نیز باید امروز اظهار کنیم که این راه را که پایان آن تصورناشدنی است، پذیرفته‌ایم.

خاطرات ابوترابی نشان دهنده اهتمام او به کرامت انسانی است

«احمد مسجدجامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز که به عنوان سخنران در این مراسم حاضر بود با اشاره به اینکه این خاطرات به این دلیل که نمایانگر شخصیت والای یکی از چهره‌های انقلاب که گاهی در فضاهای عمومی کمرنگ جلوه داده شده است حائز اهمیت است، گفت: مراجعه به این اثر نور امیدی را در ذهن و یاد ما روشن می‌کند که نشان از حرمتی است که ابوترابی به کرامت انسانی می‌نهاد. او برای اخلاق حریمی قائل بود و ادب را شاخصه رفتار و منش خود قرار داده بود.

وی افزود: ابوترابی در جای‌جای خاطرات خود به این نکته تأکید داشت که عظمت خدا و حفظ حرمت افراد در اولویت قرار دارد و وی حتی در برخورد با دشمنان خود نیز این شیوه را هرگز کنار نمی‌گذاشت.

خواستار حمایت از انتشار این آثار هستیم

«حسن بنیانیان»، رئیس حوزه هنری، نیز در این مراسم با اشاره به اینکه حوزه هنری برای ارتقای فرهنگی جامعه دو راهکار را همواره پیش روی خود داشته است، گفت: ما می‌توانستیم در مرحله نخست از فیلم‌نامه‌نویسان دعوت کنیم که با مراجعه به تخیل خود اثری را با موضوع زندگی شخصیت‌های انقلابی بسازند اما جمع‌آوری خاطرات شخصی و انتشار جامع شخصیت‌های انقلابی به نظر ارزشمندتر می‌آید، زیرا این امر دارای تأثیرگذاری بیشتری است و نیازی به تحلیل نیز ندارد.

وی با اشاره ه کتاب پاسیاد پسر خاک گفت: تولید و انتشار این نوع از کتاب‌ها از جمله برنامه‌های حوزه هنری است که در سی استان کشور آغاز شده است و این کتاب نخستین نمونه آن است که با همکاری حوزه هنری استان قزوین تولید شده است. آنچه ما پس از انتشار این کتاب از بزرگان فرهنگی و سیاسی کشور خواستاریم کمک و یاری و برای پیشبرد این شیوه است، چرا که حوزه هنری در حال حاضر به جایگاهی دست یافته است که اگر پشتیبانی مالی و دولتی از آن به عمل بیاید کارهای انجام نگرفته زیادی در دست داریم که می‌توانیم آن را عملی کنیم.

وی ادامه داد: گام بعدی حوزه هنری در استان‌های تبدیل این کتاب به جریانی است که به نسخه‌های سینمایی مبدل شده و هویت ایرانی و اسلامی ما را به طور کامل با خود منتقل کند. این آثار باید با حمایت تمامی نهادها به درون خانواده‌ها راه بیابد تا به عنوان ابزاری برای مبارزه با جریانات فرهنگی پلید بیگانه بتواند نقش خود را به عنوان یک مسکن درونی ایفا کند.

پنجشنبه 17 دی 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط