loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مدیر سوره مهر: توزیع، هموار کننده راه تبلیغ رسانه‌ای کتاب

مدیر عامل انتشارات سوره مهر معتقد است: تبلیغ کتاب، به رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما سپرده شود و وزارت ارشاد مراکز فروشگاهی برای توزیع مناسب ایجاد کند. در صورت آشنایی مردم از راه تبلیغ، باید کتاب به بهترین شکل و در اسرع وقت به دست مخاطب برسد.

محمد حمزه‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار داشت: کتابخوانی در کشور ، تحت تأثیر چند جریان قوی و مسیرهای خاص کانالیزه شده است. مطالعه کتاب‌های درسی، تفریحی، کاربردی و مطالعه مطبوعات و متون اینترنتی و کتاب‌های ادعیه و مذهبی جریان‌های غالب کتابخوانی در کشورند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: هرچند بخشی از نیازهای تربیتی، روانی و آموزشی مردم از طریق همین مسیرهای اثر گذار تأمین می‌شوند، اما به دلیل سهم قابل اعتنایی که این مطالعات در پر کردن اوقات مردم دارند، به طور مطلق بر جریان صحیح و کارآمد کتابخوانی و نیز بر عادات درست مطالعه کتاب اثر می‌گذارند. طبیعی است که هرگونه برنامه‌ریزی برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور باید براساس شناخت عادات موجود و برگرفته از مطالعات آسیب‌شناسانه وضع حاضر صورت گیرد.

مدیر عامل انتشارات سوره مهر درباره میزان مطالعه در سطح خانواده‌ها تصریح کرد: بسیاری از فرضیه‌های موجود که بنا را بر بی‌رغبتی مردم به مطالعه می‌گذراند، به این واقعیت توجه نداشته‌اند که به دلیل بافت جوان جمعیتی در ایران، خانه و خانواده‌ای نیست که در آن روزی چند ساعت مطالعه (از انواعی که برشمردم) صورت نپذیرد. پس در هر رویکردی که به موضوع کتابخوانی داریم، باید بدانیم که باور عمومی مردم درباره خودشان این نیست که کتاب نمی‌خوانند.

محمد حمزه‌زاده با اشاره به نخستین قدم‌های صدا و سیما برای طراحی برنامه‌های تبلیغی و ترویجی، یادآور شد: رسانه‌ها باید واقعیت‌های موجود در زمینه مطالعه را مانند این که؛ مردم کتاب را محترم ـ و گاه مقدس ـ و وسیله‌ای برای رفع نیازهای خود می‌دانند و رویکرد مردم به کتاب کانالیزه شده است و از بازار کتاب و روش‌های مراجعه به این بازار و محتوای آن کم اطلاع‌اند، مورد توجه قرار دهند.

وی در ادامه با تاکید بر نکات دیگری از واقعیت‌های موجود در زمینه مطالعه خاطر نشان کرد: مردم، طعم مطالعه واقعی و احساس ارتقای ذهن و روح را کمتر چشیده‌اند و امکانات مناسب و کافی برای تشکیل مسیرهای مطالعاتی فراهم نشده است. کتاب‌های جریان غالب مطالعه، احساس استغنای کاذب در مطالعه‌کنندگان ایجاد کرده اند.

حمزه‌زاده افزود: همچنین ساختارهای تولید، نشر، توزیع و فروش کتاب دارای ضعف‌ و کاستی‌ و شبکه اطلاع ا‌رسانی و تبلیغ ضعیف است. بنابراین هر گونه برنامه‌ریزی برای تبلیغ کتاب و کتابخوانی در کشور باید با توجه به آسیب‌شناسی‌ وضع موجود شکل بگیرد. در غیر این صورت آنچه که فراوان درباره‌اش نوشته‌اند، فنون و شگردهای اطلاع‌رسانی و تبلیغ است.

مدیر عامل انتشارات سوره مهر پیش‌فرض‌های فعالیت تبلیغی برای کتاب در رسانه‌ها را ناکافی دانست و تاکید کرد: مسایل توزیع و نشر از نکات ضروری‌اند که باید پیگیری شوند. می‌توان فعالیت تبلیغی را به رسانه‌ها، به ویژه صدا و سیما سپرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عمده اهداف خود را بر ایجاد مراکز فروشگاهی برای توزیع مناسب در سطح استان‌ها قرار دهد.

محمد حمزه‌زاده، افزود: مشکل مهم‌تر پیش از تبلیغات رسانه‌ای، توزیع مناسب است که در صورت آشنایی مردم از راه تبلیغ، باید کتاب به بهترین شکل و در اسرع وقت به دست مخاطب برسد.

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، براساس آیین نامه اجرایی حمایت از نشر، مصوبه هیات وزیران با نگاه ویژه به موضوع اطلاع رسانی و تبلیغات در رسانه، در حال تدوین آیین‌نامه اطلاع رسانی و تبلیغات کتاب در رسانه هاست. تدوین این آیین‌نامه، فرصتی مناسب را برای ناشران سراسر کشور فراهم می‌کند تا نسبت به معرفی و ارایه کتاب‌های خود به مخاطبان اقدام کنند.

شنبه 26 دی 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط