loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار بولتن های نقد و بررسی کتاب «اوج دفاع» و «علی امینی»

عباس سلیمی نمین، نویسنده بولتن نقد و بررسی کتاب «اوج دفاع» (کارنامه و خاطرات علی اکبر هاشمی رفسنجانی در سال 1365) معتقد است که این کتاب در کنار قوت‌های بسیار ضعف‌هایی نیز دارد که ملاحظات سیاسی از جمله آن‌هاست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بولتن نقد و بررسی کتاب «اوج دفاع» (کارنامه و خاطرات علی اکبر هاشمی رفسنجانی در سال 1365) به قلم عباس سلیمی نمین، توسط دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران منتشر شد.

عباس سلیمی نمین، مدیر این دفتر در گفت‌وگو با ایبنا، با بیان این که دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در کنار فعالیت‌های پژوهشی و نگارش تاریخ معاصر، به نقد و بررسی کتاب‌های تاریخی می‌پردازد، اظهار داشت: هجمه گسترده جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی به عرصه مسایل تاریخی، موجب نابسامانی‌هایی در این حوزه شده است. بر این اساس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به منظور جلوگیری از این نابسامانی‌ها در مقام نقد آثار منتشر شده بر آمده است.

وی با اشاره به نقد کتاب‌های تاریخی داخل و خارج کشور توسط دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، تصریح کرد: پس از مطالعه کتاب‌های تاریخی، نقد و تحلیل محتوایی در کنار خلاصه‌ای از کتاب در بولتنی منتشر و هر 2 هفته یک بار از طریق پست برای محققان و پژوهشگران تاریخی ارسال می‌شود.

سلیمی نمین، خارج شدن از مسیر عدالت و بیان یا نادیده گرفتن بعضی از واقعیت‌های تاریخی را در روند نقد و بررسی کتاب‌های تاریخی ضروری دانست.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان این که کتاب «اوج دفاع» از مجموعه کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی و نوشته عماد هاشمی، بهار امسال منتشر شده، خاطرنشان کرد: این کتاب در کنار قوت‌های بسیار، ضعف‌هایی نیز دارد که در جای خود قابل بررسی و تحلیل‌اند.

وی بیان وقایع به صورت روزشمار،‌ خلاصه و تیتر وار را از نکات قوت کتاب «اوج دفاع» دانست و افزود: در کنار این نکات‌ برخی ملاحظات سیاسی هاشمی رفسنجانی ایجاب کرده تا نقطه نظراتی در کتاب اعمال شوند که با نقد و بررسی می‌توان از آن‌ها بهره‌برداری بیشتری کرد.

بولتن نقد و بررسی کتاب «اوج دفاع» در 150 صفحه و در 2 بخش خلاصه و نقد و بررسی به تحلیل محتوایی این کتاب پرداخته است.

در بخش نقد و بررسی این بولتن آمده است: سال 65 را هر چند به درستی هاشمی رفسنجانی سال «اوج دفاع» در برابر نیروهای متجاوز بعثی نام نهاده است، اما در همین حال و در این سال دوگانگی مشهودی در دیدگاه‌های مجریان برجسته استراتژی دفاعی کشور رخ می‌دهد که نباید از تبعات گسترده آن غفلت شود.

آیت الله هاشمی‌رفسنجانی در مقدمه‌ای که بر این کتاب در تاریخ 27 بهمن 1378 نگاشته، مسایلی چون شرارت‌های جنگی صدام با چراغ سبز قدرت‌های بزرگ، تلافی این شرارت‌ها توسط رزمندگان اسلام، استقراض از بانک مرکزی، توجه جهان به بی‌آینده بودن حزب بعث عراق، عملیات در عمق خاک کردستان عراق، پیشنهاد پادشاه عربستان، ماجرای مک‌فارلین، اصلاح ساختار نظامی، عملیات‌های کربلای 4 و کربلای 5، نگرانی از حال حضرت امام، مساله آیت‌الله منتظری و قائم‌مقامی رهبری، اختلافات خطی و جناحی و پاره‌ای از مصوبات مجلس را جزو مهم‌ترین مسایل و موضوعات در این سال برشمرده ‌است.

چاپ ششم کتاب «اوج دفاع» نوشته عماد هاشمی در قطع وزیری و 800 صفحه، با شمارگان 3300 نسخه و بهای 120000 ریال به تازگی توسط دفتر نشر معارف منتشر شده است.

بولتن نقد و بررسی «خاطرات علی امینی» توسط دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در آینده‌ای نزدیک منتشر می‌شود. این بولتن برای اطلاع رسانی درباره شخصیت‌هایی که در دوران پهلوی دوم در خدمت بیگانه بوده‌اند، به چاپ می‌رسد.

عباس سلیمی نمین، نویسنده بولتن نقد و بررسی «خاطرات علی امینی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به ضرورت بیان واقعیت‌های تاریخی برای روشن شدن زوایای پنهان تاریخ معاصر اظهار داشت: تلاش‌های بسیاری برای مظلوم‌نمایی چهره‌هایی که در دوران پهلوی دوم در خدمت بیگانه بوده‌اند، صورت می‌گیرد. بنابراین اطلاع رسانی و نقد محققانه این آثار برای اهل مطالعه ضروری به نظر می‌رسد.

وی اقدامات گسترده و انتشار کتاب‌هایی برای تطهیر شخصیت علی امینی، نخست وزیر دوران پهلوی دوم را در این راستا عنوان کرد.

سلیمی نمین ادامه داد: آخرین اثر در این مسیر کتاب «بر بال بحران» نوشته ایرج امینی، فرزند علی امینی است که به دنبال چند اثر با هدف تطهیر شخصیت علی امینی به چاپ رسیده است. این کتاب برای جبران تصفیه خاطرات تنظیم شده از علی امینی، منتشر می‌شود.

نویسنده بولتن نقد و بررسی «خاطرات علی امینی» با بیان این که مجموعه کتاب‌های منتشر شده درباره علی امینی را در دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران مورد مطالعه قرار داده‌ایم، خاطرنشان کرد: کتاب «خاطرات علی امینی» از حبیب لاجوردی بعد از مطالعه آثار محور نقد و بررسی قرار گرفت. در این تحقیقات، خیانت‌ها و وطن‌فروشی‌های امینی به آمریکایی‌ها مشخص شده‌اند.

وی با بیان این که دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران نقد و بررسی آثار خارجی درباره تاریخ معاصر ایران را از وظایف خود می‌داند، تصریح کرد: خاطرات سفیر اسراییل در دوران پهلوی دوم که در اسراییل منتشر شده و خاطرات آخرین رییس موساد از آثار در حال بررسی در این دفترند.

سلیمی نمین همچنین از انتشار بولتن نقد و بررسی کتاب «شاهد زمان» نوشته کاظم ودیعی و خاطرات وی از دولت جمشید آموزگار و کتاب «خاطرات سیاسی اجتماعی صادق طباطبایی» در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

چهارشنبه 21 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط