loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

5 جایزه ادبی آخر سال

دبیر علمی هجدهمین کنگره سراسری شعر دفاع‌مقدس گفت که علاوه بر جوایز ادبی "قیصر امین‌پور"، "سید حسن حسینی" و "قدس" که هر سال به شاعران برتر دفاع‌مقدس اهدا می‌شوند، امسال و در این کنگره جوایز ادبی "سلمان هراتی" و "انقلاب"، نیز اهدا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری هجدهمین کنگره سراسری شعر دفاع‌مقدس، با حضور جواد محقق دبیر علمی این کنگره در سالن جلسات پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس برگزار شد.

جواد محقق در آغاز این نشست، به تشریح روند داوری‌ جشنواره‌های شعر استانی دفاع‌مقدس پرداخت و گفت: انتشار فراخوان، گردآوری و داوری اشعار در 28 استان کشور و 4 منطقه استان تهران، با استان ایلام آغاز شد و با استان خراسان رضوی به اتمام رسید.

وی تعداد آثار داوری شده در سراسر کشور را بیش از 8500 قطعه شعر اعلام کرد و ادامه داد: این آثار در چهار بخش "دفاع‌مقدس"، "مقاومت بین‌الملل"، "دفاع‌مقدس با نگاه عاشورایی" و "شعر دفاع‌مقدس کودک‌ونوجوان" سروده شده‌اند.

دبیر علمی هجدهمین کنگره سراسری شعر دفاع‌مقدس، تصریح کرد: از میان این تعداد اثر، 3 هزار قطعه شعر به دبیرخانه دایمی کنگره ارسال شده اند و تاکنون 2 جلسه داوری نهایی برگزار شده و آخرین نشست نیز حداکثر تا 10 روز دیگر برپا خواهد شد.

محقق، اضافه کرد: 115 نفر از شاعران برتر دفاع‌مقدس و گروهی از پیشکسوتان عرصه شعر جنگ نیز در آیین اختتامیه کنگره شعر دفاع‌مقدس، حضور خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته، سه کتاب به یاد زنده‌یادان "قیصر امین‌پور"، "سلمان هراتی" و "سید حسن حسینی"، همزمان با هفدهمین کنگره سراسری شعر دفاع‌مقدس،‌ منتشر شد. امسال نیز دو یادنامه برای زنده‌یادان "غلامرضا رحمدل" و "سید محمد عباسی کهن"، به کوشش رحیم زریان و سید ضیاءالدین شفیعی، منتشر خواهند شد. البته قصد داریم که 2 اثر نیز به یاد شادروان "تیمور ترنج" و زنده‌یاد "نصرالله مردانی" تدوین کنیم که این امر، در فرصتی مناسب صورت خواهد گرفت.

این شاعر پیشکسوت، حمیدرضا شکارسری، علی آبان، اسماعیل امینی، شهرام مقدسی، محمود اکرامی‌فر، سید ضیاءالدین شفیعی، مصطفی علیپور، سیر اکبر میرجعفری، بیژن ارژن، مرتضی نوربخش، پرویز بیگی حبیب‌آبادی و بابک نیک‌طلب را به عنوان داوران نهایی هجدهمین کنگره سراسری شعر دفاع‌مقدس،‌ معرفی کرد و گفت: 12 نفر از برگزیدگان نهایی این کنگره شعر، در تالار حافظیه شهر شیراز، مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

جواد محقق، به تنوع آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره‌های استانی اشاره کرد و افزود:‌ علاوه بر جوایز ادبی "قیصر امین‌پور"، "سید حسن حسینی" و "قدس" که هر سال به شاعران برتر دفاع‌مقدس اهدا می‌شوند، "جایزه ادبی سلمان هراتی" نیز به صورت رسمی، به شاعران برگزیده بخش کودک‌ونوجوان، تقدیم خواهد شد. البته اهدای این جایزه از سال گذشته آغاز شده است.

دبیر علمی هجدهمین کنگره سراسری شعر دفاع‌مقدس، در پایان از اضافه شدن "جایزه ادبی انقلاب" به این آیین فرهنگی خبر داد و اظهار داشت: بخشی از اشعار رسیده به دبیرخانه جشنواره‌های استانی،‌خارج از محورهای اصلی بوده‌اند که به دلیل گرایش این آثار به دفاع و حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی، این جایزه هم به جوایز کنگره سراسری شعر دفاع‌مقدس، اضافه شده است.

هجدهمین کنگره سراسری شعر دفاع‌مقدس، یازدهم تا سیزدهم اسفند سال جاری به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس در شهر شیراز برگزار خواهد شد.

سه‌شنبه 6 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط