loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

یادکردی از حجت الاسلام سیداحمد خمینی به مناسبت پانزدهمین سالگرد

سعید غفوری سبزواری، پژوهشگر و نویسنده گفت: آثاری که تاکنون با محوریت سیره و شخصیت سید احمد خمینی به چاپ رسیده‌اند، بسیار کلی نوشته شده‌اند. در حالی که بررسی شخصیت سیاسی و نقش وی پس از رحلت امام خمینی (ره) از جایگاه بسیار مهمی برخورداراست. 25 اسفندماه، پانزدهمین سالروز در گذشت حجت السلام والمسلمین، سید احمد خمینی، فرزند حضرت امام خمینی(ره) است.

سعید غفوری سبزواری، پژوهشگر و نویسنده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به بررسی کتاب‌های منتشر شده درباره سید احمد خمینی پرداخت و اظهار داشت: وی چشم تیزبین نظام اسلامی و مشاور امین برای حضرت امام (ره) بوده و تا کنون آثار بسیاری با توجه به ارتباط عمیق سید احمد به امام ‌خمینی (ره) به چاپ رسیده‌اند. شخصیت سید احمد در مکتب امام (ره) شکل گرفت.

وی با اشاره به شخصیت منحصر به فرد سید احمد خمینی برای بررسی در آثاری که با محوریت وی نوشته می‌شوند، تصریح کرد: سید احمد از سال 1343 حدود 13 سال از امام خمینی (ره) دور بوده، اما نقش کلیدی وی به عنوان منشاء مهم‌ترین فعالیت‌ها درپخش اعلامیه‌های ایشان، ویژگی‌ منحصر به فردی است. بر همین اساس می‌توان زوایای دیگری از نقش و نوع فعالیت و شخصیت سید احمد خمینی را مورد بررسی قرار داد.

این نویسنده و پژوهشگر گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در تدوین آثار پژوهشی درباره سید احمد خمینی، نقش وی را در دوران حیات امام خمینی (ره) از چند زاویه دیگر نیز می‌توان در نظر گرفت که نقش سید احمد خمینی پس از رحلت سید مصطفی به ویژه در دوران هجرت امام خمینی (ره) به پاریس و بازگشت به ایران و فاصله‌های زمانی آبان 56 تا مهر 57، مهر 57 تا بهمن 57، 12 بهمن 57 تا پایان همین سال و از لحظه ورود امام‌خمینی (ره) به ایران تا اقامت ایشان در قم از اهمیت بسزایی برخوردارند.

غفوری سبزواری با اشاره به فعالیت‌های سید احمد خمینی ادامه داد: موقعیت‌هایی مانند؛ حفاظت از امام خمینی (ره) و بیت ایشان که مسوولیت این امر با وی بوده و فعال کردن دفتر امام خمینی (ره)، تنظیم و اجازه ملاقات‌ها با ایشان، مهم‌ترین فعالیت‌ها را در نخستین روزهای پیروزی انقلاب شامل می‌شوند.

وی اضافه کرد: همچنین سید احمد خمینی واسطه ارتباط متقابل مسوولان و امام خمینی (ره) بوده و انتقال مطالب و گفته‌های آن‌ها را به عهده داشته است که در خاطرات شخصیت‌های انقلابی به این موضوع اشاره شده است.

نویسنده کتاب «مشاور امین» همچنین اظهار داشت: سفرهای سید احمد خمینی با لباس مبدل به شهرهای مختلف برای آگاهی از اوضاع و احوال کشور به عنوان رابط امام خمینی(ره) و مردم و موضع‌گیری وی در مقابل جناح‌ها و گروه‌های سیاسی، از دیگر مواردی است که قابلیت بررسی و توجه بیشتری درباره نقش سید احمد در دوران حیات امام خمینی (ره) دارند.

سعید غفوری سبزواری نقش سید احمد خمینی را پس رحلت امام خمینی (ره) پررنگ و قابل توجه دانست و تصریح کرد: نقش و موضع تحسین برانگیز وی پس از رحلت امام خمینی (ره) در رابطه با رهبری و دولت از مباحث قابل تامل و بررسی در آثاری‌اند که توسط پژوهشگران تدوین خواهند شد.

وی معتقد است: آثاری که تاکنون با محوریت سیره و شخصیت سید احمد خمینی به چاپ رسیده‌اند، بسیار کلی و با توجه به نزدیکی وی به امام خمینی(ره) نوشته‌ شده‌اند. این در حالی است که بررسی شخصیت سیاسی سید احمد خمینی به خودی خود و نقش وی پس از رحلت امام خمینی(ره) از جایگاه بسیار مهمی برخوردارند.

در سال‌های گذشته کتاب‌هایی مانند آثار زیر از قلم یا درباره حاج سید احمد خمینی منتشر شده‌اند:
ـ اب‍ت‍اه‌ ی‍ا ح‍ام‍ل‌ رای‍ة الاس‍لام‌؛ م‍ق‍ال‍ة‌ ل‍ح‍ج‍ة‌ الاس‍لام‌ و ال‍م‍س‍ل‍م‍ی‍ن‌ ال‍س‍ی‍د اح‍م‍د ال‍خ‍م‍ی‍ن‍ی‌ ح‍ول‌ وال‍ده‌ الام‍ام‌ ال‍خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره)/ امور بین‌الملل م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌/1371.
ـ ج‍ل‍وه‌ه‍ای‌ رح‍م‍ان‍ی‌؛ ن‍ام‍ه‌ ع‍رف‍ان‍ی‌ ح‍ض‍رت‌ ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی(ره)‌ ب‍ه‌ اح‍م‍د خ‍م‍ی‍ن‍ی‌/ ب‍ن‍ی‍اد ش‍ه‍ی‍د ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌/1371.
ـ م‍ح‍رم‌ راز؛ اش‍ع‍ار ع‍رف‍ان‍ی‌ ح‍ض‍رت‌ ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره)، ن‍ام‍ه‌ ام‍ام‌ ب‍ه‌ ح‍ج‍ت‌‌الاس‍لام‌ وال‍م‍س‍ل‍م‍ی‍ن‌ ح‍اج‌ س‍ی‍د اح‍م‍د خ‍م‍ی‍ن‍ی‌/ م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره)/ 1373.
ـ م‍ج‍م‍وع‍ه‌ آث‍ار ی‍ادگ‍ار ام‍ام،‌ ح‍ج‍ت‌الاس‍لام‌ و ال‍م‍س‍ل‍م‍ی‍ن‌ ح‍اج‌ س‍ی‍د اح‍م‍د خ‍م‍ی‍ن‍ی‌/ م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ح‍ض‍رت‌ ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره)‏‫/ ‏1374.
ـ دی‍دگ‍اه‌‍‍‌ها؛ م‍ن‍ت‍خ‍ب‍ی‌ از م‍واض‍ع‌ ح‍ج‍ت‌الاس‍لام‌ و ال‍م‍س‍ل‍م‍ی‍ن‌ ح‍اج‌ س‍ی‍د اح‍م‍د خ‍م‍ی‍ن‍ی‌/ م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره)/1374.
ـ آیین‍ه‌ آف‍ت‍اب‌؛‌ ان‍دی‍ش‍ه‌ ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی(ره)‌ در ک‍لام‌ و پ‍ی‍ام‌ ح‍ض‍رت‌ ح‍ج‍ت‌الاس‍لام‌ وال‍م‍س‍ل‍م‍ی‍ن‌ س‍ی‍د اح‍م‍د خ‍م‍ی‍ن‍ی‌/م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(س‌)‏‫‏‏/ 1374.
ـ گ‍ن‍ج‍ی‍ن‍ه‌ دل‌؛ م‍ج‍م‍وع‍ه‌ خ‍اطرات‌ ی‍اران‌ در وص‍ف‌ ی‍ادگ‍ار ام‍ام‌، اح‍م‍د خ‍م‍ی‍ن‍ی‌/ م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره)/ 1374.
ـ آراء و م‍واق‍ف‌ س‍م‍اح‍ة ال‍س‍ی‍د اح‍م‍د ال‍خ‍م‍ی‍ن‍ی‌ ن‍جل‌ الام‍ام‌ ال‍خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره)/ امور بین‌الملل م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی/1375.
ـ م‍ه‍اج‍ر ق‍ب‍ی‍ل‍ه‌ ای‍م‍ان‌؛ ن‍گ‍اه‍ی‌ ب‍ه‌ زندگی‌نامه ی‍ادگ‍ار ام‍ام‌‌ ح‍ج‍ت‌الاس‍لام‌ و ال‍م‍س‍ل‍م‍ی‍ن‌ ح‍اج‌ س‍ی‍د اح‍م‍د خ‍م‍ی‍ن‍ی‌/ ح‍م‍ی‍د ان‍ص‍اری‌/ م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره)/ 1375.
ـ ح‍ک‍ای‍ت‌ م‍ه‍ر؛ ی‍ادم‍ان‌ س‍ال‍گ‍رد رح‍ل‍ت‌ ی‍ادگ‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره)ح‍اج‌ س‍ی‍د اح‍م‍د خ‍م‍ی‍ن‍ی‌/ م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره)/ 1375.
ـ دل‍ی‍ل‌ آف‍ت‍اب‌؛ خ‍اطرات‌ ی‍ادگ‍ار ام‍ام‌/ م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره‌)/ 1375.
ـ وع‍ده‌ دی‍دار؛ ن‍ام‍ه‌ه‍ای‌ ح‍ض‍رت‌ ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌ ب‍ه‌ ح‍ض‍رت‌ ح‍جت‌‌الاس‍لام‌ وال‍م‍س‍ل‍م‍ی‍ن‌ ح‍اج‌ س‍ی‍د اح‍م‍د خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(به زبان عربی)/ ام‍ور ب‍ی‍ن‌ال‍م‍ل‍ل‌ م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره)/1378.
ـ م‍رآة ال‍ش‍م‍س‌: اس‍ت‍ع‍راض‌ لاف‍ک‍ار الام‍ام‌ ال‍خ‍م‍ی‍ن‍ی‌ ق‍دس‌ س‍ره‌ م‍ن‌ خ‍لال‌ اح‍ادی‍ث‌ و ب‍ی‍ان‍ات‌ س‍م‍اح‍ة‌ ح‍ج‍ه‌الاس‍لام‌ و ال‍م‍س‍ل‍م‍ی‍ن‌ ال‍س‍ی‍د اح‍م‍د ال‍خ‍م‍ی‍ن‍ی‌/ ام‍ور ب‍ی‍ن‌ال‍م‍ل‍ل‌ م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره)/ 1378.
ـ ی‍اد ب‍اد آن‌ روزگ‍اران‌؛ خ‍اطرات‍ی‌ از ی‍ادگ‍ار ام‍ام‌/ ک‍اظم‌ رح‍ی‍م‍ی‌/ م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره)/1380.
ـ ی‍اد ی‍ادگ‍ار ام‍ام‌/ م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره)/ س‍ت‍اد ب‍زرگ‍داش‍ت‌ س‍ال‍گ‍رد ارت‍ح‍ال‌ ی‍ادگ‍ار ام‍ام‌/ 1380.
ـ آی‍ی‍ن‍ه‌ آف‍ت‍اب‌؛ ه‍ف‍ت‍م‍ی‍ن‌ ی‍ادواره‌ ی‍ادگ‍ار ام‍ام‌/ ن‍ع‍ی‍م‍ه‌ ج‍دی‌/ وص‍ال‌/ 1382.
ـ یاد یادگار امام/ علی‌اصغر شعردوست/ موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)/ 1383.
ـ ف‍رزن‍د روح‌ال‍ل‍ه‌؛ م‍خت‍ص‍ری‌ از زن‍دگ‍ی‌ ح‍اج‌ س‍ی‍د اح‍م‍د خ‍م‍ی‍ن‍ی‌ از زب‍ان‌ خ‍وی‍ش‌/ م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره)/ 1384.
ـ ی‍ادگ‍ار س‍پ‍ی‍د/ غ‍لام‍ع‍ل‍ی‌ رج‍ای‍ی‌/ م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌ (ره‌)/ 1385.
ـ حجت‌الاسلام حاج سید احمد خمینی به روایت اسناد ساواک: یادگار امام/ مرکز بررسی اسناد تاریخی/ 1387.

در سال 1388 نیز 3 کتاب درباره سید احمد خمینی به چاپ رسیده که عبارتند از؛
- حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمدخمینی (رحمةالله)/غلامرضا گلی‌زواره/ مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.
- امین مردم و امام؛ بررسی ویژگی‌های شخصیتی یادگار امام‏‫/ موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
- مشاور امین/ سعید غفوری سبزواری/ مرکز اسناد انقلاب اسلامی.

سه‌شنبه 25 اسفند 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط