loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جوان و رسالت حوزه

کتاب «جوان و رسالت حوزه» کاری از کانون ‌اندیشه جوان از سوی این کانون تجدید چاپ شد. این اثر، مجموعه مقالات همایش جوان و رسالت حوزه را شامل می‌شود و با رویکردی آسیب‌شناسانه به موضوعات جوانان پرداخته است.

روحانیت بیدار و آگاه اسلام در طول قرن‌های متمادی مانند مشعلی فروزان، فراراه جویندگان حق و حقیقت و همچون دژی استوار مامن و ملجا پیروان دین حنیف بوده است. تاریخ پرفراز و نشیب و خون‌بار تشیع آکنده است از لحظات مهم و سرنوشت‌سازی که به برکت حضور فعال و جانانه روحانیت و روشن‌گری‌های آن، این لحظات، نقطه‌های عطف تاریخ حماسی شیعه را رقم زده است.

شواهد تاریخی این مدعا آن قدر قوی و متواتر است که احتیاج به توضیح نخواهد بود و هر نسلی خود شاهد این رسالت عظیم علما و روحانیت بوده است. در واقعه استعماری «رژی» چه کسی است که فتوای تاریخی میرزای شیرازی را که پشت انگلیس مکار را شکست نشنیده باشد؟! و چه کسی است که رشادت‌های علمای شیعه را در مبارزه با استعمار انگلیس در عراق از یاد برده باشد؟! و چه گوشی است که فریاد حق‌طلبی و آزادی‌خواهی علمای مبارز شیعه را در نهضت مشروطیت نشنیده باشد؟! و خلاصه چه وجدان بیدار و آگاهی است که مدرس‌ها، کاشانی‌ها، سعیدی‌ها، غفاری‌ها، نواب صفوی‌ها، طالقانی‌ها، بهشتی‌ها، مطهری‌ها،... و از همه تابناک تر «خمینی کبیر» که این عصر به او تعلق دارد را درک نکرده و باور نکرده باشد؟!

در بخشی از سخن نخست این اثر آمده است: «کانون ‌اندیشه جوان به عنوان مرکز فکری و پایگاه اعتقادی نسل جوان و با احساس مسوولیتی بزرگ در تنویر افکار و‌ اندیشه‌های جوانان، به خوبی بر این نکته واقف است که توجه به نیازها و عطش‌های اعتقادی و نظری جوانان عصر و نسل حاضر، و ارائه پاسخی درخور و شایسته به این نیازها، ظرافت‌ها و ملزومات خاص خود را می‌طلبد. و در عین حال بر این ایمان عمیق و باور دقیق تاکید دارد که بحمدالله اسلام عزیز و قرآن و اهل‌بیت(ع) این گنجینه‌های جاویدان و ذخایر لایزال الهی نه تنها توان پاسخ‌گویی به نیازها و حل مشکلات را دارند؛ بلکه تنها طریق ممکن و راه صواب در رفع نیازها و مشکلات و حل شبهات، در تمسک به قرآن و عترت و فقه اهل‌بیت(ع) است.
لذا کانون، با استعانت از خداوند متعال و با راهنمایی‌های دلسوزانه عزیزان و بزرگواران، در یک تلاش بی‌وقفه سعی نمودند در محیطی آکنده از صفا و صمیمیت، همایشی تحت عنوان "جوانان و رسالت حوزه" در مرکز اجتهاد یعنی شهر مقدس قم برپا نماید که عنوان و دستور کار این همایش، همانا رسالت کنونی حوزه‌های علمیه و علمای عزیز در مواجهه و پاسخ به نیازهای روحی ـ فکری و معنوی جوانان می‌باشد، و آنچه از نظر گرامی‌تان می‌گذرد حاصل این همایش یک روزه است.»

براساس مطالب کتاب، کانون ‌اندیشه جوان، تاکنون بیش از 190 عنوان از پژوهش‌هایش را در پیکره کتاب منتشر کرده است. این آثار و پژوهش‌ها به 14 ساحت‌ اندیشه‌ای قدم نهاده و کوشیده‌اند تا برای خواننده جوان، روشنگر و پاسخ‌گو باشند. خوانندگان کتاب‌های کانون سه سطح گوناگون را شکل داده و آثار کانون برای این سه سطح نشر می‌یابند:
1. جوانان: کتاب‌هایی که در این سطح نگاشته می‌شوند، برای جوان سخن می‌گویند. جوان از آن روی که جوان است، میان 18 تا 24 بهار به عمر خویش دیده است و دست‌کم به میزان کسی که دبیرستان را گذرانده است، می‌داند و حقایق را دریافت می‌کند. او می‌تواند خواننده کتاب‌های جوان کانون بوده و محتوا، ساختار و نثر آن را پسند نماید.
2. دانشجو: سخن‌سرایی برای دانشجو، آن که می‌پوید تا در ساحت خویش کاردان و کارشناس شود، او که میان 18 تا 26 بار تقویم از روی تاریخ تولد او ورق خورده است، او که دانشگاه و استاد و تشکل و نشریه و ... را درک کرده است، سخن‌سرایی برای او آرمان کتاب دانشجوی کانون است.
3. ‌اندیشه: کسی که پویایی فکری خویش را تعالی بخشیده و بر فرازهایی فراتر از کارشناسی قدم نهاده است، کمتر از 28 بار به گردش مهر مسافر بوده است و در جاده برزخ خبرگی و خامی، آستان خبرگی را پیش رویش یافته است، می‌تواند خواهان و خواننده کتاب‌های ‌اندیشه کانون قرار گیرد.

به گزارش ایبنا، در انتهای این اثر، چند سوال مطرح و پاسخ داده و همچنین فهرستی از آیات، روایات و نمایه نیز درج شده است.

چاپ دوم کتاب «جوان و رسالت حوزه» در شمارگان 3000 نسخه، 112 صفحه و بهای 17500 ریال راهی بازار نشر شد.

پنجشنبه 27 اسفند 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط