loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عرفان اسلامی منتشر شد

کتاب«عرفان اسلامی »، نوشته دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی منتشر شد. بر اساس این گزارش، نویسنده کتاب عرفان اسلامی، تصمیم بر تدوین کتابی به زبان ساده و علمی برای علاقه مندان این حوزه گرفته تا قبل از ورود به این عرصه، آشنایی مختصری با منابع، اصول، اصطلاحات رسمی عرفان اسلامی پیدا کنند و از آغاز مطالعه و تلاش، در مسیری درست و هدف مند گام بردارند

نویسنده کتاب در صدد است تا علاقه مندان بدانند که عرفان اسلامی، صرفاً ریشه در آیات قرآن کریم و سیره معصومین(ع) دارد و فراتر از آنچه که قرآن کریم می فرماید، یا اهل بیت(ع) بدان ها عمل کرده اند، چیزی از خود نه می بافد و نه می گوید.

«تاریخچه»، عنوان فصل اول کتاب بوده که تاریخچه ای از سیر عرفان اسلامی، مختصات دوره های مختلف، عرفان های برجسته، و آثار ماندگار آن ها بیان می شود که تقریباً خواننده را با فراز و فرود عرفان اسلامی و نحوه تطور و تکامل آن آشنا می کند.

در فصل دوم، «ارکان عرفان» که شامل موضوع، مسائل، و مبادی عرفان اسلامی است، به اختصار تعریف می­شوند تا در شکل بندی و فهم مطالب عرفانی، برای خواننده کاربرد داشته باشد.

«روش شناخت»، عنوان فصل سوم است که در آن، روش شناخت در عرفان اسلامی که روشی شهودی است به بحث گذاشته می شود و دیدگاه بعضی از بزرگان حکمت و عرفان مورد بررسی قرار می گیرد.

فصل چهارم با عنوان «وجود و وحدت وجود»، بحث مهمی که جوهر عرفان اسلامی است را مطرح نموده که فهم دقیق آن، حلّ بسیاری از مسائل فلسفی و عرفانی را در پی خواهد داشت.

فصل پنجم؛ «مراتب وجود پیدایش حضرات و عوالم» را بیان و لطایف رقیق عرفانی در خصوص علم الهی و کیفیت تعیّن و پیدایش عالم اعیان ثابته را روشن می­سازد.

«وحی، نبوت و ولایت»، عنوان فصل ششم بوده و جایگاه آن ها را در عرفان اسلامی، مورد بررسی قرار می دهد. به ویژه بحث خاتم ولایت و کیفیت سیر آن در امامت شیعه را روشن می کند.

در فصل هفتم «حکمت معاد»، به اختصار حکمت معاد و تعارض آن با معاد جسمانی مورد بحث در قرآن کریم و ادله عرفا بیان می شود.

«عرفان عملی»؛ موضوع فصل هشتم بوده که جایگاه عرفان عملی و کیفیت سیر و سلوک بر اساس کتاب منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری معرفی می­شود.

در فصل نهم؛ «فرقه ها و نحله های عرفان نما»، فرقه هایی که ریشه در ادیان آسمانی ندارند، مورد بررسی قرار می گیرند.

گفتنی است، عرفان اسلامی، نوشته دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی، از سوی شرکت چاپ و نشر بین الملل، در سال 1388 با شمارگان 3000 نسخه، به قیمت 3500 تومان منتشر شده است.

شنبه 3 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط