loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

در دهه فجر «دلقک و نارنج تلخ» به نماز جمعه آمد

انتشارات مرتبط : قدیانی

نویسندگان مرتبط : سیده عذرا موسوی

به مناسبت دهه فجر کتاب «دلقک و نارنج تلخ»، نوشته سیده عذرا موسوی، در نماز جمعه های کشور معرفی شد.

شنبه 14 بهمن 1396

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر؛ «برای اولین بار در تاریخ جشن هنر، تماشای یک نمایش برای کمتر از ۱۸ سال ممنوع شد!»

این تیتر روزنامۀ اطلاعات سال ۱۳۵۶ است که از اتفاقی مهم در سال های قبل از انقلاب در شیراز خبر می دهد که علی رغم تأثیر زیادی که بر شرایط اجتماعی و فرهنگی آن زمان داشته، ولی متأسفانه تاکنون مورد غفلت واقع شده است. سیده عذرا موسوی در رمان «دلقک و نارنج تلخ»، در خلال داستانی جذاب و پرحادثه مربوط به مراسم جشن هنر شیراز در دوران تاریک پهلوی، تصویری کمتر دیده شده از وضعیت سیاسی و اجتماعی آن دوره را ترسیم کرده است. جشن هنر شیراز از جمله مأموریت های ضدّدینی حکومت شاه بود که مخالفت های گسترده ای را از سوی توده های مردم در پی داشت. «دلقک و نارنج تلخ» با سوژه های بِکر و تکیه کلام های خاص آن روزها و چاشنی طنزی که در داستان آن لحاظ شده، روایتی شیرین و دوست داشتنی از این واقعۀ مهم تاریخی را بیان کرده؛ به طوری که شما را قانع می کند که یک نفس، قصه را بخوانید و به سرانجام برسانید؛ خصوصاً خوانندۀ نوجوان و جوانِ کتاب نخوان و کم طاقت امروزی را.

ماجرا از سَرَک کشیدنِ دو نوجوانِ کنجکاو برای سردرآوردن از سفر شاه و ملکه به شیراز، و پرده برداشتن از حضور گروه های بَزَک شدۀ هنرمندان خارجی در ایران شروع می شود، و با ورود آن ها به فعالیت های انقلابی و مخالفت های مردمی با جشن هنر شیراز ادامه پیدا می کند، تا جایی که عاقبت پای این دو نوجوان شیرازی به بازداشتگاه ساواک باز می شود.

کتاب «دلقک و نارنج تلخ»، از انتشارات قدیانی، وقایع مستند و تاریخی در قالب رمانی با نشانه های داستان انقلاب است؛ با این تفاوت که نویسنده در این کتاب زاویه دید نسل امروز را از پرداخت های نخ نمای معمول به انقلاب و قالب های تکراری داستان های نوجوان، به سوی سؤالاتی اساسی در مورد چرایی و چگونگی وقوع انقلاب اسلامی و مردمی ایران می کشاند؛ بدون اینکه نویسنده شعار داده باشد و حوصلۀ خواننده را سر برده باشد.

این کتاب در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در نماز جمعه های کشور، به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط