loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اخبار تازه یاحسینی

نویسندگان مرتبط : سید قاسم یاحسینی

سید قاسم یاحسینی که در سه زمینه؛ تاریخ معاصر و روشنفکری ایران، جنگ و ادبیات دفاع مقدّس و همچنین مطالعات بوشهرشناسی مشغول تألیف و پژوهش است، در گفت‌و‌گو با شبکه ایران از کتاب‌های تازه‌ای خبر داد که در آینده‌ای نزدیک در اختیار مخاطبان کتاب‌های تاریخ شفاهی جنگ قرار خواهد گرفت.

یاحسینی که چندی پیش نیز علاوه بر رونمایی و انتشار «گزارش به خاک هویزه» آثار دیگری از جمله «دریا خانم»، «سهام خیام؛ دختری در هویزه» را منتشر کرده است، در این گفت‌و‌گو به کتاب‌های «بچه‌های کفیشه»، «روایت تبعید»، «کمان زنان» و همچنین «چگونه با تفنگ تاریخ نوشته می‌شود» و «چگونه با ضبط صوت تاریخ بنویسیم» به عنوان کتاب‌هایی تازه اشاره کرد که تعدادی از آن‌ها به نمایشگاه کتاب نیز خواهند رسید.

این نویسنده پرکار ساکن بوشهر، کتاب «بچه‌های کفیشه» در حوزه خاطره‌نویسی را جدیدترین نوشته خود معرفی کرد که سه روز پیش نگارش آن را به اتمام رسانده و هم‌اکنون نیز برای تصحیح اطلاعات در اختیار خاطره‌گو قرار داده است.

او این کتاب را مجموعه خاطرات هشت سال حضور سرهنگ مکیع یازع در دوران جنگ تحمیلی عنوان کرد و در این رابطه افزود: در «بچه‌های کفیشه» که نوشتن آن در حدود چهار سال طول کشیده است، تلاش شده که به‌گونه‌ای خاطرات شفاهی هشت ساله این رزمنده در دوران دفاع مقدس که زمانی نیز به فرماندهی گردان امام رضا(ع) رسیده است، روایت شود.

حسینی که هنوز با ناشری برای انتشار این کتاب صحبت نکرده است، در ادامه در اشاره به واژه «کفیشه» که در عنوان این اثر آمده، تأکید کرد که این نام تحریف شده کلمه «کافی‌شاپ» است که البته چنین محلی در همین شهر در زمان رضاه‌شاه متعلق به انگلیسی‌ها بوده است.

این خاطره‌نویس دوران دفاع مقدس در ادامه با اشاره به «روایت تبعید»، آن را دیگر اثر تازه خود معرفی کرد که در نگارش آن سعی شده با نثری شیوا، خاطرات یکی از بازماندگان تبعید اهالی سوسنگرد که در سال 1308 توسط رضاخان به تهران و مازندران تبعید شد‌ه‌اند را در قالب این کتاب روایت کند.

او با اشاره به روایت خاطرات چهارساله حسین کشکولی طی سال‌های 1308 تا 1312 در این کتاب، آن را اثری عنوان کرد که به‌گونه‌ای تاریخ نگفته‌ای از دوران رضاشاه را فاش می‌کند که در هیچ اثر مکتوب دیگری آورده نشده است.
به گفته یاحسینی، کشکولی خود در اوایل دهه شصت فوت کرده است و خاطرات او طی سفری که در سال 83 به منطقه سوسنگرد داشته، توسط یکی از افرادی که کشکولی را می‌شناخته، در اختیار یا حسینی قرار گرفته است.

این پژوهشگر و تاریخ‌نگار، کتاب «روایت تبعید» را، روایتی از ماجرای تبعید عده‌ای از مردم سوسنگرد و دشت آزادگان به تهران و مازندران توسط رضاشاه عنوان کرد؛ به‌گونه‌ای که حتی در این مسیر ده‌ها نفر از این افراد نیز فوت کرده و در همین مسیر دفن می‌شدند.


نویسنده کتاب «گزارش به خاک هویزه» در ادامه با اشاره «کمان زنان»؛ دیگر اثر خود، آن را مجموعه مقالاتی دانست که به نقش زنان در زمان جنگ تحمیلی اشاره دارد.

یاحسینی درباره این کتاب، بیان کرد: «کمان زنان» پانزده مقاله را شامل می‌شود که البته همگی پیش از این نیز در دوهفته‌نامه تعطیل شده «کمان» در سال‌های 1375 تا 1383، چاپ شده است.

یاحسینی همچنین ضمن اشاره به اتمام نگارش دو کتاب «چگونه با تفنگ تاریخ نوشته می‌شود» و «چگونه با ضبط‌صوت تاریخ بنویسیم»، این دو کتاب را مجموعه مصاحبه‌هایی در مورد تاریخ شفاهی جنگ در ایران معرفی کرد.

سید قاسم یاحسینی در پایان نیز اظهار امیدواری کرد که بتوند کتاب‌های کمان زنان و مقاومت در سوسنگرد؛ مجموعه خاطرات علی بالشی فرمانده سپاه پاسداران سوسنگرد و دشت آزادگان را به نمایشگاه کتاب برساند.

یاحسینی که در زمینه‌های تاریخ معاصر و روشنفکری ایران، جنگ و ادبیات دفاع مقدّس و مطالعات بوشهرشناسی به تحقیق و پژوهش و نگارش فعالیت دارد، تاکنون بیش از هفتاد عنوان کتاب را در کارنامه خود ثبت کرده است. وی نخستین کتاب خود را تحت عنوان «عزاداری‌های نامشروع» در سال 1370 منتشر کرد و در آن به سنت‌های غلط عزاداری مردم ایران و مغایرت آن با قوانین اسلامی و شیعه علوی پرداخت.

همچنین از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به «گزارش به خاک هویزه»، «رو در روی شیطان»، «پای پیاده روی آب»، «خرمشهر پایتخت جنگ»،«یک دریا ستاره»، «صد سال مطبوعات بوشهر»، «ریس علی دلواری»، «پای پیاده روی آب»، «پنهان زیر باران»، «مهمان فشنگ‌های جنگی» ،«باردیگر شریعتی»، «آخرین شلیک»، « زیتون سرخ» و... اشاره کرد.

دوشنبه 2 فروردین 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط