loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آیین پهلوانی و سنت های زورخانه ای در یک کتاب تشریح شد

انتشارات مرتبط : کتاب نیستان

نویسندگان مرتبط : خسرو آقایاری

خسرو آقایاری کتاب «آیین پهلوانی و سنت های زورخانه ای» را منتشر کرد.

شنبه 7 بهمن 1396

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری مهر، خسرو آقایاری نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه تازه ترین کتاب خود را با عنوان «آیین پهلوانی و سنت های زورخانه ای» و با موضوع واکاوی و تشریح سنت ورزش پهلوانی در ایران منتشر کرد.

آقایاری در تازه ترین مکتوب خود که با عنوان «آیین پهلوانی و سنت های زورخانه ای» منتشر شده است به سراغ فصل مشترک میان تمامی باورها و عقاید پهلوانی در ایران رفته و به مرور آنها پرداخته است.

این کتاب با مقدمه ای مفصل از نویسنده شروع می شود که در آن به تفصیل درباره پیشینه ورزش در جهان و ایران صحبت شده است و در کنار آن درباره چگونگی پیوند آیین های پهلوانی و سنت جوانمردی و عیاری با ورزش در ایران سخن به میان آمده و فلسفه این امر بازگو می شود.

نویسنده در ادامه به بررسی پیشینه سنت های پهلوانی در افسانه های کهن از شهریاران کیانی پرداخته و از دل آن با مخاطب به جستجوی ریشه شکل گیری محلی برای ورزش که امروزه از آن به «زورخانه» تعبیر می شود می پردازد و در سنت کهن و باستانی ایران به دنبال ریشه های شکل گیری این مکان می پردازد.

بخش دیگری از این کتاب که در واقع بیشترین حجم از کار را به خود اختصاص می دهد به تشریح بخش های مختلف زورخانه به عنوان نماد پهلوانی و ورزش سنتی ایرانی می پردازد و در این میان از گود مقدس ورزش، مقامات و شیوه ورود به این مکان و پس از آن معرفی ابزار و لوازم ورزش سنتی ایرانی در زورخانه می پردازد.

بخش دیگری از متن به معرفی ساختار و ارکان ورزش در زورخانه و مدیریت این مکان اختصاص دارد و در کنار آن نگاهی به اختصار به فعالیت های اقتصادی مرتبط با آن نیز انداخته شده است.

کتاب در بخش دیگری از متن خود به معرفی کشتی و کشتی گیری سنتی در ایران پرداخته است و ضمن معرفی شیوه برگزاری آن در آیین و سنت ورزش پهلوانی، به معرفی اصطلاحات و سنت های کشتی پهلوانی و فنون کشتی پرداخته شده است و به دنبال آن درباره انواع شیوه برگزاری کشتی های سنتی پهلوانی در ایران و مناطق مختلف آن توضیح داده است.

معرفی آیین های عیاری و جشن ها و شیوه های برگزاری جشن های زورخانه ای نیز از دیگر بخش های این کتاب به شمار می رود.

آقایاریپیش از این و در سال جاری با مجموعه «رخصت مرشد» که از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است، از زبان مردم این دیار داستان ها و افسانه های روایت شده درباره آنها را در قالب داستان و حکایت برای مخاطب روایت کرده است و شاید حاصل کار او را بتوان تنها دایره المعارف داستانی درباره آیین ها و سنت های پهلوانی در ایران زمین دانست که تاکنون مدون شده است.

انتشارات کتاب نیستان اثر پژوهشی و فاخر «آیین پهلوانی و سنت های زورخانه ای» را با قیمت ۵۷ هزار تومان و در ۶۲۰ صفحه منتشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط