loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انسان کامل از دیدگاه امام(ره)

کتاب «انسان کامل از دیدگاه امام خمینی(ره)» به قلم محمدامین صادقی ارزگانی به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی بشر، شناخت انسان بوده است. در این شناخت از دو منظر به انسان نگریسته شده است؛ توصیفی و توصیه‌ای. از منظر نخست، به چیستی، ویژگی‌ها و صفات بالفعل انسان توجه می‌شود و از نظرگاه دوم، به توانایی، استعداد، انسانیت انسان و به طور کلی به «انسان کامل» نظر می‌شود.

ادیان و مکاتب مختلف از زوایای گوناگون به انسان پرداخته‌اند. از این رو، با ذکر ویژگی‌های متفاوت برای او کوشیده‌اند نمونه‌‌ای از انسان کامل ارائه دهند تا دیگران با پیروی از او بتوانند با شکوفا ساختن استعداد‌های خود، راه کمال را بپیمایند.

اسلام نیز برای انسان کامل جایگاه ویژه‌ای قائل است تا جایی که خدواند در قرآن او را خلیفه و جانشین خود می‌خواند و الگوی دیگران معرفی می‌کند؛ از جمله این‌که درباره رسول خدا(ص) می‌فرماید: «به یقین، برای شما در (اقتدا به) رسول خدا سرمشقی نیکوست.» و یا چنان‌که خداوند پس از آزمون‌های متعدد حضرت ابراهیم (ع) خطاب به او فرمود: «من تو را پیشوای مردم قرار دادم.» با بهره‌گیری از همین نکات قرآنی است که عارفان مسلمان، انسان کامل را تجلی تام حضرت حق و مظهر اسماء و صفات او می‌دانند و شناخت او را مقدمه شناخت حق تعالی می‌شناسند.

کتاب «انسان کامل از دیدگاه امام خمینی(ره)» که به بررسی این موضوع از دیدگاه امام راحل پرداخته است، در شش فصل تدوین شده و فصل اول با عنوان «جلوه‌‌ای از سیمای انسان کامل» است که در آن موضوعاتی از قبیل نگین انگشتر هستی، نقطه دایره وجود، جلوه کامل حق و آینه گیتی‌نما، عصاره و غایت خلقت، نخستین پدیده خلقت، بزرگ‌ترین آیت‌ الهی و تمثل عینی اسم اعظم، مورد بازبینی قرار گرفته است.

فصل دوم این کتاب با عنوان «ضرورت وجود انسان کامل در عالم» است و در آن ضرورت انسان کامل از نگاه کلامی، فلسفی، عرفانی، بررسی شده و در پایان جمع‌بندی از این مطالب ارائه شده است.

در فصل سوم «جایگاه انسان کامل در نظام هستی» مورد تأمل واقع شده است و عناوینی همچون محل مشیةالله، آینه تمام‌نمای حق، خلافت الهی معیت و احاطه علمی بر عالم، همسانی با قرآن کریم، فضیلت فرشتگان، قدرت تصرف در عالم در این فصل آمده است.

فصل چهارم این کتاب با عنوان «مقامات انسان کامل» است که در آن مراتب وجودی انسان کامل، تجلی‌گاه ولایت الهی، کمال استجلا در آیینه انسان کامل، مقام عبودیت مطلقه، مقام عصمت مطلقه، مقام نبوت و رسالت، مقام امامت بررسی شده است.

در فصل پنجم این کتاب راه دستیابی به مقام انسان کامل مورد بررسی واقع شده است که بدین منظور رویکرد علمی مسئله از جمله سفر خلق به سوی حق، سفر از حق به سوی حق بالحق، سفر از حق به سوی خلق بالحق، سفر از خلق به سوی خلق بالحق مورد تأمل واقع شده است و در ادامه رویکرد عملی به مسئله مورد واکاوی قرار گرفته است. فصل آخر این کتاب نیز «جستاری از مصادیق انسان کامل».

یادآوری می‌شود که این کتاب در 216 صفحه و به بهای 28000 ریال به همت انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای نخسین‌بار منتشر شده است.

یکشنبه 18 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط