loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار مردمسالاری دینی

چاپ نخست کتاب «مردمسالاری دینی» به کوشش دکتر محمدرضا مرندی از سوی دفتر نشر معارف منتشر و روانه بازار کتاب شد.

این اثر، نخستین جلد از مجموعه مقالات دومین همایش سراسری مردمسالاری دینی است که برای تعمیق بخشیدن به اندیشه‌ مردمسالاری و نهادینه کردن آن در نظام سیاسی و اجتماعی و ارائه راهکارهای اجرایی مناسب، اردیبهشت 1386 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

بر اساس مطالب کتاب، امروزه دموکراسی و مردمسالاری به یک گفتمان غالب در میان اندیشمندان سیاسی تبدیل شده و از آنجا که برداشت‌ها و تعابیر متعددی از آن در میان صاحب‌نظران وجود دارد، دیدگاه‌های آنان در زمینه این پدیده متعدد و متنوع است. شاید یکی از اصلی‌ترین تقسیم‌بندی‌های دموکراسی، تقسیم آن به مطلق یا محض در مقابل مضاف یا مقید باشد. دموکراسی مطلق، دموکراسی است که در آن، رای، نظر و حق انتخاب مردم به‌طور مطلق و بدون هیچ قید و شرطی مبنای عمل حکومت باشد و در مقابل آن، دموکراسی مضاف یا مقید به دموکراسی‌ای اطلاق می‌شود که در آن، رای و نظر و حق انتخاب مردم تنها در چارچوب یک اندیشه یا ایدئولوژی خاص، تعریف، تحدید و به رسمیت شناخته شود.

مطالعات و تجربیات تاریخی و سیاسی حکایت از آن می‌کنند که دموکراسی مطلق و محض مفهومی انتزاعی است که -حداقل در جهان امروز- در قالب یک نظام سیاسی، وجود خارجی و عینی ندارد. به عبارت دیگر، همه دموکراسی‌های موجود در دنیا از نوع دموکراسی‌های مضاف و مقیدند که از جمله آنها می‌توان از دموکراسی لیبرال و دموکراسی‌ سوسیال یاد کرد.

نویسنده این اثر معتقد است: «دموکراسی اسلامی یا مردمسالاری دینی نیز یکی از اقسام دموکراسی‌های مضاف تلقی می‌شود. این مفهوم که چندین سال است در محافل سیاسی و علمی کشور ما به‌طور فراگیر مطرح و نظام جمهوری اسلامی نیز یک مدل محقق از آن تلقی می‌شود، امروزه با چالش‌های متعددی از سوی صاحب‌نظران رو به ‌رو شده و دیدگاه‌های متعارضی را پیرامون خود به وجود آورده است به‌گونه‌ای که مطالعه و تحقیق در این حوزه و نظریه‌پردازی از سوی اندیشمندان و نظریه‌پردازان به یک ضرورت نظری و عملی تبدیل شده است. به همین منظور اولین همایش مردمسالاری دینی در سال 1382 برگزار و ادبیات علمی درخوری نیز در آن تولید شد. در همین راستا دومین همایش سراسری مردمسالاری دینی به منظور تعمیق بخشیدن به اندیشه و نهادینه کردن آن در نظام سیاسی و اجتماعی و ارائه راهکارهای اجرایی مناسب در اردیبهشت 1386 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.»

در جلد نخست این اثر، مقالاتی با عناوین مردمسالاری دینی و چالش‌های پیش‌رو، نظریه یا طرح (آیت‌الله عمید زنجانی)، مروری بر دیدگاه‌های مختلف در مردمسالاری دینی (دکتر محمدرضا مرندی)، تقریری از مردمسالاری دینی (دکتر احمد واعظی)، ساختار و تاویل مردمسالاری دینی (دکتر اصغر افتخاری)، مردمسالاری دینی؛ امکان یا امتناع مفهومی (حجت‌الاسلام دکتر میراحمدی)، جایگاه شورا در نظام مردمسالاری دینی (دکتر سید خدایار مرتضوی)، مردمسالاری دینی در اندیشه سیاسی علمای معاصر (مسعود پورفرد)، مردمسالاری در اندیشه سیاسی آیت‌الله مصباح و دکتر سروش (علی ملکی)، از حق در حاکمیت تا صلاحیت بر حکومت (دکتر جاوید)، جایگاه حق رای در مردمسالاری دینی (غلامحسین مقیمی)، از فردگرایی لیبرال دمکراسی تا «کرامت انسانی» مردمسالاری دینی (دکتر غلامرضا خواجه‌سروی)، نظریه‌ای درباره مردمسالاری دینی (دکتر حمید حاجی‌حیدر) به چاپ رسیده‌اند.

چاپ نخست کتاب «مردمسالاری دینی» در شمارگان 2000 نسخه، 312 صفحه و بهای 34000 ریال راهی بازار نشر شد.

برای تهیه این کتاب می‌توانید از طریق سایت پاتوق کتاب (www.ketabroom.ir) یا فروشگاههای دفتر نشر معارف (تهران 88911212-021) و (قم 7735451-0251) و (دفتر مرکزی 7744616-0251) اقدام نمائید.

چهارشنبه 11 فروردین 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط