loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«سرآغاز اصلاح عزاداری» منتشر شد

انتشارات مرتبط : آرما

نویسندگان مرتبط : مهدی مسائلی | سید محسن امین

ترجمه کتاب «التَنزیه لِاَعْمال الشَبیه» اثر مرحوم علامه سید محسن امین، توسط مهدی مسائلی و با عنوان «سرآغاز اصلاح عزاداری» منتشر شد.

سه‌شنبه 5 دی 1396

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرنگار مهر، کتاب «التَنزیه لِاَعْمال الشَبیه» یکی از معدود کتاب هایی است که در زمان خویش با موضوع اصلاح عزاداری به نگارش درآمده است. این کتاب محور یکی از جنجالی ترین رویدادهای تاریخ تشیع است که نزدیک به یک قرن پیش حواشی فراوانی در حوزه علمیه نجف به همراه داشت؛ تا جایی که مخالفان این کتاب از آن با عنوان فتنه بزرگ یاد می کنند. البته با گذشت زمان از خشم و تعصب مخالفان این کتاب کاسته شد و ظاهراً جنجال ها به پایان رسید ولی موضوعاتی که این کتاب به آن پرداخته است، هنوز نیز در جامعه مذهبی شیعه مباحثات فراوانی را به همراه دارند.

کتاب التنزیه را نخستین بار جلال آل احمد با عنوان عزاداری های نامشروع ترجمه کرد. این کتاب اولین اثر قلمی جلال آل احمد بوده است اما در عزاداری های نامشروع تمام محتوای کتاب التنزیه ترجمه نشده است و این ترجمه حدود یک سوم از مطالب آن کتاب را دربر می گیرد. افزون بر این، ترجمه مرحوم جلال آل احمد بسیار آزاد است و چون نخستین اثر قلمی وی بوده است، اشتباه های محتوایی فراوانی در آن دیده می شود. بی شک اگر جلال عزاداری های نامشروع را بعدها ترجمه می کرد، کتابش ترجمه ای دقیق تر و نثری روان تر می داشت. البته انتشار این ترجمه نیز حواشی خاص خود را داشته است. از جمله این که طبق گفته جلال آل احمد در ابتدای نشر بازاری های مذهبی همه اش را چکی خریده و سوزاندند.

افزون بر این، در بیشتر آثاری که به نقل متن اصلی کتاب التنزیه می پردازند، از نسخه تحریف شده آن استفاده شده است. این نسخه متعلق به چاپ دوم کتاب التنزیه است که در حدود بیست و دو سال پس از فوت سید محسن امین منتشر شده است. متأسفانه در این چاپ حدود ده صفحه وزیری از چاپ اول کتاب التنزیه حذف شده است و به دلیل کمیاب بودن چاپ اول آن، بیشتر افراد این نسخه را متن اصلی کتاب تلقی نموده اند.

در کتاب سرآغاز اصلاح عزاداری تلاش می شود ترجمة دقیق و کاملی از چاپ اول کتاب التنزیه ارائه شود. همچنین در پاورقی ها به تحقیق بیشتر مطالب کتاب التنزیه پرداخته شده و استنادات و جزئیات موجود در متن شرح داده شده است.

البته ردیّه های فراوانی بر کتاب التنزیه نگاشته شده که بیشتر آنها مرتبط با بحث قمه زنی است. مهدی مسائلی، مترجم این کتاب، در اثر دیگری با عنوان «عار با شعار؛ قمه زنی در ترازوی عقل و شرع» به تفصیل به این موضوع پرداخته و با نقد و بررسی دلایل طرف داران قمه زنی و تبیین دلایل حرمت آن، توضیحات مفصلی را درباره سیر تاریخی قمه زنی و عوامل پیدایش و گسترش آن ارائه داده است.

کتاب سرآغاز اصلاح عزاداری توسط نشر آرما و با قیمت ۱۰۰۰۰ تومان منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط