loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پشت پلک پنجره جواد محقق

نویسندگان مرتبط : جواد محقق

«جواد محقق» تازه‌ترین نثر ادبی خود را با مضامین آیینی و با عنوان «پشت پلک پنجره» منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، «پشت پلک پنجره» عنوان جدیدترین نثر ادبی جواد محقق است که به تازگی از سوی انتشارات تکا روانه بازار نشر شده است.

در مقدمه ناشر آمده است: «نثر ادبی و شعر ـ این دو زیبانگار ـ انگار، که دو خواهر خوشخوی و خشروی‌اند؛ که ـ البته، گفتن ندارد ـ اولی، قدری پا به سن‌تر و درشتناک‌تر، از دومی است!... و فرجام کلام، آن که: آن نوشته‌یی که ـ به قول قرآن ـ نویسنده‌اش، یارای سوگند خوردن به سطرهای آن را نیافته باشد ـ هنوز ـ نبشته‌یی ناب و ناگزیر، نمی‌تواند بود.»

در مقدمه این اثر به قلم «محمدرضا سنگری»، با عنوان نثر شاعرانه نیز می‌خوانیم: «نثر، یکی از حوزه‌های گسترده و عظیم ادب فارسی است که ابعاد، ویژگی‌ها و تحولات آن به اندازه شعر بررسی و مطالعه نشده است. سیطره شعر و نفوذ بی‌چون و چرای آن، غفلت، فراموشی و کم‌اعتنایی به این بخش مهم و وسیع را سبب شده است؛ تذکره‌ها عمدتاً از شاعران سخن گفته‌اند و زندگی نثرنویسان و تاریخ نثرنویسی، هرگز وضوح و روشنی زندگی نامه شعر و شاعران را نیافته است».

نثر شاعرانه، برگ‌هایی از بهار، با مهر و مدرسه، روزهای خدا و مردان خدایی، با بهار و باغبان و از میان نامه‌ها، عناوین فصل‌های این مجموعه‌اند.

بر بال کبوترها و به دختری که ندارم!، عنوان سرفصل‌های بخش از میان نامه‌هاست. بهار تاریخ در زمستان طبیعت، بهار اسلام در عصر معاصر، با این بهار چه کردیم؟!، دیروزیان فردا، آن باغبان پیر، آنگاه که زمستان سرد بود، مرد هزاره من نیز در بخش با بهار و باغبان آورده شده‌اند.

در بخش روزهای خدا و مردان خدایی نیز می‌توان به این پیام و آن پیام‌آور، زیارتنامه آن گنبد سبز، زاینده کوثر، پیداترین پنهان عصر ما، به تو می‌اندیشم، سلامی به اقیانوس، با بوی نوحه‌های قدیمی، اشکهایی از کلمات، داستان سرمستان، و آن سپیده هشتم، با هشتمین سپیده، چشم انتظار ..، بهشت هشتم، هنوز هم ام‌البنینی!، مانند آن ستاره گمنام، رو به روی آیینه، مرد موعود! و انگشتری با نگین قدس، اشاره کرد.

از سرفصل‌های بخش برگ‌هایی از بهار نیز می‌توان به پنجره‌ها پلک می‌گشایند، سلام بر بهار، نوروز، روز نو، ما با بهار چه نسبتی داریم؟، باز هم بهار، قد قامت قلم در محراب نقش، اشاره کرد. در بخش با مهر و مدرسه نیز عناوینی چون نامی در ملکوت، خدا امتحان سختی از ما خواهد گرفت!، فصل پرمهر، فردا چگونه جدایی‌ست؟، در طلیعه بهاری دیگر، معلم خوبیها و آنها چه می‌کنند؟، گنجانده شده است.

نگاشته‌های این نویسنده در بخش «به تو می‌اندیشم» به یاد ایام فاطمیه در زیر آمده است:

«وقتی به تو می‌اندیشم
همسرم را با نگاهی دیگر می‌نگرم.

دخترم را در شآنی تازه می‌بینم
و به زبنان همسایه، سلامی دوباره می‌کنم.

وقتی به تو می‌اندیشم
به احترامت برمی‌خیزم.

دست مادرم را می‌بوسم
و خواهرم را در جایگاهی برتر می‌نشانم.

به تو که می‌اندیشم
دلم روشن می‌شود.

حقیقت چراغی‌ست که در خانه تو می‌سوزد
و آفتاب، چون کرمکی شبتاب

چشم به آن آستانه می‌دوزد.
تو می‌درخشی

و سایه‌های دروغ بر دیوارها می‌لرزند.
به تو که می‌اندیشم

شعر شکوهت جانم را به سرفرازی می‌کشاند
و بلندی روحت به کشتی نوحم می‌خواند.

کیستی که ابرهای آسمان در چشمهایت می‌بارند
و موجها به پای بوسی‌ات گام برمی‌دارند!

تو آمدی
تا دشمنان پدر بی‌پسر شوند

هدر شوند.
تو رفتی

و اندوهی گران برگشت
کمر دین شکست

و علی درخانه نشست!»

«جواد محقق»، شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار، در سال 1333 در همدان به دنیا آمد. «قصه مرد بزرگ پاپتی»، «مثل من به انتظار»، «خواب خوب»، «در خانه ما»، «دوغ و دروغ» و «باران بهانه بود» از آثار این نویسنده برای گروه سنی کودک و نوجوان است.

همچنین از آثار وی برای بزرگسالان می‌توان به «مردی چو آفتاب»، «با آخرین رسول»، «تاوان عشق»، «قدر استاد»، «علم و ایمان در گفت‌وگو با دانشمندان»، «گزیده شعرها» و شکفتن در آتش» اشاره کرد.

«پشت پلک پنجره» به کوشش نشر تکا، در 188 صفحه، به بهای 2250 تومان و در سه هزار نسخه منتشر شده است.

از محقق کتاب «علم و ایمان در گفتگو با دانشمندان» در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوف کتاب موجود و قابل تهیه است.

شنبه 1 اسفند 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط