loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شماره 45 نشریه راه

چهل و پنجمین شماره مجله فرهنگی تحلیلی «راه» مشتمل بر مطالبی درباره رویدادهای سال 88 منتشر شد.

گزیده‌ای از پیام‌های نوروزی حضرت امام مطلع این شماره راه است. در ادامه نیز گزیده ای از سخنان رهبر انقلاب در سال 1388 در قالب گزارش خبری چاپ شده است. سپس یادداشتی را می‌خوانیم درباره هنرمندان انقلاب و مطالبات رهبری در سال 1388 با عنوان «سربازان اصل 110» .

بخش «یادمان» این شماره راه حاوی نوشتارهایی است درباره آیت‌الله بهجت (عرفان سیاسی در سلوک آیت‌‌الله بهجت)، شهید شوشتری (مثل پدر بود...)، خانم طاهایی موسس مکتب نرجس (با زبان هنر ما را جذب می‌کرد) و حجت الاسلام فاکر(حکم امام را در کفنم بگذارید)

بخش «علوم انسانی» این شماره راه با مطلبی تحت عنوان «عرفان سطنتی علیه عقلانیت فقاهتی» آغاز می‌شود که خلاصه مباحثه‌ای است بین دکتر یوسف (رئیس شاخه خراسان انجمن جامعه شناسى ایران) و دکتر ابراهیم فیاض (استاد یار گروه مردم شناسى دانشکده علوم اجتماعى دانشگاه تهران) درباره بازشناسى ریشه هاى معرفتى شورش سبز. «از نقد روشنفکرى تا آسیب شناسى تجددستیزى» هم عنوان مطلبی است درباره انتشار پنج کتاب جدید از عبدالحسین خسروپناه.

این شماره راه همچنین حاوی مطالبی است درباره فتنه سال 88: «صور برزخی انتخابات دهم» به قلم نعمت الله سعیدی و «مطالبه گری تا اندیشه ورزی» به قلم علی کشوری. پرونده «فتنه» در شماره 45 راه همچنین حاوی نگاه‌های متفاوت دو ناظر بیرونی به انتخابات ریاست جمهوری دهم است: یکی نگاه حسنین هیکل روزنامه‌نگار کهنه کار مصری و دیگری نگاه هنری کیسینجر استراتژیست کهنه کار آمریکایی. در ادامه پرونده «فتنه» دو مطلب چاپ شده با عناوین «حتى به لیبرالیسم هم پایبند نبودند...» به قلم علی سروش و «به دنبال رهبر» به قلم سعید شعرباف که هر دو درباره عملکرد تعدادی نخبگان و سران فتنه اخیر در داخل و خارج کشور است. پس از این دو مطلب هم گزارشی چاپ شده با عنوان «سند افتخار!» و زیر عنوان «نگاهی به تاریخچه مواضع روشنفکرترین زن ایران». این گزارش خلاصه‌ای است از مواضع زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی از زمان مطرح کردن ادعای تقلب در انتخابات خبرگان قانونی اساسی در سال 58 تا فتنه اخیر.

«دلم می‌خواست مغزت را متلاشى میکردم» هم عنوان یادداشتی است از رضا پارسا درباره واکنشهای روشنفکران به حمایت‌های فرهاد جعفری نویسنده رمان کافه پیانو از احمدی نژاد.
«نفهمیدم کى دفن شدم؟!» هم عنوان گزیده‌اى است از دروغ هاى برتر سال از جمله کشته شدن ترانه موسوی و سعیده پورآقایی و کشته شدن پسر 14 ساله توسط عوامل انتظامی.

«انقلاب کاریکاتوری به سبک توئیتر» عنوان مطلبی است به قلم محمد ولوی درباره فتنه در فضای سایبر. در ادامه پرونده فتنه هم گفتگویی چاپ شده با امیر ناصری دوست شهید حسین غلا م کبیری اولین قربانی اغتشاشات پس از انتخابات.

در بخش «اینترنت» این شماره راه در گزارش «جبهه فرهنگى سایبر، سالى که گذشت» رسانه‌هاى برتر جبهه فرهنگی انقلاب در فضاى مجازى در سال 1388 معرفی شده‌اند. در همین بخش یادداشتی هم چاپ شده درباره جشنواره پوسترهای عاشورایی با عنوان «از خشم انقلابی تا پوسترهای عاشورایی.» در بخش اینترنت این شماره راه همچنین در گزارشی با عنوان «این لینک بطور خودکار حذف شد!» عملکرد گردانندگان سایت ضدانقلابی بالاترین در حذف لینک مربوط به خبر برگزاری راهپیمایی در روستای رومه بررسی شده است.

«مردم روستا یکى مثل خودشان مى خواهند» هم عنوان مطلبی است حاوی پاسخ سه وبلاگ نویس روستایى (ر .بابایى شمس‌آبادى، على خواجه و منصور ماندگار) به سه پرسش راه درباره انتخابات در روستاهایشان.

«همیشه پای یک "ظن" در میان است» هم عنوان گزیده ای است از طنزهای قدیانی درباره ماجراهای سال 88 که پیشتر در وبلاگش قطعه 26 (ghadiani.blogfa.com) منتشر شده است. در ادامه هم گفتگوی راه با حسین قدیانی چاپ شده ذیل عنوان «نوشتیم احمدی نژاد خواندند مشایی!»
امید حسینى، نویسنده وبلاگ آهستان هم در گفتگویی با راه تحت عنوان «در این جنگ، امیدى به مسئولان فرهنگى نداریم» تجاربش درباره وبلاگ نویسی به ویژه در فضای پس از انتخایبات را در اختیار خوانندگان راه قرار داده است.

«سر هر کوه سرى باید و سردارانى» نیز مقدمه کتاب در دست انتشار «مساله بیست ودوم خرداد نبود، مسأله بیست و دوم بهمن بود» است به قلم علی محمد مودب. این کتاب گزیده اشعار 100 شاعر است درباره فتنه سال 88 که به همراه چند شعر از این مجموعه چاپ شده است.

بخش «جهان» این شماره راه هم حاوی مطالبی است درباره یهودی سازی بیت‌المقدس، دیوار فولادی حائل بین غزه و مصر، تضضیع حقوق مردم غزه تشکیلات خودگردان پس از انتشار گزارش گلدستون، شعر فرزند یوسف قرضاوی عالم شهیر مصری در باره سیدحسن نصرالله، دخالت عربستان در جنگ صعده در یمن و همچنین پرونده تحولات آمریکای لاتین و روابط کشورهای این قاره با ایران در سال 1388.

اما در بخش "رسانه" این شماره راه یادداشتی چاپ شده به قلم رضا زاده محمدی با عنوان «مردم تفاوتها را مى‌فهمند» که نگاهى است به برنامه هاى سیاسى تلویزیون. پس از این یادداشت گفتگویی چاپ شده با دکتر محمدصادق کوشکی حاوی نقدهای او بر نگاه صدا و سیما به انقلاب اسلامی. پس از این گفتگو هم متن صحبت‌های چند تن از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب در برنامه «دیروز امروز فردا» چاپ شده است: صحبتهای مسعود ده نمکی ذیل عنوان «پولهاى حرام مزّه کرده است»، صحبتهای فروز رجایی‌فر ذیل عنوان« مى‌خواهند ایران به سیستم سرمایه دارى وصل شود»، صحبتهای سردار سعید قاسمی ذیل عنوان«عکس روح الله را مى زنید، عکس آن عمل مى کنید»، سخنان نادر طالب زاده ذیل عنوان «رسانه ایران ایستادگی هایش است» و سخنان حجت الاسلام پناهیان ذیل عنوان‌«نخبگانی را نشان دهید که از دل مردم می جوشند».

در ادامه این شماره راه پرونده ای چاپ شده با عنوان «ما می توانیم» که گذری است بر دستاوردهای علمی ایران در سال 88. در این پرونده مطالبی می‌خوانیم با این عناوین: دو گام تا تسخر آسمان (رونمایی ماهواره های جدید ایرانی)، جماران روی موج اقتدار (به آب انداخت نخستین ناوشکن ایرانی)، فرصتی که غرب از دست داد (غنی سازی اورانیوم بیست درصد)، افسانه‌ای که جان یافت (تولد شنگول و منگول تراریخته)، از تعلیق تحقیقات تا جایگاه دهم جهانی (مروری بر فراز و فرود فناوری لیزر) و 15 برابر ارزانتر(تولید داروهای ضدسرطان در ایران).

در ادامه پرونده «ما می توانیم» گفتگویی به چاپ رسیده با علی باقری معاون دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی. در این گفتگو که ذیل عنوان «در دل تحریم ها به تثبیت رسیدیم» منتشر شده جزئیاتی از داستان هسته‌ای ایران بازگو شده است.

مطلب «حجتیه؛ازمبارزه با بهائیت تا مشت کوبیدن بر فرق عدالتخواهان» مروری است بر کتاب جدید «از انجمن پیروان قرآن تا انجمن حجتیه» نوشته حیدر رحیم پور ازغدی.

پجواک، تقویم سبز، سالی که گذشت از نگاه بزرگان اهل خرد، ترترین های شمکانا و چهارشنبه سوری کار را تمام می‌کنیم نیز عناوین مطالب طنز این شماره راه هستند.

برای تهیه نشریه می توانید با شماره های ۰۲۱۶۶۹۶۸۸۹۷و ۰۲۱۶۶۹۶۸۸۹۸ و 09356339825 تماس بگیرید.

شنبه 29 اسفند 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط