loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تدبری در آرای شیخ صدوق در باب مهدویت و تشیع

«بررسی توصیفی و تحلیلی کمال‌الدین و تمام النعمه» اثری از «شیخ صدوق» در کتابی با همین عنوان به کوشش دکتر حیدر علی رستمی به زودی منتشر خواهد شد.

«کمال‌الدین و تمام‌النعمه» از آثار روایى کهن و از مصادر اصلی شیعه در موضوع مهدویت است که یکى از محدثان برجسته شیعى، «محمد‌بن على بن حسین بن بابویه قمى» معروف به «شیخ صدوق» آن را تألیف کرد.

بررسى توصیفى و تحلیلى این کتاب علاوه بر آن که کمبودها و کفایت‏هاى این اثر نفیس را روشن مى‏کند، ارزشمند است و بنیان پژوهش‏هاى مبتنى بر آن را استحکام مى‏بخشد.

شیخ صدوق در این کتاب مثال‏هاى فراوانى از غیبت پیامبران الهى آورده و به بررسى کامل مساله امامت حضرت مهدى(عج)، تولد ایشان و روایات پیامبر(ص) و ائمه علیهم‏السلام درباره ظهور آن حضرت، کسانى که به خدمت آن حضرت رسیده‏اند و شرایط دوران ظهور ایشان پرداخته است.

شیخ صدوق درباره انگیزه نگارش این کتاب گفته است: «بعد از آن که سفرى به مشهد مقدس داشتم و به زیارت على بن موسى الرضا علیه‏السلام مشرف شدم، به نیشابور رفتم. در آنجا بیشتر شیعیانى که به دیدن من مى‏آمدند، شبهاتى درباره امام زمان عجل الله تعالى فرجه داشتند و من هم سعى فراوانى در حل آن شبهات نمودم تا آن که به قم آمدم. در آنجا نیز شیخ نجم الدین ابو سعید محمدبن حسن‌بن محمدبن احمدبن على‌بن صلت قمى به دیدارم آمد. او نیز از من درخواست نگارش کتابى در این باره داشت و من هم به ایشان وعده اجابت دادم تا آن که شبى امام زمان عجل الله تعالى فرجه را در خواب دیدم. آن حضرت به من فرمودند؛ "چرا کتابى درباره غیبت نمى‏نویسى تا خداوند به واسطه آن حوائجت را برآورده سازد؟" عرض کردم؛ "اى فرزند رسول خدا من در این باره چند کتاب نوشته‏ام." آن حضرت فرمودند؛‌ "اینک کتابى بنویس و در آن به غیبت‏هاى پیامبران الهى نیز اشاره کن." پس از آن از خواب بیدار شدم و بر آن شدم تا این کتاب را به نگارش درآورم.»

کتاب‌های «من لا یحضره الفقیه‏»، «مدینة العلم‏»، «کمال الدین و تمام النعمة»، «التوحید»، «الخصال‏»، «معانی الأخبار»، «عیون أخبار الرضا علیه‏السلام»، «‏الأمالی‏»، «المقنع فی الفقه‏» و «الهدایة بالخیر» از تالیفات شیخ صدوق‌اند. او سال 381 هجرى دار فانی را وداع گفت.

نخستین چاپ کتاب «بررسی توصیفی و تحلیلی کمال‌الدین و تمام النعمه» از سوی موسسه بوستان کتاب در بررسی شمارگان 1200 نسخه، 180 صفحه، قطع رقعی و جلد شومیز به زودی روانه بازار کتاب خواهد شد.

گفتنی است کتابهای زیر درباره مهدویت و انتظار در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
چهل جرعه امید: شبکه ای از آیات و روایات منتخب در مورد مهدویت
پرسش ها و پاسخ ها -27 مهدویت (پیش از ظهور)
پرسش ها و پاسخ ها -28 مهدویت (دوران ظهور)
مبانی معرفتی مهدویت
از اینجا تا دولت کریمه (گام به گام تا استراتژی انتظار)
علل تزلزل تمدن غرب به انضمام بصیرت و انتظار فرج
استراتژی انتظار
در انتظار ققنوس

پنجشنبه 20 اسفند 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط