loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«تاریخ نهضت ملی نفت» خواندنی شد

انتشارات مرتبط : اشراق حکمت

نویسندگان مرتبط : منصور مهدوی

کتاب «تاریخ نهضت ملی نفت» با هدف بازخوانی نهضت مردم ایران علیه استعمار انگلیس منتشر شد.

دوشنبه 9 بهمن 1396

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «تاریخ نهضت ملی نفت» بازخوانی نهضت مردم ایران علیه استعمار انگلیس اثر منصور مهدوی از سوی نشر اشراق حکمت منتشر شد.

این کتاب پژوهشی نو درباره مسئله نفت و ملی شدن آن است که به کوشش مؤسسه اشراق حکمت اسلامی منتشر شد. این کتاب در چهار بخش به رشته تحریر درآمده است:

بخش اول شکل گیری و پیروزی نهضت ملی نفت است که دارای فصولی از جمله: کاشانی منادی ملی شدن نفت، تاریخ نفت، شکل گیری نهضت ملی نفت، قرارداد الحاقی، سد اول مقابل ملی شدن نفت، دولت محلّل، سد دوم مقابل ملی شدن نفت است.

در بخش دوم دورۀ اول نخست وزیری مصدق مورد بررسی قرار گرفته است که می توان به فصل هایی از این بخش اشاره کرد: خشت کج، خلع ید از شرکت نفت انگلیس و ایران، سفر به شورای امنیت، عبور از اصول، قیام 30 تیر.

در بخش سوم به دورۀ دوم نخست وزیری مصدق پرداخته شده و دارای فصولی از جمله: انحراف از نهضت ملی، شکست توطئه ها، شکاف در نهضت ملی، کودتای 28 مرداد 1332 است.

بخش چهارم از این کتاب نیز دارای فصولی همچون کنسرسیوم، مواجهه با دولت کودتا، دادگاه نهضت ملی، علل شکست نهضت ملی است. تحلیل علل واقعی شکست نهضت بسیار مهم و حساس می نماید؛ به جهت آنکه بررسی این بحث موجب هوشیاری و عبرت گیری معاصرین و آیندگان خواهد شد، باید گفت که علل متعددی موجب زوال نهضت ملی شد؛ با این همه به اهم دلایل اشاره می شود؛ پیمان شکنی و اختلاف، اختیارات و انحلال مجلس، نفوذ در نهضت، هم¬پیمانی با حزب توده و ... .

برخی سیاست مداران تاریخ معاصر افکاری بلند و خدماتی ارزنده داشته اند. از جمله برجسته ترین دولت مردان معاصر میرزاتقی خان امیرکبیر است که عظمت او بر سلسلۀ قاجار سایه افکنده است. برای تجلیل از مقام او در انتهای کتاب، قسمت ضمائم به بررسی شخصیت، سیاست داخلی و سیاست خارجی امیرکبیر پرداخته شده است.

گفتنی است کتاب «تاریخ نهضت ملی نفت» در 664 صفحه با قیمت 36 هزار تومان در دسترس تمامی علاقه مندان قرار دارد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط