loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سه زندگینامه داستانی در آستانه چاپ

مقدس اردبیلی، سید رضی و شیخ طوسی،‌ از ادبیان و عالمانی هستند که زندگینامه داستانی آنان را فریدون حیدری‌ملک‌میان به نگارش در‌آورده است. این آثار که در قالب کتاب‌هایی در قطع پالتویی ارایه می‌شوند، در انتشارات «مدرسه» زیر چاپ رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، یکی دیگر از کتاب‌های این مجموعه به قلم حیدری ملک‌میان، زندگی‌نامه «آقابزرگ تهرانی» است که به تازگی از سوی انتشارات «مدرسه» روانه بازار کتاب شده است.

ملک‌میان درباره کتاب‌های دیگر این مجموعه توضیح داد: هم‌اکنون سه کتاب دیگر این مجموعه که زندگی‌نامه سید‌رضی و شیخ طوسی و مقدس اردبیلی،‌ در انتشارات مدرسه مراحل چاپ را سپری می‌کند.

این داستان‌نویس افزود: درباره برخی از این بزرگان مانند مقدس اردبیلی، زندگی‌نامه مستقل و مستندی نداشتیم. این ادیب و پژوهشگر که تحصیلات آکادمیک ندارد، تیزبینی خاصی در تحقیقاتش به کار برده و آثارش بیشتر در قالب مقالاتی است که به شکل کتاب تدوین شده است.

نویسنده «روز هزار ساعت دارد»، خاطر‌نشان کرد: این ادیب، پژوهش را به شیوه خود انجام می‌داده؛ به عنوان مثال درباره شخصیت،‌ زندگی و آثار خیام تردیدهایی را مطرح کرده است.

به گقته ملک‌میان این کتاب‌ها که برای استفاده علاقمندان با زبانی ساده و روان نوشته شده، در قطع پالتویی به چاپ می‌رسند.

سید‌رضی، عالم قرن چهارم هجری و گردآورنده نهج‌البلاغه و شیخ طوسی، از علمای شیعه در قرن پنجم است.

شیخ آقابزرگ تهرانی نیز که نام اصلی او محمد محسن بود، از دانشمندان کتابشناس قرن چهاردهم هجری است.

وی با تالیف دایرةالمعارف بزرگ «الذریعه» و کتاب «طبقات اعلام الشیعه»، گام بزرگی در شناسایی آثار و نسخ خطی اسلامی در حوزه‌های مختلف علوم برداشت.

این نویسنده همچنین زندگی‌نامه سید‌بن‌طاووس، از نوادگان امام حسن مجتبى(ع) و امام سجاد(ع) و نیز زندگی‌نامه داستانی عبید زاکانی، شاعر و نویسنده قرن هشتم را نیز آماده انتشار دارد.

«البدء و التاریخ» نیز کتاب دیگری است که به قلم این نویسنده به فارسی بازنویسی شده است و به زودی از سوی نشر کتاب «پارسه» روانه بازار کتاب می‌شود.

معاون فرهنگی انتشارات مدرسه نیز از انتشار 50 عنوان کتاب جدید در حوزه معرفی مشاهیر و علمای ایرانی، اسلامی به کودکان و نوجوانان خبر داد. تاکنون 150 عنوان کتاب در حوزه معرفی مشاهیر به کودکان و نوجوان توسط این انتشارات منتشر شده است.

احمد برادری به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: از 10 سال پیش تاکنون در 3 مجموعه کتاب «فرزانگان»، «چهره‌های درخشان» و «چلچراغ» حدود 150 چهره مطرح ایرانی اسلامی را به کودکان معرفی کردیم و تلاش داریم 50 کتاب دیگر نیز در این حوزه منتشر کنیم.

برادری با اشاره به استقبال کودکان و نوجوانان از این کتاب‌ها گفت: این کتاب‌ها گاه به چاپ دهم و یازدهم رسیده‌اند که این نشان از استقبال خوب این نوع کتاب‌ها در بازار ایران دارد.

وی تصریح کرد: به‌ نظرم تمام انسان‌ها چه کودک و چه بزرگسال در زندگی نیاز به الگوهایی دارند و گذشته‌ روشن تمدن ایران و اسلام این اجازه را به ما داده تا الگوهای زیادی را در قالب کتاب به کودکان معرفی کنیم.

معاون فرهنگی انتشارات مدرسه با اشاره به ضرورت نشر این نوع کتاب‌ها در کشور افزود: معرفی شخصیت‌های مطرح به کودکان و نوجوانان نوعی خودباوری در آنها به وجود می‌آورد و زمینه رشد آنها را فراهم می‌کند. در ایران و جهان اسلامی شخصیت‌های فراوانی بوده‌اند که در علوم مختلف در صدر قرار داشتند، به اعتقاد من مکتوب کردن زندگی این عالمان، کودکان را در مسیر پیشرفت قرار می‌دهد و حداقل به آنها می‌گوید شما هم می‌توانید این راه را ادامه دهید.

وی تاکید کرد: بسیاری از علومی که غربی‌ها امروز به نام خود ثبت کرده‌اند ریشه در شرق و به‌ویژه ایران دارد و تا زمانی که فعالیت‌های مشاهیر و دستاوردها و ویژگی‌های آنها معرفی نشود این ریشه‌ها کشف نخواهند شد.

به گفته معاون فرهنگی انتشارات مدرسه، داستان‌هایی که این موسسه با محوریت شخصیت‌های مطرح و تاثیرگذار به بازار نشر می‌فرستد، محتوایی از واقعیت‌های عینی زندگی و شخصیت آنها به همراه روایتی داستان پردازانه و جذاب است.

وی تصریح کرد: 70 درصد محتوا همان واقعیت‌های عینی است اما فضاسازی و روایتی شیرین و خواندنی را هم فراموش نکرده‌ایم و در عین پایبندی به واقعیت‌ها، 30 درصد محتوا، فضاسازی نویسندگان ماست.

انتشارات مدرسه این کتاب‌ها را زیر نظر گروهی از کارشناسان حوزه‌های مختلف منتشر می‌کند.

شیخ محمد خیابانی، آیت الله مرعشی، آیت الله طباطبایی، امیرکبیر، اردشیر بابکان و شهید همت از جمله شخصیت‌هایی‌اند که انتشارات مدرسه به معرفی آنها در قالب کتاب پرداخته است.

کتب منتشر شده زیر از این انتشارات در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:

آفتاب سرخ غمگین
آینه ی سادگی ها : سیری در زندگی، مبارزات، معلمی و مدیریت شهید رجائی
ابوعطا و گریه جلاد
باد در گیسوان آتش
بی قرار همچون باد
تیمور تاش و بازی قدرت
جلوه های معلمی استاد مطهری
حکم می کنم
دوست خوب آمریکایی ها
دولت چاکران
رای ، رای پهلوی است
رایحه نجابت
رضای کوچک
روزگار با ما چه کرد ؟
زیارتنامه عشق
سرگذشت سرزمین فلسطین
شهریور 1320
عشق هشتم
علم و ایمان در گفتگو با دانشمندان
فلسطین؛ از اشغال تا انتفاضه
قشون پهلوی
ما شما را آدم کردیم
ماه در آب
محمد رسول الله: رمانی براساس داستان زندگی پیامبر اسلام (ص)
مرگ در مرداب
مسابقه غارتگری
معمای مسیح
نگاهی دوباره به تربیت اسلامی - جلد دوم
نگاهی دوباره به تربیت اسلامی جلد اول
پانصد نکته درباره مطالعه
پسر خوب واشنگتن
چشم ها و گوشها ی شاه
چکمه های پدرم
کوروش قرن بیستم
یک مهره کوچک

پنجشنبه 29 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط