loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گزارشی از سه کتاب برگزیده کتاب سال حوزه

کتاب فلسفه اقتصاد (در پرتو جهان بینی قرآن کریم) نوشته علی اصغر هادوی نیا به کوشش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و به عنوان اثر برگزیده در یازدهمین همایش کتاب سال حوزه معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، علی اصغر هادوی نیا در سال 1341 در تهران متولد شد و تحصیلات خود را تا سطح خارج و مقطع فوق لیسانس ادامه داد. در زمینه تخصصی کلام اسلامی به مطالعه پرداخت و در محضر استادانی چون مکارم، وحید خراسانی و فیاضی تلمذ کرد. از دیگر آثار او میتوان به معنویت و اقتصاد و قرض الحسنه و آثار اقتصادی آن اشاره کرد.

«فلسفه اقتصاد (در پرتو جهان بینی قرآن کریم)»، تاثیر مبانی خاشناسی، جهان شناختی، انسان شناختی و جامعه شناختی بر نظریه ها و رفتارهای اسلام و مسلمانان را تبیین می کند و در موارد مناسب، انها را به صورت تطبیعی در مقایسه با دیگر نظام های اقتصادی به بحث می گذارد.

نویسنده بخش اول کتاب خویش را به بیان مفاهیم، روابط و روش ها اختصاص داده است. وی در بخش دوم کتاب به مبانی خداشناسی اقتصاد پرداخته واز توحید و عدل به عنوان مهم ترین مبانی خداشناختی قرآن کریم یاد کرده است.

مبانی خدا شناختی و نظریه های اقتصاد اسلامی و نیز مبانی خداشناختی و تنظیم رفتارهای اقتصادی، ادامه مطالب این بخش اند.

در بحث مبانی جهان شناختی اقتصاد از دیدگاه قرآن کریم به ویژگی های جهان و رابطه دنیا و آخرت توجه شده است. بخش چهارم کتاب به مبانی انسان شناختی اقتصاد از نظر گاه قرآن پرداختهو فصل پنجم نیز به مبانی جمعهشناختی اقتصاد اختصاص دارد. نویسنده درپایان این اثر به ارائه دستاوردهای پژوهش و پیشنهاد های خویش می پردازد.

کتاب فلسفه اقتصاد (در پرتو جهان بینی قرآن کریم) نوشته علی اصغر هادوی نیا در 491 صفحه برای نخستین بار در سال گذشته به کوشش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و به عنوان اثر برگزیده در یازدهمین همایش کتاب سال حوزه معرفی شده است.

*****
ملاقات در شب مهتابی

کتاب ملاقات در شب مهتابی نوشته مجید محبوبی از سوی توسعه کتاب ایران (تکا) منتشر و در یازدهمین همایش کتاب سال حوزه برگزیده شد.

به گزارش خبرگزای رسا، مجید محبوبی در سال 1352 در ملکان متولد شد و تحصیلات خود را تا دیپلم و سطح 2 حوزه ادامه داده است. زمینه تخصصی وی ادبیات داستانی است و از محضر اساتیدی چون علم الهدی، قلی پور، جلیلی تبریزی بهره برده است. آن روز آن مهمان، یک روز بهاری از دیگر آثار اوست.

کتاب«ملاقات در شب مهتابی» که در قالب مجموعه داستان برای نوجوانان تالیف شده و در هشت بخش به نقل داستان هایی از زندگی معصومین(ع) سامان یافته است.

بخش اول آن به داستان های کوتاهی از پیامبر می پردازد و شش داستان با عناوین «چه آهوهای زیبایی»، «حنانه»«زیر سایه نخل ها»، «چهل مرد شکست خورده»، «ماجرای عهد نامه و موریانه»، «مهربان ترین» را به زبانی شیرین برای مخاطبان نوجوان خود نقل می کند.

داستان های زندگی حضرت زهرا با عناوین«شب عروسی»، «انارهای بهشتی»، «آسیابی که به دست فرشته ها می چرخید»، «آخرین اذان بلال»، «خانه ای در آتش» و «شبی که آسمان و زمین گریست» در بخش بعد آمده است.

نویسنده از زندگی امام علی(ع) نیز داستان هایی همچون«فرزند کعبه»، «در بیابان ربذه»، «او از من است»، «شبی در نخلستان»، «من او را نمی شناختم»، «گردنبند عاریتی»، «پروازخونین» را به مخاطبانش عرضه کرده است.

در بخش چهارم از امام حسین داستان هایی با عناوین «مردی که به دشمنانش آب داد»، «سرزمین اندوه»، «برادر آفتاب»، «ظهر خونین» نقل شده است.

در ادامه نویسنده به زندگی امام سجاد، امام باقر، و امام رضا توجه وداستان های مربوط به این بزرگواران را به مخاطبانش ارائه کرده است. دو داستان مربوط به زندگی امام زمان(عج) با عناوین«ملیکا» و«ملاقات در شب مهتابی» بخش پایانی کتاب را تشکیل می دهد.

کتاب ملاقات در شب مهتابی نوشته مجید محبوبی در 264 صفحه برای نخستین بار در سال گذشته از سوی توسعه کتاب ایران(تکا) منتشر و در یازدهمین همایش کتاب سال حوزه برگزیده شده است.

*****
نظارت بر قدرت در فقه سیاسی شیعه

کتاب نظارت بر قدرت در فقه سیاسی شیعه تالیف سید سجاد ایزدهی، از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر در یازدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، سید سجاد ایزدهی در سال 1349 در بابل به دنیا آمد. تحصیلات کلاسیک را تامقطع دکتری و و تحصیلات حوزوی را تا سطح خارج ادامه داد. زمینه تخصصی و مطالعات وی فقه سیاسی است و از محضر اساتیدی چون مکارم و سبحانی بهره برد. از آثار ایزدهی می توان به اندیشه سیاسی صاحب جواهر و اندیشه سیاسی ملااحمد نراقی اشاره کرد.

کتاب «نظارت بر قدرت در فقه سیاسی شیعه» با عنایت به مبانی فقه سیاسی شیعه، مسئله نظارت بر قدرت را مد نظر قرار داده و علاوه بر توضیح گونه های نظارت، اصل پاسخ گویی حکومت به مرم را در نقطه مقابل الهی بودن حکومت ندانسته وراهکارهایی را در مراحل چهار گانه نظارت (کسب، اعمال، توزیع و گردش قدرت) ارائه کرده است.

آنچه مکانیسم نظارتی فقه سیاسی شیعه را از سایر راهکارها متمایز می کند، علاوه برنوع ادله و راهکارهای خاص آن، اجتماع نظارت درونی وبیرونی در کنار هم ولزوم اوصافی خاص برای کارگزاران حکومتی، جهت تامین کارایی و فراگیری بیشتر ظرفیت نظارتی در نظام سیاسی است.

نویسنده در بخش کلیات به بیان مفاهیمی چون نظارت، کنترل، ارزیابی، قردت، اقتدار و فقه سیاسی و بیان مصادیق نظارت، مبانی و ملاک های آن اقدام کرده است.

بخش دوم کتاب به نظارت در مرحله کسب قدرت اختصاص یافته است. دراین بخش به مباحثی چون جعل اوصاف خاص برای حاکم، انتخاب کارگزار شایسته، بیعت و آرای عمومی توجه شده است. مرحله بعدی، نظارت در مرحله اعمال قدرت است و نویسنده دراین مرحله به اصل پاسخ گویی حاکم در برابر مردم، نظارت دورنی و بیرونی و محدوده نظارت توجه می کند. اصل تفکیک قوا، نظارت بر کارگزاران(قوه مجریه)، قوه مقننه و قوه قضائیه از مواردی است که در بخش توزیع قدرت مد نظر نگارنده کتاب قرار گرفته است.

گردش قدرت، آخرین مرحله ای است که نظارت برآن در قالب نظارت بر حاکم و کارگزاران وی تبلور می یابد.

کتاب نظارت بر قدرت در فقه سیاسی شیعه تالیف سید سجاد ایزدهی، در 320 صفحه، برای نخستین بار در سال گذشته از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر در یازدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر برگزیده معرفی شده است.

پنجشنبه 22 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط