loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

داوری از نگاه حداد عادل

نویسندگان مرتبط : رضا داوری اردکانی

نظر دکتر حداد عادل درباره موثرترین چهره فلسفی پس از انقلاب اسلامی که استاد وی بوده است، خواندنی است.

دکترغلامعلی حداد عادل ضمن اشاره به آشنایی چهل ساله با دکتر داوری گفت: من با داشتن فوق‌لیسانس فیزیک از دانشکده علوم به دانشکده ادبیات آمدم و دانشجوی سال اول رشته علوم اجتماعی شدم. درس فلسفه‌ای در برنامه دروس ما بود که از قضا معلم این درس آقای دکتر داوری بودند که این اتفاق مبارکی بود که من در دانشکده ادبیات فلسفه را از زبان ایشان بشنوم.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه گفت: ما در کلاس درس دکتر داوری ترکیب لطیفی از ادبیات، فلسفه و تلمیهات عرفانی را یکجا می‌دیدیم.

وی ادامه داد: در آن زمان روشنفکر بودن مرادف با مارکسیست یا سوسیالیست بود. اما ما در کلاس درس دکتر داوری با روشنفکری روبه‌رو بودیم که از این اوصاف و برچسب‌های رایج زمانه به دور بود.

حداد عادل اظهار داشت: استاد ما روشنفکر بود و هست اما تکرارکننده شعارهای بر سر زبان‌ها نبود. لیبرال و پوزیتیویست نبود. ما در کلاس‌های دکتر داوری طعم تفکر را می‌چشیدیم. ایشان با بیان شیرین با سخن دلنشین با متانت دانشجو را به عمق تفکر دعوت می‌کردند. آن دین‌ستیزی و دین‌گریزی که مد زمانه بود در وجود دکتر داوری نبود. برعکس ایشان همواره بر گوهر دین و معنویت تأکید داشتند. ما در کلاس درس ایشان ترکیب لطیفی از ادبیات و فلسفه و تلمیهات عرفانی را یکجا می‌دیدیم.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: برخلاف برخی که در فلسفه اطلاعات بسیاری دارند ایشان حال فلسفی خوبی دارند. در واقع دکتر داوری «حال» فلسفی اش بر «قال» فلسفی‌اش غلبه دارد. دکتر داوری فقط به فلسفه به معنای اخص کلمه یعنی متافیزیک و در غالب اصطلاحات رسمی فلسفه سخن نمی‌گویند، ایشان همیشه تفکرشان معطوف به یکی از عناصر فرهنگ است، حالا یا ادبیات یا تاریخ یا اخلاق یا سیاست و ... و انتخاب عنوان فیلسوف فرهنگ برای ایشان انتخاب درستی است.

حداد عادل در پایان گفت: ما در کلاس دکتر داوری همیشه چاشنی شیرین معرفت را می‌چشیدیم و من همیشه خود را شاگرد ایشان می‌دانم.

منبع: خبر آنلاین

آثار مکتوب زیر از دکتر رضا داوری در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
انقلاب اسلامی و وضع کنونی عالم
درباره علم
درباره غرب
سیاست، تاریخ، تفکر
سیری انتقادی در فلسفه کارل پوپر
علم و سیاست های آموزشی - پژوهشی
فارابی فیلسوف فرهنگ
فلسفه تطبیقی
فلسفه در دام ایدئولوژی
فلسفه در روزگار فروبستگی
فلسفه معاصر ایران
فلسفه چیست؟
فلسفه، سیاست و خشونت
ما و راه دشوار تجدد
مقام فلسفه در دوره تاریخ ایران اسلامی

یکشنبه 4 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط