loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «مردم‌سالاری دینی» منتشر شد

کتاب «مردم‌سالاری دینی» به همت واحد مدیریت پژوهش اداره‌کل پژوهش و آموزش سیما، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، این کتاب در سه فصل؛ شاخص‌های مستندات مردم‌سالاری دینی، مستندات مردم‌سالاری دینی و منابع اصلی و تکمیل مردم‌سالاری دینی تدوین شده است. کتاب حاضر شیوه اداره حکومت در اسلام را مبتنی بر نظرات پنج شخصیت محوری ـ امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، شهید مطهری، علامه طباطبایی، آیت‌الله‌ جوادی آملی ـ در عرصه تفکر دینی، جمع‌آوری، تدوین و شاخص‌بندی کرده است.

اهمیت حکومت در اسلام، مفهوم مردم‌سالاری دینی، مفهوم جمهوریت و مردم، تفاوت مفهوم مردم‌سالاری دینی و دموکراسی غربی، ویژگی‌های مردم‌سالاری دینی و تفاوت مردم‌سالاری اسلامی و نظام‌های دیگر، عناوین موضوعات مورد بررسی در فصل اول این کتاب هستند.

فصل دوم با عنوان مستندات مردم‌سالاری دینی به بخش‌های مستندات مردم‌سالاری دینی از دیدگاه امام خمینی(ره)، مستندات مردم‌سالاری دینی از دیدگاه مقام معظم رهبری، مستندات مردم‌سالاری دینی از دیدگاه استاد شهید مطهری، مستندات مردم‌سالاری دینی از دیدگاه علامه طباطبایی، مستندات مردم‌سالاری دینی از دیدگاه آیت‌الله‌ جوادی آملی تقسیم شده است.

بخش سوم با عنوان منابع اصلی و تکمیلی مردم‌سالاری دینی نیز به پنج بخش امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، استاد مطهری، علامه طباطبایی و جوادی‌آملی تقسیم شده است.

در بخشی از مقدمه این اثر به قلم مدیریت پژوهش اداره‌کل آموزش و پژوهش سیما آمده است: در میان مدل‌های حکومتی شناخته شده در دنیا، حضرت امام خمینی(ره) برای اولین بار روش حکومتی مردم‌سالاری دینی را بر مبنای قرآن و سنت مطرح کردند. این مدل، با وجود داشتن مشابهت‌هایی با نظام‌های دموکراتیک، امتیازات و اختلافاتی اساسی با شیوه‌های مرسوم حکومت‌های شناخته شده موجود دارد. «مردم‌سالاری دینی» معادل دموکراسی اسلامی نیست، بلکه مردم‌سالاری دینی یک واژه بسیط است، نه دو واژه مرکب.

در بخش دیگری از این مقدمه آمده است: مردم در تعبیر مردم‌سالاری دینی از متن دین برآمده است، اگر تأییدی بر مشارکت مردم بر سرنوشت خویش هست، این تأکید از فرهنگ جدید غرب به اسلام وارد نشده؛ بلکه ادیان به ویژه دین مبین اسلام قرن‌ها قبل از شکل‌گیری تمدن غرب، بر اصالت رأی مردم، حقوق مردم، توجه حاکمان به آرای مردم، مشاوره با مردم، مشارکت مردم در امر حکومت و مسائلی از این قبیل به عنوان یک تکلیف دینی و حقیقی که شارع آن‌را تعیین فرموده، تأکید داشته‌اند.

در بخشی از سخن ناشر این اثر آمده است: اداره‌کل پژوهش و آموزش سیما با توجه به مأموریت و وظایف خود با عنایت به اهمیت سند راهبردی افق رسانه ملی، پژوهش، استخراج، تدوین و تنظیم و نهایی‌سازی ترم‌های کلیدی افق رسانه را در دستور کار قرار داده و برای تحقق این رسالت بنیادین و مهم، در زمینه آماده‌‌سازی و انتشار حدود شصت عنوان کتاب در موضوع شاخص‌های مستندات مفاهیم افق رسانه ملی اقدام کرده است.

به همت واحد مدیریت پژوهش اداره‌کل پژوهش و آموزش سیما، کتاب «مردم‌سالاری دینی» به شمارگان 1000 نسخه در پائیز سال جاری منتشر شده است و بدون بها در اختیار پژوهشگران و مسئولان قرار گرفته است.

پنجشنبه 22 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط