loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«تفسیر روز» یثربی؛ تفسیر عقلی قرآن با توجه به مسائل روز

نویسندگان مرتبط : سید یحیی یثربی

کتاب «تفسیر روز: تفسیر عقلی-کاربردی قرآن کریم با توجه به مسائل روز» اثر یحیی یثربی از سوی انتشارات امیرکبیر روانه بازار نشر شد.

قرآن کتاب هدایت است پس جایی برای زبان رمز در آن نیست. قرآن با واژه‌های نامأنوس و تعبیرهای نمادین از معانی سخن نمی‌گوید زیرا در آن صورت نه تنها راهنما نمی‌شود بلکه بر حیرت ما نیز می‌افزاید.

اگر دلالت قرآن روشن نباشد همیشه در حیرت خواهیم بود که شاید معنی قرآن غیر از آن باشد که ما فهمیده‌ایم و چنین تردیدی با هدف قرآن که ابلاغ پیام خدا و هدایت انسانهاست ناسازگار است، لذا علمای اسلام به اجماع ظواهر قرآن را حجت می‌دانند.

نویسنده پیش از پرداختن به تفسیر قرآن تکلیف برخی مسائل را روشن می‌کند. او در ابتدا اصول و مبانی خود را برای ورود به قلمرو فهم و تفسیر قرآن تعریف می‌کند.

او می‌گوید فهم مبانی قرآن باعث می‌شود تا بتوانیم قرآن کریم را به عنوان یک سند نهایی، تکیه‌گاه نیازهای امروزمان قرار دهیم. سپس با اطمینان و اعتماد به نفس، واقعیتهای زندگی اجتماعی، سیاسی، فردی و اخلاقی خود را با این سند آسمانی سامان بخشیم.

آنگاه مشکلات حوادث جاری جهان و زندگی کنونی انسانها را در دست گرفته و برای یافتن راه‌حل این مشکلها از قرآن بهره بگیریم.

نویسنده معتقد است که بی تردید دین درست همانند طبیعت است که میزان بهره‌برداری ما از آن به میزان توان ما و بر اساس مساله‌های جدی ما خواهد بود.

او می‌گوید هدف از تفسیر کاربردی قرآن جز این نیست که مسائل و مشکلات امروز جامعه و جهان را به قرآن عرضه نموده و راه حل و پاسخ آنها را با فهم روشمند و هدفدار قرآن به دست آوریم.

کتاب مشتمل بر 405 صفحه است و در چهار فصل سامان یافته است.

فهرست عناوین این کتاب عبارتند از: دین‌شناسی، جستجوی دین درست، مبانی فهم قرآن و چند نکته درباره فهم قرآن.

یثربی در تفسیر روز به بحث‌های معروف و تکراری نپرداخته ‌است و تلاش کرده تا برداشت‌های فقهی و فکری خود را از برخی مباحث کلامی و فقهی مطرح شده در قرآن کریم به رشته تحریر درآورد.

دومین جلد از تفسیر روز نیز که شامل نگاه یثربی به نکات تفسیری سوره «آل عمران» و «نساء» و «مائده» می‌شود نیز اخیراً توسط موسسه انتشارات امیرکبیر روانه بازار شده است.

یثربی همچنین از انتشار کتاب «عرفان عملی» از سوی مؤسسه بوستان کتاب قم در ماه آینده خبر داد و افزود: این روزها مشغول بازنگری در اثری هستم که سال‌ها پیش با نام «فلسفه عرفان» تألیف کرده بودم و احساس شخصی من این بود که با توجه به زمان زیادی که از تألیف آن می‌گذرد این اثر نیاز به بازنگری مجدد دارد که با پایان این بازنگری آن را برای انتشار در سال آینده به مؤسسه بوستان کتاب قم خواهم سپرد.

وی در پایان از انتشار کتابی با نام «نقد و بررسی حکمت متعالیه ملاصدرا» توسط مؤسسه انتشارات امیرکبیر خبر داد.

از استاد یثربی کتابهای «قلعه و قلندر»، «محمد (ص) پیام آور عدل و آزادی»، «فلسفه چیست»، «ماجرای غم انگیز روشنفکری در ایران»، «عرفان عملی در اسلام» و... در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

شنبه 15 اسفند 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط