loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ناگفته‌هایی از ظلم و ستم رضاشاهی بر مردم سوسنگرد

نویسندگان مرتبط : سید قاسم یاحسینی

کتاب خاطرات و یادداشت‌های حسین بنی‌طرف از سال 1308 تا 1320 هجری شمسی، که به قلم سید‌قاسم یاحسینی شکلی خاطره‌ای و داستانی گرفته، به زودی از سوی انتشارات «سوره مهر» منتشر می‌شود. این یادداشت‌ها روایت‌هایی از ناگفته‌ها و ناشناخته‌هایی درباره ظلم و ستم نظامیان رضاشاه بر مردم سوسنگرد و دشت آزادگان است.

سید‌قاسم یاحسینی درباره کتاب «روایت تبعید» گفت: این کتاب شرح دست اولی از ماجرای تبعید شیوخ سوسنگرد و دشت آزادگان به تهران و مازندران در زمان رضا شاه است.

وی افزود: راوی این کتاب در اوایل دهه 60 فوت کرده است. در سفری که در سال 83 به سوسنگرد داشتم، این یادداشت‌ها به طور اتفاقی به من معرفی شد که پس از ویراستاری شکلی خاطره‌ای و داستانی پیدا کرد.

این نویسنده درباره اختصاصات دیگر این کتاب این‌گونه توضیح داد: این کتاب درباره ناگفته‌ها و ناشناخته‌هایی از ظلم وستم رضا شاه پهلوی و نظامیان او به مردم سوسنگرد و دشت آزادگان و چگونگی تبعید سران و شیوخ آن‌ها به نقاطی چون تهران و مازندران و دیگر شهرهای ایران است.

وی دباره ویژگی‌های نگارشی کتاب «روایت تبعید» گفت: این کتاب در قالب خاطره ویراستاری شده و دارای نثری امروزی و روان است؛ ضمن آنکه با مقدمه‌ای از من به چاپ می‌رسد.

به گفته یاحسینی این کتاب 175 صفحه است و تا بیست و سومین نمایشگاه کتاب تهران منتشر خواهد شد.

سید قاسم یاحسینی متولد ١٣٤٤ شیراز، خاطره‌نویس، مورخ و پژوهشگر است. یاحسینی یکی از پرکارترین مورخان بوشهری به شمار می‌رود و از سال ١٣٧٠ تاکنون نزدیک به هفتاد جلد کتاب در زمینه‌های بوشهر‌شناسی‏، تنگستان‌شناسی، خاطره‌نویسی و تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی و تاریخ روشنفکری منتشر کرده است.

وی همچنین از پژوهشگران تنگستان‌شناسی است که چند کتاب و ده‌ها مقاله در این‌باره منتشر کرده است. از این مورخ بوشهری رساله‌ها و کتاب‌های بسیاری به زبان‌های انگلیسی و فرانسه ترجمه شده است.

«میهمان فشنگ‌های جنگی»، «زیتون سرخ»، «مارکس و انگلس»، «هجوم ارتش بریتانیا به بوشهر و جنوب ایران»، «پاى پیاده روى آب»، «یک دریا ستاره»، «پنهان زیر باران»، و «آخرین شلیک»، از جمله آثار او به شمار می‌آیند.

جمعه 21 اسفند 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط