loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شبکه پیام‌رسانی در نهضت امام

کتاب شبکه پیام‌رسانی در نهضت امام خمینی (ره) از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به بازار نشر ارائه شد.

کتاب شبکه پیام‌رسانی در نهضت امام خمینی (ره) در یک مقدمه، دو بخش و کتابنامه و نمایه است.

در مقدمه و پیشگفتار این کتاب آمده است: « پیام‌رسانی از طریق رسانه‌های سنتی (منبر) در دو مقطع مهم با کارویژه‌های خاصی صورت گرفت. مقطع اول نهضت هنوز حضرت امام از ایران تبعید نشده بود و مقطع دوم از تبعید حضرت امام تا پیروزی انقلاب اسلامی را شامل می‌شود. طیفی از وعاظ در طی این دو مقطع از سال 1341 تا بهمن 1357 در صدد برآمدند با استفاده از رسانه منبر، مشروعیت نظام حاکم را به چالش بکشانند و توانستند افکار عمومی جامعه را به سوی نهضت جلب کنند.»

بخش اول با عنوان «منبر و پیام‌رسانان آموزه‌های نهضت امام خمینی» شامل دو فصل است. نویسنده برای این‌که به این دو فصل بپردازد، ویژگی‌های رسانه منبر را بیان می‌کند.

در پاره‌ای از این بخش آمده است: «منبر جزو ملزومات اولیه هر مسجد تلقی می‌گردد، حضور مخاطب در کنار منبر و گوش دادن به وعاظ عملی انتخابی است، بین واعظ و مخاطب رابطه اعتماد وجود دارد، در کنار منبر، سرعت ارتباط زیاد است و ارتباط کامل صورت می‌گیرد، در منبر، ارتباط چهره به چهره صورت می‌گیرد، گوینده رسانه منبر، چهره مردمی است و در طی زمان قداست پیدا می‌کند.»

در فصل اولِ بخش نخست، با عنوان «موج نخست پیام‌رسانی نهضت؛ از آستانه نهضت تا تبعید امام» به نقش آیت‌الله طالقانی و حجت‌الاسلام فلسفی به عنوان دو تن از پیشگامان نوگرای پیام‌رسانی از منبر پرداخته می‌شود. این دو شخصیت در مقطع قبل از تبعید امام با رویکردی نو در استفاده از منبر برای پیام‌رسانی استفاده می‌کردند و حتی علاوه بر آن در رادیو نیز برنامه‌های تربیتی ـ اخلاقی ارائه می‌کردند.

در فصلِ دومِ بخش اول، با عنوان «موج دوم پیام‌رسانی نهضت، از تبعید امام تا پیروزی انقلاب» سازوکارهای تداوم مبارزه و پیام‌رسانی در زمان تبعید رهبری نهضت از طریق مبارزات علنی و مخفیانه بررسی می‌شود. در این راستا به تلاش‌های آیت‌الله سعیدی به عنوان پیشگام پیام‌رسانی آموزه‌های نهضت و حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد به عنوان پیام‌رسان نهضت پرداخته می‌شود.

بخش دوم با عنوان «نقش تبعیدی‌ها در پیام‌رسانی آموزه‌های نهضت امام خمینی» شامل چهار فصل است.
نویسنده در این بخش اعتقاد دارد که چهار موج تبعیدی در طی شکل‌گیری نهضت تا پیروزی آن اتفاق افتاده است که هر کدام از این امواج را در یک فصل آورده است.
فصل اولِ بخش دوم به موج اول تبعیدی‌های نهضت روحانیت، از آغاز تا سال 1345، اختصاص داده شده است.
در فصلِ دوم به موج دوم تبعید، پیام‌رسانی امام از نجف و اعلام مرجعیت ایشان در طی سال‌های 1350ـ 1345 پرداخته شده است.
موج سوم تبعیدی‌ها در فصل سوم این بخش آمده است و در فصل چهارم این بخش که حجم زیادی از کتاب را نیز به خود اختصاص داده، به موج چهارم تبعیدی‌ها از قیام 19 دی ماه 1356 و گسترش آن در شهرهای مختلف کشور سخن به میان آمده است.

شبکه پیام‌رسانی در نهضت امام خمینی(ره) نوشته رحیم روح‌بخش الله‌آباد از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 377 صفحه در شمارگان 1000 نسخه به رشته تحریر درآمده است.

شنبه 7 فروردین 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط