loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «تهاجم فرهنگی»

به همت واحد مدیریت پژوهش اداره‌ کل پژوهش و آموزش سیما، کتاب «تهاجم فرهنگی» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در سه بخش شاخص‌های مستندات تهاجم فرهنگی، مستندات تهاجم فرهنگی و منابع اصلی و تکمیلی تهاجم فرهنگی تدوین یافته است. اهمیت تهاجم فرهنگی، مفهوم تهاجم فرهنگی، اهداف تهاجم فرهنگی، روش تهاجم فرهنگی و روش مقابله با تهاجم فرهنگی مباحث مورد بررسی در بخش اول این کتاب هستند.

مستندات تهاجم فرهنگی از دیدگاه امام خمینی(ره)، مستندات تهاجم فرهنگی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، مستندات تهاجم فرهنگی از دیدگاه شهید مطهری، مستندات تهاجم فرهنگی از دیدگاه علامه طباطبایی، مستندات تهاجم فرهنگی از دیدگاه آیت‌الله‌ جوادی ‌آملی پنج بخش مورد بررسی در فصل دوم این اثر با عنوان مستندات تهاجم فرهنگی هستند.

در فصل سوم که منابع اصلی و تکمیلی در پنج بخش منابعی که آثار و اندیشه‌های امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب، استاد مطهری، علامه طباطبایی، آیت‌الله‌ جوادی ‌آملی مورد بررسی قرار گرفته آمده است.

کتاب حاضر از سلسله مباحث تجلی پیام در موضع تهاجم فرهنگی است که با عنایت به اندیشه‌ها و آثار پنج شخصیت نامی انقلاب اسلامی ـ حضرت امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب، استاد مطهری، علامه طباطبایی، آیت‌الله‌ جوادی‌ آملی ـ تحقیق و تدوین و با استفاده از شاخص‌بندی‌هایی عرضه شده است.

در بخشی از مقدمه این اثر که به قلم مدیریت پژوهش اداره‌ کل آموزش و پژوهشی سیما نوشته شده آمده است: تهاجم فرهنگی غرب، درست مانند یک جنگ است، با این تفاوت که برخلاف جنگ نظامی، این جنگ با آرامش صورت می‌گیرد و به جای سلاح سخت، از سلاح نرم، یعنی قلم، ادبیات، هنر و فرهنگ و عوامل انسانی حوزه فرهنگ استفاده می‌شود. متأسفانه موضوع تهاجم فرهنگی غرب از ابتدای طرح شدن، دچار سوء تفاهم شد و درک آن در حوزه‌هایی نظیر بی‌حجابی محصور ماند.

این مفهوم در چند سال اخیر وضوح بیشتری یافته و دموکراسی و آزادی دروغین غربی، به ویژه با برخوردهای قلدرمأبانه آمریکا نظیر حمله به افغانستان و عراق و کشورهای ضعیف تا حدی از هاله ابهام بیرون آمده است. امروز آشکار شده که دنیای غرب با اسلام سیاسی به رهبری انقلاب اسلامی در دنیا مسأله دارد و از هر طریقی قصد شکست و براندازی فرهنگ حماسی اسلامی را کرده است؛ اسلامی که اصلاح دین و دنیا را توأمان مد نظر خویش دارد.

در بخشی از سخن ناشر کتاب تهاجم فرهنگی آمده است: لزوم ساماندهی و ارتقای کیفی برنام‌ه‌های سیما یکی از ضرورت‌های تأسیس اداره‌کل پژوهش و آموزش سیما بوده است. این اداره‌کل از ابتدا با هداف انجام تحقیقات و پژوهش‌های راهبردی و کاربردی رسانه‌ای، فعالیت خود را آغاز کرد و ارتقای کیفی برنامه‌های سیما را همواره به عنوان یک اصل مد نظر داشته و به شیوه‌های گوناگون آن‌را پیگیری کرده است.

برای استفاده از منابع غنی فرهنگی دینی و اسلامی و تلاش‌های چند صد ساله اولیاء و بزرگان و عالمان دینی، علاوه بر روش مراجعه مستقیم به منابع اصیل و اصلی فرهنگ دینی، یک راهکار اساسی، مراجعه به نظرات اسلام‌شناسان برجسته و ایدئولوگ‌های انقلاب اسلامی است. از این ‌رو آثار امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب، علامه طباطبایی، استاد مطهری و آیت‌الله‌ جوادی ‌آملی به عنوان قرائت‌های معیار و مرجع مورد تأکید قرار گرفته است.

اداره‌ کل پژوهش و آموزش سیما با توجه به مأموریت و وظایف خود با عنایت به اهمیت سند راهبردی افق رسانه ملی، پژوهش، استخراج، تدوین و تنظیم و نهایی‌سازی ترم‌های کلیدی افق رسانه را در دستور کار قرار داده و برای تحقق این رسالت بنیادین و مهم، در زمینه آماده‌‌سازی و انتشار حدود شصت عنوان کتاب در موضوع شاخص‌های مستندات مفاهیم افق رسانه ملی اقدام کرده است.

یادآور می‌شود، به همت واحد مدیریت پژوهش اداره‌کل پژوهش و آموزش سیما، کتاب «تهاجم فرهنگی» به شمارگان 1000 نسخه منتشر شده است.

جمعه 30 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط