loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چاپ سوم زندگی و زمانه «آخرین نخست وزیر» در کتابفروشی ها

انتشارات مرتبط : شهید کاظمی

نویسندگان مرتبط : جواد موگویی

چاپ سوم کتاب «آخرین نخست وزیر» که جواد موگویی آن را تالیف کرده منتشر شد.

دوشنبه 4 دی 1396

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب «آخرین نسخت وزیر» زندگی و زمانه میرحسین موسوی اثر جواد موگویی از سوی نشر شهید کاظمی به چاپ سوم رسید.

این کتاب شامل نوزده فصل است که آغاز آن با تولد و سپس با سال های جوانی و تحصیل موسوی پی گرفته می شود، موسوی در سال های آغازین دانشگاه، تحت تاثیر حبیب الله پیمان قرار می گیرد که دنباله این تفکر در زمان نخست وزیری او نیز به چشم می آید.

در فصول بعدی نحوه آشنایی وی با همسرش زهرا رهنورد روایت می شود؛ در بخشی از کتاب به نقل از «زهره کاظمی» که پس از انقلاب نام خود را عوض می کند، می خوانیم: «در یکی از نمایشگاه های نقاشی ام با همسرم آشنا شدم و بعد از چند روز به خواستگاری آمدند و من هم قبول کردم.»

بخش های بعدی کتاب به بازداشت چند روزه موسوی در کمیته مشترک، ارتباط با اعضای مجاهدین خلق و فعالیت های مبارزاتی او می پردازد. اما بخش عمده کتاب به روزهای پس از انقلاب و عضویت وی در حزب جمهوری اسلامی و قدم های او برای رسیدن به نخست وزیری اختصاص دارد، قدم هایی که در ابتدا با مدیرمسئولی او در روزنامه جمهوری اسلامی آغاز شد و با وزارت امور خارجه در دولت رجایی ادامه یافت تا به نخست وزیری در دولت آیت الله خامنه ای رسید.

یک فصل از این کتاب با عنوان «اسرار آیت» به تلاش های دکتر حسن آیت برای اثبات عدم صلاحیت مهندس موسوی برای منصب وزارت امور خارجه اشاره می کند که تلاش های او ناکام مانده و پس از شهادت آیت، موسوی با خیال آسوده تری بر صندلی نخست وزیری تکیه می زند. منتقدان موسوی او را متاثر از ادبیات مارکسیستی می دانستند، در بخشی از کتاب در خصوص مخالفت یکی از نمایندگان با وی می خوانیم:«ادبیات مارکسیستی، نکته ای است که احمد کاشانی در جلسه 14 تیر 1360 برای رای اعتماد مجلس به وزارت امور خارجه موسوی به آن اشاره نمود و به «ترویج خط انحرافی اقتصادی» توسط موسوی در روزنامه جمهوری اسلامی اعتراض کرده بود. حتی زهرا رهنورد، همسر موسوی شاگرد دیگر حبیب الله پیمان را در مسائل اقتصادی «مارکسیستی تر از هر مارکسیستی» خوانده بود.»

بخش های بعدی کتاب روایتگر آغاز اختلاف و شکاف بین رئیس جمهور و نخست وزیر است، موسوی که در دولت دوم آیت الله خامنه ای با حمایت همه جانبه امام به نخست وزیری رسیده بود حالا با قدرت بیشتری به حذف منتقدان و مقابله با رئیس جمهور روی آورده بود. روز هایی که مرحوم هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود آن روزها را این گونه روایت می کند: «من هنوز هم تلخی های آثار آن دوران را در ذائقه آیت الله خامنه ای که گاهی بروز دارد احساس می کنم.»

دو فصل آخر کتاب به حضور مک فارلین در ایران و حوادث منتهی به استعفای موسوی می پردازد، حوادثی که بیشتر منجر به تهدید رئیس جمهور و مخالفان برای اقدام به استعفا بود تا آن ها را تحت فشار قرار دهد. استعفای وی بیشتر از هرچیز تعجب و نگرانی امام را در پی داشت.

چاپ سوم کتاب «آخرین نخست وزیر» اثر جواد موگویی از سوی نشر شهید کاظمی با قیمت 16 هزار تومان روانه کتابفروشی ها شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط