loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «اندیشه سیاسی در ایران بعد از انقلاب»

کتاب «اندیشه سیاسی در ایران بعد از انقلاب» نوشته یحیی فوزی توسط پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یحیی فوزی این اثر را در شش فصل نظیر؛ گفتمان‌های مهم سیاسی در ایران معاصر، گفتمان حکومت اسلامی بعد از انقلاب و خرده گفتمان‌های آن و چالش‌های فکری گفتمان‌ها درباره موضوعات مهم سیاسی در سال اول انقلاب، تدوین کرده است.

همچنین، چالش‌های گفتمان اسلام فقاهتی در دهه اول انقلاب و پیامدهای آن بر تحول این گفتمان، ظهور خرده گفتمان‌های مختلف درباره منشا مشروعیت ولایت فقیه و گفتمان حکومت عرفی مسلمانان، عناوین دیگر فصل‌های این کتابند.

نویسنده کتاب «اندیشه سیاسی در ایران بعد از انقلاب» درصدد است ضمن بررسی و تبیین سیر تحول اندیشه سیاسی در ایران بعد از انقلاب، به این سوالات پاسخ دهد که سه گفتمان اندیشه سیاسی‌ یعنی مارکسیسم، ناسیونالیسم لیبرال و اسلام سیاسی در دوران بعد از انقلاب دچار چه تحولات اندیشه‌ای شده‌اند؟ و این تحولات متاثر از چه عوامل عینی و ذهنی بوده‌اند؟

در مقدمه این اثر، مسایل و بحران‌های فکری بعد از انقلاب در سه نکته خلاصه شده‌اند. نخست، فروپاشی نظام سیاسی سلطنتی و ضرورت تعیین الگوی جایگزین برای آن است که در این مرحله نیروهای انقلابی که با یکدیگر در مبارزه علیه شاه و نظام سلطنت وحدت نظر داشتند، در تعیین الگوی جدید بر اساس مبانی نظری جامعه آرمانی خود به ارایه الگوهای متفاوتی پرداختند. این موضوع جریانات فکری بعد از انقلاب را از یکدیگر متمایز و مواضع اندیشه‌ای آن‌ها را شفاف‌تر کرد.

دومین مساله، نحوه تعیین جهت‌گیری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نظام سیاسی جدید بود که حول تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی مطرح شد و نیروهای اسلام‌گرا را به جریانات فکری متفاوتی تقسیم و گفتمان‌های جدیدی را مطرح کرد.

سومین مقطع نیز هنگامی است که با تثبیت قدرت نیروهای اسلام فقاهتی در عرصه سیاسی کشور، آنان تلاش کردند به اجرای احکام اسلام و اسلامی کردن امور بر اساس آموزه‌های فقه شیعه بپردازند.
یحیی فوزی برای تدوین این کتاب از یکصد منبع فارسی استفاده کرده است.

کتاب «اندیشه سیاسی در ایران بعد از انقلاب» در شمارگان 1000 نسخه، قطع وزیری، 232 صفحه و بهای 32000 ریال توسط پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی منتشر شده است.

پنجشنبه 24 دی 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

مژگان

سلام و خسته نباشید.

دوست خوب، من دانشجو هستم تصمیم دارم اگر بتونم یه مقاله کوتاه بنویسم .فکر میکنم شما بتونید من رو راهنمایی کنید.
ایده نوشتن مقاله با سوالی که استادم مطرح کردند به ذهنم رسید. سوال ، دکتر یحیی فوزی چه طور اندیشه سیاسی امام رو از نظریه توماس اسپریگنز نوشته که بر مبنای دینه؟
لطفا من راهنمایی کنید.ممنون میشم از همراهیتون.

13 مهر 1393

سلام
شما میتوانید از قسمت موضوعات کتاب های سایت به موضوع امام و رهبری مراجعه کنید و کتاب های مرتبط با اندیشه امام خمینی (ره) را ببینید و کتاب منطبق با موضوع مورد بررسیتان را بیابید. ببخشید از اینکه بیشتر نمیتونیم کمکتون کنیم چون موضوع شما تخصصیست و باید توسط اساتید راهنما به شما کمک شود.

اخبار مرتبط
محصولات مرتبط