loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«خطر سقوط بهمن» ۳ مقاله درباره خاطرات جنگ منتشر شد

انتشارات مرتبط : آرما

نویسندگان مرتبط : محسن حسام مظاهری

«خطر سقوط بهمن»، سه مقاله درباره خاطرات جنگ به کوشش محسن حسام مظاهری از سوی نشر آرما منتشر شد.

یکشنبه 8 بهمن 1396

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری تسنیم، کتاب «خطر سقوط بهمن» (سه مقاله درباره خاطرات جنگ) به قلم محسن حسام مظاهری از سوی نشر آرما منتشر شد.

حسام مظاهری خود در توصیف این کتاب می نویسد: «کتاب های خاطرات جنگ، پرشمارترین آثاری اند که تاکنون در موضوع جنگ ایران و عراق نوشته و منتشر شده اند. هر ساله، شمار بالایی از کتاب های خاطرات جدید در قالب های مختلف (خودنوشت، دیگرنوشت، تاریخ شفاهی و...) تولید می شوند. به این فهرست باید تعداد فراوان زندگی نامه های داستانی شهدا که براساس خاطرات دیگران از آن ها نوشته می شوند را هم افزود.


پرسش مهم این است که تولید و نشر این حجم فراوانِ خاطرات، چه آثار و پیامدهایی داشته و دارد؟ علاوه بر کارکردهای سیاسی (نظیر تقویت روایت رسمی از جنگ و کمک به تثبیت مشروعیت سیاسی نظام مستقر) و کارکردهای فرهنگی ـ ادبی (نظیر ترویج فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس و غنای ادبیات مقاومت)، آیا می توان ارزش تاریخ شناختی و اسنادی هم برای این خاطرات قائل شد؟ و آیا آن ها می توانند به افزایش دانش تاریخی ما از دوره جنگ هم کمکی کنند؟

نویسنده در مقاله نخست این کتاب کوشیده است به پرسش های فوق پاسخ دهد، هم چنین در مقاله دوم، به فرایند فربه شدن کتاب های خاطرات جنگ پرداخته شده و در سومین مقاله، با رویکردی انتقادی و آسیب شناسانه مسئله استمرار حیات شهدای جنگ در قالب خاطرات شان و پدیده «زندگی فانتزی با شهدا» بررسی شده است.

از این نویسنده تاکنون کتاب های «شخم در مزرعه»، «رنگ، رنگ، جنگ» و «اسطوره همت» پیش از این با موضوع جنگ منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط