loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب فیاضی؛ اثر برگزیده حوزه

کتاب هستی و چیستی در مکتب صدرایی تالیف غلامرضا فیاضی و تحقیق و نگارش حسینعلی شیدان شید، از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر و در سال جاری به عنوان اثر برگزیده در یازدهمین همایش کتاب سال حوزه معرفی شد.


به گزارش خبرگزاری رسا‌، غلامرضا فیاضی در سال 1328 در قم متولد شد تحصیلات حوزوی را تا سطح اجتهاد ادامه داد و در زمینه تخصصی فقه واصول و فلسفه به مطالعه و تحقیق پرداخت. از استادان وی میتوان به آیت الله گلپایگانی، آیت الله وحید خراسانی و آیت الله حسن زاده آملی اشاره کرد. از جمله آثار فیاضی تعلیقات نهایه و بدایة الحکمه در آمدی بر معرفت شناسی، تعلیقات اسفار و شرح اشارات است.

همچنین حسینعلی شیدان شید در سال 1343 در شهرضا بدنیا آمد و تحصیلات خود را تامقطع دکتری و سطح خارج حوزه ادامه داد. زمینه تخصصی مطالعاتی وی فلسفه است و از محضر اساتیدی چون جوادی آملی، استادی و مصباح یزدی بهره برده است.

«هستی و چیستی در مکتب صدرایی» به تاملی نو در اصالت وجود، تفاسیر و ادله و نتایج آن پرداخته است. بدین منظور ابتدا تفسیرهای مختلف اصالت وجود(سه تفسیر) بررسی شده و تفسیر نخست از آنها قابل دفاع تر به نظر آمده است. پس از بررسی مقدمات تفاسیر به بیان بیست و شش فرق بین آنها پرداخته شده است.

در فصل سوم پس از بدیهی دانستن اصالت وجود به بررسی ادله موافقان آن اقدام شده است. از میان سی و پنج دلیل موافقان اصالت وجود، گاه دو یا چند دلیل با هم شباهت دارند ولی در پاره ای از مقدمات و مبادی فرق های ظریفی با هم دارند.

آنچه از مجموع ادله به دست می آید اثبات تفسیر نخست از تفاسیر سه گانه است و هیچ یک از آنها، خصوص تفسیر دوم یا سوم را به اثبات نمی رسانند. در ادامه ادله مخالفان اصالت وجود در قالب بیست دلیل ذکر شده است. این ادله از مهم ترین موانع اعتقاد به اصالت وجود است و قائلان اصالت وجود چاره ای جز پاسخگویی مستدل به این ادله ندارند. فروع اصالت وجود، بحث مهم دیگری است که در آن تا حدی به ثمرات این نظریه در مسائل فلسفی پرداخته شده است. نویسنده معتقد است اگر در نشان دادن فروع اصالت وجود(بیست و شش فرع) توفیق یافته باشد به تقویت نخست اصالت وجود کمک کرده است.

کتاب هستی و چیستی در مکتب صدرایی تالیف غلامرضا فیاضی و تحقیق و نگارش از حسینعلی شیدان شید، در 330 صفحه، برای نخستین بار در سال جاری از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر و در یازدهمین همایش کتاب سال حوزه در سال جاری برگزیده شده است.

در زمینه فلسفه و مباحث فلسفی، کتابهای زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
تاریخ تحلیلی - انتقادی فلسفه اسلامی (به ضمیمه نقد محتوایی کتاب)
فلسفه چیست؟
فلسفه های مضاف 1
فلسفه های مضاف 2
فلسفه در روزگار فروبستگی
فلسفه مقدماتی: برگرفته از آثار استاد شهید مرتضی مطهری
دروس فلسفه
درآمدی بر فلسفه علم
فلسفه و تجدد
فلسفه تکنولوژی
فلسفه و غرب (مجموعه مقالات)
مجموعه رسائل ج 1: اثبات واجب الوجود، توحید، خلق جدید پایان ناپذیر، وحی، علی و فلسفه الهی، اعجاز و معجزه
مقام فلسفه در دوره تاریخ ایران اسلامی
فلسفه و بحران غرب
اصول فلسفه رئالیسم
نهایت فلسفه (ترجمه نهایة الحکمه)
فلسفه، سیاست و خشونت
آغاز فلسفه (ترجمه بدایة الحکمه)
فلسفه آفرینش
شهود و شیدایی؛ تاملاتی در باب فلسفه هنر و نسبت دین، عرفان، اخلاق و هنر
سیری انتقادی در فلسفه کارل پوپر
فلسفه تاریخ
فلسفه در آلمان (از لوتر تا نیچه)
فلسفه در قرون وسطی (مجموعه مقالات)
درباره هگل و فلسفه ی او: مجموعه مقالات
دکارت و فلسفه ی او

جمعه 30 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط