loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آثار تازه محمدرضا بایرامی

نویسندگان مرتبط : محمدرضا بایرامی

«مردگان باغ سبز» عنوان کتابی تازه از محمدرضا بایرامی است که در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد شد. همچنین «به دنبال صدای او» اثری دیگر از این نویسنده است که همراه با کتاب‌هایی دیگر از او تحت عناوین «بر لبه پرتگاه» و «در ییلاق» به زیر چاپ مجدد رفته‌اند.

بر این اساس «مردگان باغ سبز» عنوان کتابی تازه از محمدرضا بایرامی است که به زودی در اختیار علاقه‌مندان کتاب‌های داستانی قرار خواهد گرفت.

این کتاب یک رمان تاریخی درباره برخورد سه نسل از نوه تا پدربزرگ است که ماجرای آن به 63 سال پیش و بعد از جنگ جهانی اول و اتفاقاتی که در آذربایجان ایران رخ داده، برمی‌گردد.

در واقع این رمان به روایت یک روح سرگردان می‌پردازد که در جریان جنگ داخلی یعنی بعد از جنگ جهانی دوم و زمان فرقه دموکرات آذربایجان کشته و مثله شده است، در حالی که پسر دوساله‌اش را هم قاتل او برداشته و با خود برده و حالا او، سعی دارد برای رسیدن به آرامش قطعات بدن خودش را جمع‌آوری کند و به پسرش هم کمک کند تا از دست قاتل خلاص شود.

بایرامی خود دراین باره که این کتاب یک مستند صرف تاریخی است یا ادبی، معتقد است: به نوعی می‌توان در این رمان هر دو وجه را دید؛ چرا که علاوه بر اینکه سعی شده کتاب، براساس یک واقعیت تاریخی روی داده در ایران باشد، به این نکته هم توجه شده است که رمان، شکل ادبی تخیلی خودش را هم داشته باشد.

شخصیتهای اصلی این رمان با فرقه دموکرات مرتبط هستند که پس از شکست فرقه دموکرات و متلاشی شدن این تشکیلات در ایران اتفاقاتی برای آنها پیش می‌آید.

همچنین «به دنبال صدای تو» مجموعه داستانی دیگر از بایرامی است که همراه با کتاب‌های «بر لبه پرتگاه» و «در ییلاق» در چاپی مجدد منتشر خواهد شد.

«به دنبال صدای تو» به روایت شش داستان با محتوای اجتماعى و مذهبى براى گروه سنی نوجوانان می‌پردازد که همه داستان‌های آن بر محوریت یک نوجوان به نام اسماعیل در حال چرخش است.

«به دنبال صداى او»، «قربانى»، «عیدى‏مادربزرگ»، «وقتى کولى‏ها برگشتند»، «کلاغ‏ها» و «تفنگ» عناوین‏ داستان‌های این مجموعه هستند.

بر این اساس، یکی از داستان‌های کتاب ماجرای اسماعیل را به این گونه روایت می‌کند که او طبق نظر پدر و مادر خود، هرسال در روز عاشورا پدرش بر سر او قمه مى‏زند، اما وقتى در سن‏پانزده سالگى خودش باید این کار را انجام دهد دچار ترس و دلهره ‏مى‏شود. از طرفى معلم ده سعى مى‏کند پدر اسماعیل را متقاعد کند که این کار خلاف موازین شرع است و گوسفندى به آن‏ها مى‏دهد تا به جاى انجام این مراسم، قربانى کنند و ...

همچنین درداستان دیگری از «به دنبال صدای تو» ماجراى وقوع زلزله در یکى‏از روستاهاى اردبیل را شرح می‌دهد که در آن پسرکى به همراه پدرش براى یافتن مادربزرگ خود به آن روستا مى‏رود.

داستان «وقتى کولى‏ها برگشتند» نیز قصه پسرکى است که چند تخم مرغ درانبار خانه‏شان پیدا مى‏کند و تصمیم مى‏گیرد براى خریدن «خلوت»از کولى‏هاى دوره گرد، آنها را بفروشد، اما متوجه می شود تخم مرغ‏ها متعلق به خانواده دوستش است و بنابراین از فروش آن‌ها منصرف می‌شود ...

«به دنبال صدای او » برای اولین بار در سال 1381 منتشر شده است و هم‌اکنون نیز برای بار دوم به زیر چاپ رفته است.

همچنین از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به کتاب‌هایی چون: کوه مرا صدا زد، بر لبۀ پرتگاه، بعد از کشتار، رعد یک بار غرید، دود پشت تپه، عقاب های تپۀ60، دشت شقایق‌ها، هفت روز آخر، به کشتی نشسته، عبور از کویر، همراهان، دره پلنگها و … اشاره کرد.

بایرامی همچنین توانست با کتاب «گرگ ها از برف نمی‌ترسند» برنده جایزه کتاب سال و شهید غنی‌پور شود. همچنین او پیش از این نیز جایزه «کبرای آبی» سوئیس را برای کتاب «کوه مرا صدازد» دریافت کرده بود.

دوشنبه 2 فروردین 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط