loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

امام(ره) و بیداری اسلامی

چاپ نخست کتاب «امام خمینی و بیداری اسلامی» تالیف رضا حسینی‌فر، تدوین شده توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، از سوی دفتر نشر معارف منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این نوشته، مروری بسیار کوتاه بر اندیشه سیاسی کسی است که اندیشمندان و سیاستمداران بزرگ جهان، دوست یا دشمن، او را به بزرگی می‌شناسند و برای شناخت ژرفای اندیشه‌های او، تلاش گسترده‌ای به کار بسته‌اند، مردی که در سراسر جهان، بسیاری با تمام وجود به او عشق می‌ورزند.

در اندیشه این مرد سرسخت و خستگی‌ناپذیر چه می‌گذشت؟ او که با بیدار ساختن مسلمانان و آزادی‌خواهان وارفته و بی‌رمق جهان، خواب شیرین غرب و شرق را آشفته کرد، چه در سر داشت؟ حرکتی را که او از نخستین سال‌های دهه چهل شمسی و حتی پیش از آن آغاز کرده بود، به کجا خواهد انجامید؟ ما اینک در کجای راهیم و از این پس چه راهی پیش‌روی ماست؟

بر اساس مطالب کتاب، «حقیقت این است که از نظر دوستان و دشمنان این انقلاب، امام خمینی(ره) هنوز هم زنده است؛ قلب او همچنان در سینه مستضعفان و مظلومان عالم می‌تپد و عشق به او که عشق به همه خوبی‌هاست، همچنان دل‌ها را گرم و پرشور نگه داشته است.
آری! در جهانی که غرق مادیت و گمراهی بود، مردی از تبار امامان معصوم(ع)، از قم به پا خاست. نامش روح‌الله بود و زاده خمین. در آن زمان که دین را افیون جامعه می‌دانستند و نشانی از واپس‌گرایی، در زمانه‌ای که دوره حکومت‌های دینی را تمام شده می‌انگاشتند، امام خمینی(ره) در میان هیاهوی نظام‌های سرمایه‌داری و کمونیستی، در همسایگی شوروی و در جزیره ثبات آمریکا، با اعتقاد عمیق به اسلام، نهضتی بزرگ به راه انداخت. این قیام نه بر ضد شاه ایران ـ‌که او بسیار کوچک‌تر از آن بود که هدف نهایی این مبارزه باشد‌ـ بلکه قیامی علیه استعمار و استبداد در سرتاسر عالم بود. این قیام، مرز و جغرافیا نمی‌شناخت؛ او خود را شریک غم همه مظلومان عالم می‌دانست.
اما پیروزی انقلاب اسلامی، پایان ماجرا نبود. پیام این انقلاب، بیش از پیروزی بر رژیم دست نشانده آمریکا بود؛ در حالی که آمریکایی‌ها تنها به از دست دادن منافع خود در خاک ایران و منطقه می‌اندیشیدند و مقامات شوروی نیز تصویر روشنی از انقلاب نداشتند، فرانسه و ایتالیا خیلی زود بخشی از پیام انقلاب را دریافت کردند.»

نویسنده در بخشی از این نوشتار می‌نگارد: « فرانسوا میتران، دبیر کل حزب سوسیالیست فرانسه، نخستین کسی بود که معنای انقلاب اسلامی را دریافت و بلوک غرب و شرق را متوجه خطری اساسی کرد. او درست دو روز پس از پیروزی انقلاب، در 24 بهمن 1357 هشدار داد: انقلاب‌هایی از نوع انقلاب ایران در کشورهای همسایه نیز روی خواهد داد! شیعیان زیادی در عراق و در آسیای مرکزی در جمهوری‌های شوروی زندگی می‌کنند. انقلاب ایران رژیم‌های مرتجع منطقه را زیر و رو خواهد کرد.... میتران اشتباه نکرده بود؛ او انقلاب اسلامی ایران را یک رستاخیز مذهبی و نه یک انقلاب سیاسی صرف می‌دید که امواج آن، پژواکی جهانی خواهد یافت.»

دکتر میشل جانسون نیز در مقاله‌ای، خطر انقلاب اسلامی را برای غرب چنین شرح می‌دهد: «بنیادگرایی اسلامی در سراسر جهان اسلام رشد قابل توجهی کرده است... و به موازات رشد اسلام، نفوذ و منافع غرب شدیدا تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد... بنیادگرایی اسلامی نیرویی پویا، متنفذ و پرجنب و جوش است که قادر به مبارزه علیه منافع غرب در سراسر جهان اسلام است. جامعه مسلمین جهان، از آن حالت ضعف و ناتوانی خود خارج شده و به یک قدرت بدل گردیده است». گراهام فولر، تئوریسین آمریکایی نیز در این زمینه می‌گوید: «امام خمینی با انقلاب اسلامی، نه تنها جامعه داخلی ایران و نه تنها منطقه خاورمیانه، بلکه کل جهان اسلام را متوجه خود ساخت».

آنچه سیاستمداران و اندیشمندان غرب و شرق را به شدت خشمگین کرد، موجی از امید و شادی در میان ملت‌ها بود. کشیش یونانی، موستاکیس، درباره امام(ره) می‌گوید: «او دست خدا روی زمین بود.» محمد حسنین هیکل نیز او را «هدیه‌ای آسمانی و ملکوتی برای خاکیان» می‌داند. لنسر ، استاد فلسفه اتریشی نیز می‌گوید: «خمینی، فصل جدید نزدیک شدن انسان به خدا را باز کرد.» دونگ وان، متفکر و نویسنده چینی هم می‌گوید: «امروز مسلمانان چین، شیفته شخصیت امام می‌باشند و به اندیشه‌های او عشق می ورزند... مسلمانان جهان، رهایی خود از بسیاری موانع را در گرو اجرای تفکرات او می‌دانند.» آری، انقلاب اسلامی ایران نویدبخش بازگشت عظمت و اقتدار از دست رفته مسلمانان است. به گفته پروفسور کارستن کولپه «انقلاب اسلامی و رهبر آن (امام)خمینی... مسلمانان را در مسیر بازیابی هویت اسلامی خویش قرار داد، او بدون تردید آغازگر جنبش تجدید حیات اسلام است.»

کتاب حاضر در پنج فصل سامان یافته است: زندگی نامه علمی ـ سیاسی امام خمینی(ره)، دین و سیاست از نگاه امام خمینی(ره)، امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و حکومت اسلامی، امام خمینی(ره) و نهضت جهانی اسلام.

در انتهای این اثر، علاوه بر 175 منبع مورد استناد مولف برای تدوین این اثر، فهرستی از مجلات و روزنامه‌ها نیز درج شده است.

چاپ نخست کتاب «امام خمینی و بیداری اسلامی» در شمارگان 3000 نسخه، 328 صفحه و بهای 33000 ریال راهی بازار نشر شد.

این کتاب به همراه «سیمای آفتاب» و «سیره آفتاب» در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

چهارشنبه 11 فروردین 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط