loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رحیم پور ازغدی: مواظب باشید آوینی تبدیل به نوستالوژی نشود

نویسندگان مرتبط : سید مرتضی آوینی | حیدر رحیم پور ازغدی

حسن رحیم‌پور ازغدی در مراسم هفدهمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی تحت عنوان «رویای بیداری» که در تالار وزارت کشور برگزار شد، در سخنانی بر توجه هرچه بیشتر به آثار و تفکرات شهید آوینی به‌خصوص در سطح دانشگاه‌ها تأکید کرد و با بیان اینکه نباید امثال آوینی‌ها فراموش شوند، گفت: تفکر و صدای آوینی نه‌تنها در زمان خود بلکه در زمان حاضر نیز همچنان آن‌چنان که شایسته است، چندان فراگیر نشده، به‌خصوص اینکه عده‌ای همواره با بایکد کردن افرادی چون این شهید نمی‌گذارند، آثار این افراد خوانده و حتی در عرصه‌های همچون دانشگاه‌ها تدریس و فراگیر شود.

این استاد دانشگاه اگرچه نقدهایی را بر مقالات و قلم این شهید وارد دانست اما جهت‌گیری آوینی را آن‌گونه معرفی کرد که امروز بیش از پیش بدان نیاز است؛ چرا که بر اساس نظر او اندیشه آوینی جریانی خطی است که تنها متعلق به دیروز و امروز نیست و بر این اساس است که دانشگاه‌ها‌ی علوم انسانی و بویژه هنر امروز به شدت نیازمند چنین تفکراتی است.

او گنگ خواب‌دیده بود و ما کر
رحیم‌پور همچنین با تأکید بر همراه بودن قلم و صدای آوینی با اندیشه انقلابی و پیروان راستین نظام اسلامی، بر توجه نکردن به آثار و تفکرات این شهید به‌خصوص در اواخر دهه اول انقلاب اشاره کرد و افزود: اگر بسیاری از آثار آوینی در زمان خود خوانده می‌شد، بسیاری از اتفاقات ناگوار دهه دوم و سوم انقلاب پیش نمی‌آمد؛ درحالی که گویی «او گنگ خواب‌دیده بود و ما کر».
به گفته وی شرایط به‌گونه‌ای است که نه‌تنها به سمت حفظ آثار افرادی چون آوینی و.. نرفته‌ایم بلکه ضمن حذف کردن این‌گونه آثار و تفکری، وضعیت نیز به سمتی پیش رفته است که اگر در کتاب‌ها نشانی از منابع و مرجع‌های غربی نباشد، آن اثر علمی شناخته نمی‌شود که این خود چه بسا جای تعجب دارد.
این استاد دانشگاه در همین رابطه ضمن تأکید بر اینکه نباید آوینی‌ها حذف و فراموش شوند، عنوان کرد که برای حذف تفکری، گاه به هنگام زنده بودن متفکرش به او اهانت‌ها و برچسب‌ها زده می‌شود تا صدایش شنیده نشود و گاه پس از نبود اندیشمندش در صورت وجود آن تفکر، آن را تبدیل به قدیسی می‌کنند که بر این اساس برای افراد ناشناخته و پنهان بماند؛ امری که نباید گذاشت در مورد این شهید واقع شود.

به جای ترجمه و توجه به آثار غربی، به آثار آوینی‌ها روی آورید
رحیم‌پور در ادامه، انتشار آثاری به جز ترجمه را از دانشگاه‌های فعلی علوم انسانی غیر ممکن دانست؛ چراکه به عقیده او در حوزه‌هایی چون داستان، شعر، فلفه، سینما و... علاوه بر درگیری و عدم احترام به آثار موجود در جبهه خود، صرفا ترجمه را در پیش گرفته‌ایم، به‌گونه‌ای که فردی باسوادتر شناخته می‌شود که اقتباس بهتری از کتاب مرجع غربی داشته باشد.
وی همچنین بر رواج هرچه زودتر و بیشتر آثار متفکرانی همانند مرحوم مددپور و شهید آوینی و ... را به روش آکادمیک و در دانشگاه‌ها مورد تأکید قرار داد و خاستار آن شد که به‌ جای توجه به آثار غربی و ترجمه آنان، متفکران داخل حداقل به خواندن مقالات و کتاب‌های یکدیگر نیز روی‌ آورده و در کنار مطالعه و احترام به این آثار، به درستی نیز به به نقد و بررسی آثار یکدیگر بپردازند.
این متفکر حوزه غرب‌شناسی بر این اساس بر ترک و کناره‌گیری دانشکده‌های علوم انسانی و بویژه هنر، از آثار و تفکرات غربی و روی آوردن به آثار متفکرانی چون شهید آوینی تأکید کرد.

اندیشه آوینی جریانی خطی است که تنها متعلق به دیروز و امروز نیست
وی اگرچه نقدهایی را بر مقالات و قلم این شهید وارد دانست امبا جهت‌گیری آوینی را آن‌گونه معرفی کرد که امروز بیش از پیش بدان نیاز است؛ چرا که بر اساس نظر او اندیشه آوینی جریانی خطی است که تنها متعلق به دیروز و امروز نیست و بنابراین باید مواظب بود که او تبدیل به نوستالوژی نشود.
این استاد دانشگاه در ادامه ضمن اشاره به برخی از مبانی فکری شهید آوینی، گفت: آوینی سال‌ها در میدان مین بود امّا نه در میدان مین فکه(محل شهادت او) بلکه حتی در همین تهران که همواره عده‌ای سعی در شکستن قلم او داشتند که اگرچه امروزه نیز گوشه‌هایی از این حرکت دیده می‌شود.

ما هستیم که باید به غربی‌ها بگوییم که «شما نمی‌خواهید امروزی باشید؟»
رحیم‌پور همچنین مدرنیته، توسعه و امروزی شدن از نگاه غربی‌ها را از اهداف جامعه اسلامی ما ندانست و با بیان اینکه پیشرفت در عرصه‌های مختلف همه بر اساس تعریف صحیح از مبنای واقعی می‌تواند پذیرفتنی باشد، به نگاه این شهید در ارتباط با رویکرد انقلاب اسلامی در مقابل غرب اشاره کرد و افزود: اعتقاد آوینی بر این است که اگر ما پیرو اهداف غربی و امروزی شدن از نگاه آنان بودیم، پس چرا به سمت انقلاب رفتیم. بنابراین الگوهای پوسیده غربی را نباید مورد توجه قرار داد چرا که عصرآنان تمام شده و دوران امام و انقلاب فرا رسیده و بنابراین ما هستیم که باید به غربی‌ها بگوییم که "شما نمی‌خواهید امروزی باشید؟"

پیشرفت در تعالی هنر است و برگ برنده هم فطرت بشری خواهد بود
وی در سخن و اشاره‌ای دیگر به دیدگاه شهید آوینی، عنوان کرد: این شهید بر آن بود که ما هم به دنبال پیشرفت خواهیم رفت اما بر اساس تعلیمات دینی و براین اساس در کنار مضمحل کردن غرب، نگاهی توحیدی نیز به همه امور را مدنظر داریم؛ چراکه پیشرفت در تعالی هنر است و برگه برنده هم فطرت بشری خواهد بود.
رحیم‌پور ازغدی در پایان نیز با اشاره به پیدایش تفکرات "جریان روشنفکر لائیک ضد اسلام" و "روشنفکر دینی دارای نگاه سکولار در پوشش عرفان" پس از انقلاب اسلامی، بر سرلوحه قرار دادن هرچیزی در چارچوب اسلام، دین و تفکر توحیدی تأکید کرد و پذیرفتن مدرنیته را در جامعه ما مورد سوال قرار داد و همچنین پیش رفتن به سمت عدالت اقتصادی و اجتماعی و توسعه را آن‌گونه لازم دانست که دین بخواهد و مد نظر دارد.
نیاز به یادآوری است که در مراسم بزرگداشت سالگرد شهید آوینی اشخاصی همچون علی معلم و سردار نقدی، علی درستکار و.. نیز حضور داشتند.

دوشنبه 23 فروردین 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط