loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «هنر در گرماگرم انقلاب»؛روایتگر روایتگران انقلاب

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: کتاب «هنر در گرماگرم انقلاب»، روایتگر روایتگران انقلاب است. هنرمندانی که وقایع انقلاب را ثبت و ضبط و مفاهیم آن را بازگو کردند. در این اثر با بسیاری از این هنرمندان فراموش شده، گفت‌وگو شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم رونمایی جلد نخست مجموعه «هنر در گرماگرم انقلاب» با عنوان «سینما و تلویزیون»، نوشته و تدوین مجید جعفری لاهیجانی، با حضور و سخنرانی؛ نویسنده این اثر، علی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر، علی دژاکام، معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و حسین ترابی، مستندساز و پژوهشگر، عصر دیروز(19 بهمن 88) در فرهنگستان هنر برگزار شد.

در ابتدا، علی معلم سخنرانی خود را در قالب کلامی آمیخته با شعر آغاز کرد و با توصیفی از حوادث قبل از انقلاب، درباره این اثر اظهار داشت: نویسنده، کتاب «هنر در گرماگرم انقلاب» را در قالب اثری هنری و تحقیقی- تاریخی تدوین کرده است. تاریخ، بخشی است که روایت، گزارش و قراین تایید یا تکذیب کننده آن به عنوان میراثی برای آدمیان باقی می‌مانند.

وی ادامه داد: جعفری لاهیجانی، این اثر را در قالب تحقیقی عالمانه فراهم و تاریخی را که شنیده، پرسیده و با آن رویاروست، در مقایسه با شنیده‌های دیگران بیان کرده است. برای من خواندن این کتاب، با طرح مسایلی که 30 سال پیش بر ما گذشته، به مثابه مواجهه با شعری شیرین و تداعی کننده حوادثی است که از نزدیک تجربه کرده‌ام.

رییس فرهنگستان هنر با اشاره به نحوه شکل‌گیری رادیوی انقلاب در روزهای نخست پس از پیروزی، درباره یکی از نکات قابل توجه کتاب «هنر در گرماگرم تلویزیون» تصریح کرد: بیان قابلیت‌های نهفته خصلت‌های ایرانی و قصه آنانی که در طول تاریخ اسناد را پنهان کردند، خریدند و سوزاندند، از بخش‌های جالب توجه این اثر است.

معلم دامغانی در پایان سخنرانی خود درباره یکی دیگر از مباحث ارایه شده در کتاب «هنر در گرماگرم انقلاب» خاطر نشان کرد: در این اثر آمده؛ دست کم 400 حلقه نگاتیو 12 دقیقه‌ای (بیش از 66 ساعت فیلم) در فاصله 12 بهمن 1357 تا یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قالب‌های، مصاحبه و گزارش در دفتر امام خمینی (ره) تهیه شد که از سرنوشت آن‌ها خبری نیست.

سپس علی دژاکام، معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی درباره کتاب «هنر در گرماگرم انقلاب» اظهار داشت: این اثر روایت و تحلیل هنر برخاسته از انقلاب را شامل و تاثیرپذیری هنر از جریان انقلاب را نمایان می‌کند. بنابراین و در واقع هنر، روایتگر انقلاب است.

وی ادامه داد: این اثر علاوه بر بیان تاثیرپذیری سینما و تلویزیون از انقلاب، چگونگی به تصویر کشیده شدن انقلاب توسط هنر و شکل‌گیری، عمق و توسعه مفاهیم انقلابی و نقش هنرمندان را در ارایه این مفاهیم توصیف کرده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین تصریح کرد: «هنر در گرماگرم انقلاب»، روایتگر روایتگران انقلاب است. هنرمندان کسانی بودند که انقلاب را روایت، ثبت و ضبط کرده و مفاهیم انقلاب را بازگو کرده‌اند. بسیاری از این هنرمندان مهجور مانده و به فراموشی سپرده شدند. بر همین اساس در این اثر تلاش شده در قالب مصاحبه‌هایی، به گفت‌وگو با این افراد پرداخته شود.

دژاکام با اشاره به اسناد و تصاویر استفاده شده در تدوین کتاب «هنر در گرماگرم انقلاب» اظهار داشت: در این کتاب علاوه بر ثبت و ضبط آثار هنری، بسیاری از اسناد و مدارک مکتوب، دیداری و شنیداری به دست آمده از آرشیوهای مختلفی که تاکنون منتشر نشده، به چاپ رسیده‌اند.

در ادامه حسین ترابی، مستندساز و پژوهشگر، با اشاره به نحوه آشنایی با نویسنده این اثر و پیگیری وی برای مصاحبه درباره مستند "برای آزادی" (مستندی درباره انقلاب)، خطاب به مسوولان فرهنگی کشور گفت: ای کاش مدیران فرهنگی مانند مسوولان ورزشی دست ‌و دلباز بوده و برای محققان و پژوهشگران مانند ورزشکاران سرمایه‌گذاری کنند.

مجید جعفری لاهیجانی، نویسنده جلد نخست مجموعه «هنر در گرماگرم انقلاب» با عنوان «سینما و تلویزیون» نیز در بخشی کوتاه به توضیح درباره روند تهیه و تدوین این کتاب و مشکلات گردآوری اسناد لازم برای آن پرداخت.

در پایان این مراسم از خانواده 3 نفر از تصویر برداران روزهای انقلاب که در مراحل تهیه این اثر توسط جعفری لاهیجانی شناسایی شدند، با نام‌های؛ مرحوم محمود بهادری، عباس قدس میرحیدری که هنگام فیلمبرداری از وقایع انقلاب مقابل دانشگاه تهران به شهادت رسید و حسین قشقایی که در روز تشییع پیکر شهید استاد کامران نجات‌اللهی با اصابت گلوله شهید شد، تقدیر به عمل آمد.

انگیزه نگارش و تدوین مجموعه «هنر در گرماگرم انقلاب» 10 سال پیش با دست یافتن به عکس‌های دانشجویان دانشگاه هنر از روزهای انقلاب، در جعفری لاهیجانی ایجاد شد.

وی پس از اشتغال به کار در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، 7 سال پیش طرح این مجموعه را به شورای پژوهشی این پژوهشگاه ارایه داد و پس از تایید، این پروژه با حداقل امکانات به مرحله اجرا در آمد.

کتاب 2 جلدی «سینما و تلویزیون» از مجموعه «هنر در گرماگرم انقلاب»، در قطع رحلی و در مجموع 924 صفحه تمام رنگی، با شمارگان 2000 نسخه و بهای 800 هزار ریال توسط پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی منتشر شده است.

جعفری لاهیجانی تدوین مجلدهای دیگر مجموعه «هنر در گرماگرم انقلاب» را با موضوع؛ هنرهای تجسمی، موسیقی و تئاتر در دست دارد.

مراسم رونمایی جلد نخست مجموعه «هنر در گرماگرم انقلاب» با عنوان «سینما و تلویزیون»، نوشته و تدوین مجید جعفری لاهیجانی در فرهنگستان هنر برگزار شد.

در زمینه هنر و مباحث نظری مرتبط با آن کتابهای زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
راز و رمز هنر دینی: مقالات ارائه شده در اولین کنفرانس بین المللی هنر دینی تهران
شهود و شیدایی؛ تاملاتی در باب فلسفه هنر و نسبت دین، عرفان، اخلاق و هنر
هنر قدسی
آیه نور و هنر
سرگذشت هنر در تمدن اسلامی ج1
هنر دینی: واکاوی هنر در قلمرو مکتب
هنر باید متعالی باشد
آشنایی با آرای متفکران درباره هنر جلد 2
آشنایی با آرای متفکران درباره هنر 3و4
آشنایی با آرای متفکران درباره هنر جلد 5
حکمت انسی و زیبایی شناسی عرفانی هنر اسلامی
ماهیت تکنولوژی و هنر تکنولوژی
حقیقت و نسبت آن با هنر
اشراق هنر
حقیقت و هنر دینی
حکمت، هنر و زیبایی
سیر حکمت و هنر مسیحی؛ از عصر ایمان تا عصر خرد (عصر خرد)
سیر حکمت و هنر مسیحی؛ از عصر ایمان تا عصر خرد (عصر ایمان)
مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی: دفتر اول و دوم
استاد و درس: ادبیات، هنر، نقد
زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام
تجلیات حکمت معنوی در هنر اسلامی

سه‌شنبه 20 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط