loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چاپ نخست کتاب «علی(ع) والمناقب» تألیف عبدالعلی گویا

چاپ نخست کتاب «علی(ع) والمناقب» تألیف دکتر عبدالعلی گویا، تصحیح و تحقیق دکتر امیر توحیدی و مجید مسعودی از سوی انتشارات دلیل‌ما منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر که سومین جلد از مجموعه «دوره معارف و عرفان معصومین(ع)» است، علاوه بر آن‌که قلوب مومنین را با معجزات، فضایل و مناقب انوار قدس الهی امتحان می‌کند، می‌کوشد مومنان را برای مهمترین بخش اعتقادات شیعی، یعنی تبری و تولی آماده سازد.

امام صادق(ع) از پدران بزرگوارش از رسول خدا(ص) نقل کرد که آن حضرت فرمود: «به درستی که خداوند برای برادرم، علی‌بن ا‌بی‌طالب(ع) فضایلی قرار داده که تعداد آنها را غیر از خودش، کس دیگری نمی‌تواند شمارش نماید. پس هرکس فضیلتی از فضایل او را در حالی که به آن اقرار دارد بیان کند، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می‌بخشد؛ اگر چه با گناهان جن و انس به قیامت در آید.
و هرکس فضیلتی از فضایل علی‌بن‌ ابی‌طالب(ع) را بنویسد، پیوسته ملائکه برایش استغفار می‌کنند تا زمانی که آن نوشته باقی است.
و هرکس گوش دهد به فضیلتی از فضایل او، خداوند تمام گناهانی را که از طریق استماع کسب کرده، می‌آمرزد.
و هرکس به نوشته‌ای که در آن فضایل علی(ع) است نظر کند، خداوند گناهانی را که با نگاه کردن انجام داده می‌بخشد». و در ادامه، رسول خدا(ص) فرمود: «نگاه به چهره علی‌بن ‌ابی‌طالب(ع) عبادت است، ذکر و یاد او را نمودن عبادت است و ایمان بنده‌ای پذیرفته نمی‌شود، مگر به دوستی با او و دشمنی و بیزاری از دشمنانش».

مؤلف کتاب در مقدمه خود یادآور می‌شود: «اگر نبود حدیثی در بیان فضائل علی(ع)، مگر حدیث فوق، ما را بسنده بود که سخن را کوتاه کنیم. اما از آنجا که می‌خواهیم مساله بیان فضایل حضرتش را در میان اذهان خوانندگان -به نوعی- تثبیت نماییم، ناچاریم مقدمه خود را قدری طولانی‌تر نموده و به ذکر نمونه‌های دیگری در این زمینه اقدام نماییم؛ چه، به اتکای همین احادیث معصومین(ع) معتقدیم که: "قلب‌ها مانند شمشیر زنگار می‌بندد و صیقل دادن آن جز به ذکر حدیث و شنیدن آن میسر نیست".
از طرف دیگر، جابربن عبدالله انصاری می‌گوید: "رسول خدا(ص) فرمود: جبرئیل بر من نازل شد و گفت: خدای متعال تو را مامور می‌نماید که به بیان فضایل علی‌بن ‌ابی‌طالب(ع) در بین اصحاب و یارانت بپردازی تا آنها نیز سخنان شما را به آیندگان برسانند. همچنین به همه ملائک فرمان داده است تا فضایل علی(ع) را که شما بیان می‌کنید، گوش کنند".
بنابراین، وقتی در قرآن مجید نیز آمده است: "لقد کان لکم فی رسول‌الله اسوه حسنه (احزاب-21)"، دیگر جای هیچ‌گونه شک و تردیدی باقی نمی‌ماند که ما هم به اندازه توفیقی که خداوند نصیبمان فرموده، به این امر مبادرت جوییم».

از آنجا که احادیث محمد و آل محمد(علیهم‌السلام) صعب مستصعب است و امکان دارد قلوب عقب افتاده نتواند تحمل حتی شنیدن بعضی از این فضایل و مناقب و معجزات را بنماید، لذا می‌بایست در مواجهه با این‌گونه احادیث، به این بیان امام باقر(ع) توجه داشته باشیم که امام باقر(ع) می‌فرماید: «رسول خدا(ص) فرمود: حدیث آل محمد صعب مستصعب است، جز فرشته مقرب یا پیغمبر مرسل یا بنده‌ای که خدا دلش را به ایمان آزموده، به آن ایمان نیاورد. پس هر حدیثی که از آل محمد(ص) به شما رسید و در برابر آن آرامش دل یافتید و آن را آشنا دیدید، بپذیرید و هر حدیثی را که دلتان از آن رمید و ناآشنایش دیدید، آن را به خدا و پیغمبر و عالم آل محمد(ص) رد کنید. همانا هلاک شده کسی است که حدیثی را که تحمل ندارد، برایش بازگو کنند و او بگوید به خدا این چنین نیست، به خدا این چنین نیست، و انکار، مساوی کفر است.»

همچنین اگر کسی نخواهد این‌گونه مطالب را قبول کند، ناچار است به دنبال بهانه‌ای بگردد و مثلا ضعف سند حدیث و ... را مستمسک قرار دهد و از ریشه، تمامی حقایق را منکر شود، بلیه‌ای که اخیرا گریبانگیر بعضی از محققین بی‌خبر از حقایق و معارف عالی مذهب شیعه شده است. مثل اینان، مثل همان کسانی است که در زمان پیامبر(ص) به تمامی معجزاتی که از حضرتش به وقوع می‌پیوست، مهر سحر می‌زدند و رسول خدا(ص) را -العیاذبالله- ساحرِ کذاب می‌دانستند.

نویسنده در بخشی از این اثر می‌نگارد: نمونه‌ای که ذیلا خاطر نشان می‌سازیم، مشتی از خروار است که فقط قلوب «امتحان شده به ایمان» را می‌طلبد. علی(ع) فرمود: «... من با پیغمبر(ص) بودم، زمانی که گروهی از بزرگان قریش نزد او آمدند و گفتند: ای محمد، تو امر بزرگی ادعا می‌کنی که نه پدران تو و نه کسی از خاندان تو آن را ادعا نکرده است و ما از تو کاری درخواست می‌نماییم که اگر آن را برای ما بجا آوری می‌دانیم پیغمبر و فرستاده هستی، و اگر بجا نیاوری، می‌دانیم جادوگر و دروغگو هستی. پیغمبر(ص) فرمود: چه می‌خواهید؟ گفتند: این درخت را برای ما بخوان تا با ریشه‌هایش کنده شده جلو رویت بایستد. پیغمبر(ص) فرمود: خداوند بر همه چیز توانایی دارد، اگر این خواهش شما را برآورد آیا ایمان می‌آورید و به حق گواهی می‌دهید؟ گفتند: آری. فرمود: من به شما نشان می‌دهم آنچه را می‌طلبید و می‌دانم که به خیر و نیکویی نمی‌گروید و بین شما کسی هست که در چاه انداخته می‌شود و کسی هست که لشکرها را گردآورد.
پس از آن پیغمبر(ص) فرمود: ای درخت، اگر تو به خدا و روز رستاخیز ایمان داری و می‌دانی من پیغمبر خدا هستم، با ریشه‌های خود کنده شو و به فرمان خدا جلوی من بایست.
سوگند به خدایی که آن حضرت را به حق برانگیخت، درخت با ریشه‌هایش کنده شد و آمد در حالی که صدایی سخت داشت و صدایی مانند صدای بالهای مرغان، تا بین دو دست پیغمبر(ص) مانند مرغ پر و بال‌زنان ایستاد و شاخه بلند خود را بر سر رسول خدا(ص) و بعضی از شاخه‌هایش را بر دوش من افکند، و من در طرف راست آن حضرت(ص) بودم.
پس چون آن گروه آن را دیدند، از روی سرفرازی و گردنکشی گفتند: بفرما تا نیمی از آن پیش تو آید و نیمه دیگر جای خود بماند. پس درخت را به آن درخواست فرمان داد، آنگاه نیمه آن به سوی آن حضرت رو آورد که به شگفت‌ترین روی آوردن و سخت‌ترین صدا کردن می‌ماند و نزدیک بود بر رسول خدا(ص) بپیچد. پس از روی ناسپاسی و ستیزگی گفتند: امر کن این نیمه نیز باز گردد و به نیمه خود بپیوندد همچنان که بود. پس پیغمبر(ص) امر فرمود درخت بازگشت. من گفتم: سزاوار پرستش جز خدا نیست، ای رسول خدا! من نخست کسی هستم که ایمان به تو آوردم و نخست کسی که اقرار کردم به اینکه درخت به فرمان و خواست خدا بجا آورد آنچه را که کرد برای اعتراف به پیغمبری تو و احترام فرمانت.
پس همه آن گروه گفتند: جادوگر بسیار دروغگویی است، شگفت جادویی که در آن چابک است! و آیا تو را در کارت تصدیق می‌نماید غیر از مانند این شخص؟! که قصدشان من بودم و من از گروهی هستم که در راه خدا، آنان را توبیخ سرزنش کننده‌ای باز نمی‌دارد، چهره آنان چهره راستگویان و سخنشان سخن نیکوکاران است، شب را آباد کننده و روز را نشانه و راهنما هستند. به ریسمان قرآن خود را می‌آویزند، و راه‌های خدا و روش‌های پیغمبرش را زنده می‌کنند. گردنکشی و سرفرازی و نادرستی و تباهکاری نمی‌کنند، دل‌هایشان در بهشت و بدن‌هایشان مشغول کار است».

کتاب حاضر در هفت بخش سامان یافته است؛ معجزاتی از رسول خدا(ص) در مقایسه با معجزات انبیا، معجزات و مناقب علی(ع)، اخبار از مغیبات، مناشدات امیرالمومنین(ع)، فضایل و مناقب حضرت فاطمه زهرا(س)، فضایل؛ مناقب و معارفی از امامان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و خصایص انوار قدس الهی(ع).

در انتهای این اثر، خطبه بدون الف حضرت علی(ع) نیز درج شده است.

کتاب‌های نهج‌البلاغه، احتجاج، اصول کافی، اختصاص، الانوار‌النعمانیه، الخرایج و‌الجرایح، الزام‌الناصب، الفضائل، اللوامع‌النورانیه، امالی، بحار‌الانوار، تفاسیر قرآن (قمی، برهان، شریف لاهیجی، نورالثقلین)، علل‌الشرایع، علی(ع) و فوج فائزین، علی(ع) و فوج مقتحم، غیبت، کامل‌الزیارات، کتاب سلیم‌بن قیس هلالی (اسرار آل ‌محمد)، کشف‌الغمه، کفایه‌الموحدین، مدینه‌المعاجز، مستدرک نهج‌البلاغه، مصباح، مناقب، ینابیع‌المعاجز و ینابیع‌الموده، از منابع و مآخذ مؤلف در تدوین این اثرند.

چاپ نخست کتاب «علی(ع) والمناقب» در شمارگان 2000 نسخه، 376 صفحه و بهای 55000 ریال راهی بازار نشر شد.

دوشنبه 21 دی 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط