loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درسوگ رسول راستین(ص) محور وحدت و شهادت امام حسن(ع)

پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) پیام آور صلح و معنویت و همچنین محور وحدت اسلامی در همیشه تاریخ است، رشد و اعتلای انسانیت از مهمترین اهداف و دغدغه‌های آن حضرت بود.

بیش از هزار و چهار صد سال پیش در 17 ربیع الاول کودکی به نام محمد در شهر مکه چشم به جهان گشود. بنابر رسم خانواده های بزرگ مکه آمنه، محمد را به دایه ای به نام حلیمه سپرد تا در بیابان و دور از آلودگیهای شهر پرورش یابد. حلیمه به این کودک دلبستگی زیادی پیدا کرده بود و لحظه ای از پرستاری او غفلت نمی کرد.

حلیمه بر اثر علاقه و اصرار مادرمحمد ، وی را که به سن پنج سالگی رسیده بود به مکه باز گرداند. دو سال بعد که آمنه برای دیدار پدر و مادر و آرامگاه شوهرش عبدالله به مدینه رفت، محمد را نیز همراه برد. پس از یک ماه، آمنه با کودکش به در مسیر بازگشت به مکه در محلی بنام ابواء درگذشت و محمد در سن شش سالگی از پدر و مادر هر دو یتیم شد.

از آن زمان محمد در دامان پدر بزرگش عبد المطلب پرورش یافت. عبد المطلب نسبت به نوه خود که آثار بزرگی در او عیان بود مهربانی عمیقی داشت. دو سال بعد بر اثر درگذشت عبد المطلب، محمد از سرپرستی پدر بزرگ نیز محروم شد. به ناچار در سن هشت سالگی به خانه عموی خویش ابوطالب پدر حضرت علی(ع) رفت و تحت سرپرستی وی قرار گرفت.

در سن 12 سالگی بود که عمویش ابوطالب او را همراه خود به سفر تجارتی که آن زمان در حجاز معمول بود به شام برد. در همین سفر در محلی به نام بصری که از نواحی شام (سوریه فعلی) بود، ابو طالب به راهبی مسیحی به نام بحیرا برخورد کرد. بحیرا هنگام ملاقات محمد از روی نشانه هایی که در کتابهای مقدس خوانده بود ، با اطمینان دریافت که این کودک همان آخرین پیغمبر است .

محمد دوران نوجوانی و جوانی چنان در پاکی و صداقت با دیگران متمایز بود که به محمد امین شهرت یافت.

ازدواج حضرت محمد(ص)
امانتداری و درستی پیامبر باعث شد زن ثروتمندی که پیش از آن دوبار ازدواج کرده بود و ثروتی زیاد و عفت و تقوایی بی نظیر داشت، محمد(ص) را برای تجارت به شام بفرستد و از سود بازرگانی خود سهمی به وی بدهد.

خدیجه چهل ساله که شیفته امانت و صداقت محمد شده بود پس از گذشت مدتی خواستار ازدواج با حضرت محمد(ص) شد که آن موقع بیست و پنج سال داشت. این درخواست از سوی پیامبر مورد قبول واقع شد .

محمد(ص) در اولین اقدام خود پس از ازدواج، بردگان خدیجه را آزاد کرد .

آغاز بعثت و نخستین مسلمانان
محمد امین(ص) قبل از شب 27 رجب در غار حرا به عبادت خدا می پرداخت ... تا اینکه در آن شب بزرگ فرشته وحی بر وی نازل شد ...

پیامبر (ص) دعوت به اسلام را از خانه اش آغاز کرد . ابتدا همسرش خدیجه و پسرعمویش علی به او ایمان آوردند . سپس کسان دیگر نیز به محمد (ص) و دین اسلام گرویدند. دعوتهای نخست بسیار مخفیانه بود . پس از سه سال دعوت مخفیان، پیامبری خود را برای عموم مردم آشکار کرد .

معراج
پیش از هجرت به مدینه که در ماه ربیع الاول سال سیزدهم بعثت اتفاق افتاد، دو واقعه در زندگی پیامبر مکرم(ص) پیش آمد. در سال دهم بعثت، معراج پیغمبر اکرم اتفاق افتاد و آن سفری بود که به امر خداوند متعال و به همراه امین وحی انجام شد.

در همین سال و در شب معراج خداوند دستور داده است که امت پیامبر خاتم(ص) هر شبانه روز پنج وعده نماز بخوانند و عبادت پروردگار جهان نمایند، که نماز معراج روحانی مؤمن است.

هجرت به مدینه
مسلمانان با اجازه پیامبر مکرم اسلام به مدینه رفتند و در مکه جز پیامبر و علی(ع) و چند تن که یا بیمار بودند و یا در زندان مشرکان بودند کسی باقی نماند.

وقتی بت پرستان از هجرت پیامبر باخبر شدند، در پی نشستها و مشورتها قرار گذاشتند چهل نفر از قبایل را تعیین کنند، تا شب هجرت به خانه پیامبر بریزند و آن حضرت را به قتل رسانند، تا خون وی در بین تمام قبایل پخش شود و بنی هاشم نتوانند انتقام بگیرند و درنتیجه خون آن حضرت پایمال شود.

اما فرشته وحی رسول مکرم را از نقشه شوم آنها با خبر کرد. آن شب که آدمکشان قریش می خواستند این خیال شوم و نقشه پلید را عملی کنند، علی بن ابیطالب بجای پیغمبر خوابید و آن حضرت مخفیانه از خانه بیرون رفت .

ابتدا به غار ثور (در جنوب مکه) پناه برد و از آنجا به همراه ابوبکر به سوی یثرب یا مدینة النبی که بعدها به مدینه شهرت یافت، هجرت فرمود.

تغییر قبله
در همین سال از سوی خداوند متعال، دستور آمد مسلمانان از سوی بیت المقدس بسوی کعبه نماز بگزارند. علت این امر آن بود که، یهودیان نداشتن قبله دیگری را برای دین کامل اسلام نقص شمردند و به جهانی بودن اسلام باور نداشتند. مسجد
ذوقبلتین (دارای دو قبله) یادگار آن واقعه مهم است.

نامه های رسول اکرم(ص) به پادشاهان
نامه های حضرت روشن و قاطع و کوتاه بودند. این نامه ها را مأمورانی با ایمان، فداکار و با تجربه برای فرمانروایان می بردند. در این نامه ها پیامبر(ص) آنها را به اسلام و کلمه حق و برادری و برابری دعوت می کرد. همین پیامها زمینه گسترش جهانی اسلام را فراهم آورد.

حجة الوداع
سال دهم هجرت پبامبر فرمود: مردم برای انجام مراسم عظیم حج آماده شوند. بیش از صد هزار نفر گرد آمدند. پیامبر مراسم و مناسک حج را به مسلمانان آموخت.

پیامبر در سرزمین عرفات، پس از نماز ظهر و عصر، هزاران نفر از مسلمانان را مخاطب قرار داد و مردم را به برابری و برادری فراخواند ، به رعایت حقوق بانوان سفارش کرد، از شکستن حدود الهی بیم داد ، از ستمکاری و تجاوز به حقوق یکدیگر بر حذر داشت و به تقوی توصیه کرد.

شک نیست یکی از مهمترین عوامل پیشرفت اسلام، اخلاق نیکو و برخورد متین و ملایم آن حضرت با مردم بود. او همیشه جانب عدل و انصاف را رعایت می کرد و در تجارت به دروغ و تدلیس متوسل نمی شد، هیچگاه در معامله سختگیرى نمی کرد، با کسى مجادله و لجاجت نداشت و کار خود را به دیگری واگذار نمی کرد .

*****
به مناسبت شهادت امام حسن(ع)

امام حسن(ع) اگرچه در ظاهر متفاوت از امیرالمؤمنین و امام حسین(ع) با دشمنان رفتار کرد، اما صلح آن حضرت تأثیری بسیار شگرف بر تداوم امامت و ارائه چهره‌ای منطقی از اسلام داشت که حاکی از درایت و هوشمندی امام در انتخاب مسیر است.
اوضاع نامساعد و عوامل گوناگون، موقعیتی را پدید آورد که صلح به عنوان یک مسئله ضروری بر امام (ع) تحمیل شد به نحوی که هر خردمندی در آن شرایط قرار می گرفت چاره ای جز مسالمت نداشت. باوجود اینکه بعد از شهادت امام علی (ع) بسیاری از کوفیان با امام مجتبی(ع) بیعت کرده بودند ولی غیر از جمع اندکی از شیعیان وفادار، سایر گروهها از جمله برخی امویان و خوارج طبق مصلحت سیاسی و منافع خود به دنبال ایجاد جنگ دیگری بودند.

سستی برخی اطرافیان امام به حدی بود که آن حضرت فرمود: به خدا سوگند اگر با معاویه درگیر شوم، اینان مرا به او تحویل می دهند .

از طرف دیگر معاویه نیز توانسته بود با زر و زور و تزویر بسیاری از بزرگان و افراد تأثیرگذار را به خود جلب کرده و برای تثبیت حکومت خود به صلح با امام حسن(ع) نیاز داشت. در چنین شرایطی بود که امام با در نظر گرفتن مصلحت شیعیان واقعی خود، حاضر به امضای موافقتنامه صلح شد تا شاید حداقل با گذاردن شروطی در این پیمان نامه برخی امتیازات را از معاویه بگیرد.

اینکه معاویه به کتاب خدا و سنت پیامبر عمل کند، پس از معاویه خلافت به حسن بن علی تعلق دارد و اگر برای حسن بن علی حادثه ای پیش آمد خلافت متعلق به حسین به علی است و معاویه حق ندارد کسی را جانشین خود قرار دهد، معاویه باید ناسرا گفتن به امیر مؤمنان علی را ترک کند و بیت المال کوفه به معاویه واگذار نخواهد شد ، معاویه باید هزینه زندگی بازماندگان کشته شدگان سپاه علی (ع) را از بیت المال بپردازد از مفاد این پیمان نامه بودند .

شک نیست که امام آگاه بود معاویه به هیچکدام از این مفاد عمل نخواهد کرد اما حداقل ماهیت قدرت طلب معاویه و فریب او برای همگان آشکار می شد. شاید این عمل امام حسن حجت را بر جامعه آن روز تمام کرد .

حفظ جان شیعیان، افشای چهره واقعی معاویه پس از صلح و تبیین اسلام ناب مهمترین دلایل امام حسن مجتبی برای پذیرش صلح بودند.

امام مجتبى (ع) در پاسخ شخصى که به صلح آن حضرت اعتراض کرد، انگشت روى این حقایق تلخ گذاشته و عوامل و موجبات اقدام خود را چنین بیان کرد: ... اگر یارانى داشتم که در جنگ با دشمنان خدا با من همکارى می ‏کردند، هرگز خلافت را به معاویه واگذار نمی ‏کردم، زیرا خلافت بر بنى امیه حرام است....

منبع: خبرگزاری مهر

گفتنی است کتابهای زیر درباره سیره این بزرگان و اولیای الهی در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب کتاب موجود و قابل تهیه است:
سیره پیامبر(ص) در رهبری و انسان سازی
پیامبر اعظم، پاسخ ها و پیام ها
سیاحت جمال: سیری در سیره اخلاقی و عملی پیامبر اکرم (ص)
محمد (ص) و زمامداران (پیرامون نامه های پیامبر اسلام (ص) به زمامداران)
پرسش ها و پاسخ ها -24 پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله (سیره و تاریخ)
صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله)؛ عامل قدسی شدن روح
آفتاب آخرین: روایت داستانی زندگی پیامبر صلی الله علیه و آله
پیامبر اعظم، تندیس ارزشها
همنام گلهای بهاری ، نگاهی نو به زندگی و شخصیت پیامبر گرامی (ص)
پیامبر
محمد (ص) پیامبری برای همیشه
سقیفه: بررسی نحوه شکل‌گیری حکومت پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)
داستانها و درسهایی از زندگی پیامبر اسلام (ص)
پیامبر رحمت
محمد رسول الله: رمانی براساس داستان زندگی پیامبر اسلام (ص)
زندگینامه پیامبر اسلام محمد (ص)
پیامبر (ص) و یهود حجاز
سیره پیامبر اعظم (ص) در گذر از جامعه جاهلی به اسلامی
سیما و سیره ریحانه پیامبر (ص)
مادر پیامبر (ص)
بررسی تاریخی صلح های پیامبر (ص)
آفتاب غریب: روایت داستانی زندگی امام حسن مجتبی
فرهنگ جامع سخنان امام حسن مجتبی (ع)
تحلیلی از زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی (ع)

شنبه 24 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط