loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فلسفه اخلاق و دین

کتاب «فلسفه اخلاق و دین» تالیف دکتر مریم صانع‌پور از سوی مطالعات و انتشارات آفتاب توسعه تجدید چاپ شد. نگارنده این اثر درصدد است در یک بررسی اجمالی، مباحث فلسفه اخلاق را به نظاره نشیند و اساسی‌ترین مسائل فلسفه اخلاق را در آرای فیلسوفان اخلاقی ملاحظه کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این نوشتار سیر تکوین فلسفه اخلاق بنحوی تاریخی ملاحظه شده تا تاثیر آرای متفکران بر یکدیگر از نظر منحنی نماند.

اساسی‌ترین مسایل فلسفه اخلاق عبارت‌اند از: خوب چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود تا زندگی انسان به یک زندگی خوب تبدیل شود؟ فضایل یک وجود انسانی چیست؟ آیا تصویر واحدی از فضایل وجود دارد؟ انسان چه وظایفی نسبت به خود یا دیگران دارد؟

براساس مطالب کتاب، این سوالات از چند منظر می‌تواند ملاحظه شود: الف) از منظر نفس‌الامری مانند تعریف خیر و فضیلت. ب) از منظر رابطه با خویش یا با اجتماع؛ که پاسخگوی چگونگی زندگی خوب در بعد فردی و نیز تعامل اخلاقی انسان‌ها یا یکدیگر در بعد اجتماعی است. همچنین در همین حیطه مباحث مربوط به نسبیت و یا مطلقیت فضایل اخلاقی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر در نظرات فلاسفه اخلاقی چند محور مورد توجه قرار گرفته است: الف) جامعیت فلسفه اخلاق: فلاسفه اخلاق با توجه به خواستگاه‌های متنوع اندیشه فلسفی -که طبعا از شرایط محیطی مختلف اعم از تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی متاثر می‌باشند- این علم را مبتنی بر اصولی بنا کرده‌اند که دارای احاطه و شمول بر تفکرات گوناگون فلسفی است.
ب) پویایی فلسفه اخلاق: که نشات گرفته از تحولات و تطورات جوامع مختلف درطول تاریخ است و لذا یک نظام فلسفی ثابت قادر به پاسخگویی مسایل مطرح شده در جوامع رو به تحول و تکامل نخواهد بود و هرچند اصول ثابتی در فلسفه اخلاق مورد نظر است اما به تناسب مسایل و موضوعات نوبه‌نو، محورهای جدیدی به عنوان مسایل اخلاقی مطرح می‌شود. چنانچه موضوعات فلسفه اخلاق در اروپای جدید کاملا با موضوع مطرح شده در اروپای قرون وسطا متفاوت است هرچند سوالات ثابتی در مورد چیستی خیر و فضایل وجود انسانی مطرح می‌شود اما نوع نگرش به این سوالات تحت تاثیر پویایی نظام‌های متفاوت تغییر کرده است.

دکتر مریم صانع‌پور، در پیشگفتار این اثر، از انگیزه‌های خود برای تالیف کتاب حاضر می‌نویسد: «هرچند پرداختن به مسایل فلسفه اخلاق یکی از انگیزه‌های نگارش این کتاب است اما تنها انگیزه نیست بلکه در این کتاب سعی شده تا نسبت فلسفه اخلاق با دین وحیانی لحاظ شود، از طرف دیگر از آنجا که در کتب اخلاق اسلامی کمتر به بحث‌های نظری اخلاق توجه شده و وجهه عملی اخلاق منظور نظر است بنابر این پس از پرداختن به جنبه نظری اخلاق در غرب و ملاحظه نسبت آن با دین در بخش‌ نهایی کتاب، درآمدی بر مسایل فلسفه اخلاق اسلامی به رشته تحریر درآمده است.»

کتاب حاضر در دو بخش و 15 فصل سامان یافته است. بخش نخست، رویکردی دینی به فلسفه اخلاق در غرب دارد که شامل شش فصل است؛ آغاز فلسفه اخلاق در یونان باستان، فلسفه اخلاق دینی در رویکردی اسکولاستیکی «قرون وسطی»، گذر از قرون وسطا به دوره مدرن، اخلاق دوره مدرن، اخلاق دینی معاصر و مقایسه اجمالی اخلاق دینی قرون وسطا. بخش دوم نیز مسائلی در فلسفه اخلاق اسلامی را دربر می‌گیرد. این بخش از 9 فصل تشکیل شده است؛ چه نسبتی میان دین و اخلاق وجود دارد؟ ‌آیا ارزش‌های اخلاقی قابل شناخت‌اند فضیلت اخلاقی چیست؟ فردگرایی یا جمع‌گرایی؟ چگونه قدرتی در اخلاق اسلامی ارزشمند است؟ لذت چیست؟ فریضه گرایی یا نتیجه‌گرایی، حق طبیعی، الزام اخلاقی از کجا ناشی می‌شود؟

در انتهای این اثر، فهرستی از اصطلاحات، فهرست اسامی، کتابنامه فارسی و عربی و کتابنامه انگلیسی نیز درج شده است.

چاپ دوم کتاب «فلسفه اخلاق و دین» در شمارگان 1500 نسخه، 183 صفحه و بهای 22000 ریال راهی بازار نشر شد.

پنجشنبه 5 فروردین 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط