loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تدوین نسل سوم کتب علامه جوادی آملی برای مخاطبان جوان

معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی اسراء، از تدوین نسل سوم مجموعه آثار آیت‌الله جوادی آملی برای عموم افراد جامعه، معلمان و دانشجویان خبر داد.

حجت‌الاسلام سیدمحمد صادقی، معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی اسراء، با بیان این‏که کتاب‌های آیت‌الله جوادی آملی در سه سطح به مخاطبان ارائه می‌شود، اظهار کرد: سطح اول کار که سطح متوسط است، آثاری است که به صورت سخنرانی ایشان بوده و به شکل متن درآمده است. بر روی این آثار کار پژوهشی انجام گرفته و سپس به پیش خود ایشان رفته و نهایتا این کار با ایجاد اصلاحاتی از طرف آیت‌الله جوادی آملی به صورت کتاب منتشر شده است.

وی با بیان این‏که مخاطبین هدف این کتاب‏ها افراد خاصی هستند، گفت: آیت‌الله جوادی آملی خود نیز در این کتاب‌ها بیان کرده‌اند که به دنبال مخاطب عام نیستند؛ مخاطبین این کتاب‏ها اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگران سطوح عالیه هستند. ایشان حتی انتظار ندارند که برخی از طلبه‌ها نیز مطالب این کتاب را بفهمند. واقعیت هم همین است و هنگامی که شما به برخی از کتاب‌های تفسیری ایشان مراجعه کنید، این مسئله را مشاهده حتما مشاهده خواهید کرد.

حجت‌الاسلام صادقی با اشاره به سطح بالاتری از تألیفات آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: در این سطح که سطح دقیق‌تری نیز هست، آرا و اندیشه‌های آیت‌الله جوادی آملی را بر اساس همین کتاب‌های منتشر شده اسخراج می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‏دهند. این کار نیز کاری تخصصی است که در این مؤسسه در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: پس از حدود 17 و 18 سالی که این مؤسسه راه‌اندازی شد، در بخش‌های مختلفی همانند نمایشگاه کتاب که با مردم تعامل داشتیم، متوجه ‌شدیم که بخش عظیمی از جامعه دادشان این است که با بیشتر آثار آیت‌الله جوادی آملی نمی‌توانیم ارتباط برقرار کنیم و از نظرات‏شان بهره‌مند شویم.

این شاگرد آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‏که این قشر از جامعه حق دارند، زیرا اساسا این کتب برای آنان نوشته نشده است، اظهار کرد: بعد از این‏که مؤسسه 16 سال به این صورت فعالیت کرد، به این نتیجه رسیدیم که زمان آن فرارسیده تا از مجموعه آثار آیت‌الله جوادی آملی، کتبی تولید کنیم که در سطح عموم جامعه نیز قابل استفاده باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که مخاطبین هدف این کتاب‏ها چه کسانی هستند؟ تصریح کرد: عموم افراد جامعه و علاقه‌مندانی که از سطح معلومات نسبی برخوردارند، همچون دانشجویان کارشناسی و یا معلمان مدارس که معلومات مقدماتی در این زمنیه دارند، می‏توانند جزو مخاطبین این دسته از کتاب‌ها باشند. در حقیقت این مسئله سنگ بنای این بخش از مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی اسراء به عنوان معاونت فرهنگی و پژوهشی شد که بحمدالله دو سالی است که این بخش به طور جدی فعالیت می‌کند.

معاون پژوهشی مؤسسه اسراء در پاسخ به این سؤال که تاکنون چه طرح‏هایی اجرا شده و چه طرح‏هایی در دست اقدام دارید؟ گفت: در گام نخست متوجه شدیم که آیت‏الله جوادی آملی یک سری آثاری دارند که تاکنون منتشر نشده است. این آثار همان سخنانی است که خود ایشان سال‌های سال در اردوهای دانشجویی مشهد بیان می‏کرد.

وی افزود: این اردو تحت عنوان «کوثر» برگزار می‌شد و از آیت‌الله جوادی دعوت می‌شد که به آنجا بروند و به صورت چهره به چهره ارتباط نزدیک با دانشجویان داشته باشند. در این اردوها دانشجویان سؤالات خود را مطرح می‌کردند و ایشان در جلساتی که برگزار می‌شد، به این سؤالات پاسخ می‌داد.

حجت‌الاسلام صادقی با اشاره به گردآوری مجموعه پرسش‌های دانشجویان، اظهار کرد: پس از آنکه تعداد متنابهی از سؤالات و پرسش‏ها جمع‌آوری و تدوین شد، آن‏را تحت عنوان «نسیم اندیشه» منتشر و روانه بازار کردیم. در واقع اولین گام ما همین کتاب‌های «نسیم اندیشه» بود که تاکنون سه جلد از آن منتشر شده است.

وی در بین گام بعدی معاونت پژوهشی مؤسسه اسراء گفت: پس از آن، بر اساس نیازهایی که احساس می‌کردیم در سطح دانشجویان وجود دارد، با همکاری نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها فهرستی تهیه کردیم؛ یعنی سؤالاتی که عموما دانشجویان داشتند را گرفتیم و بر اساس آن طرح‌هایی را برنامه‌ریزی کردیم.

این شاگرد آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به طرح بررسی خلقت و جایگاه انسان در آفرینش، بیان کرد: به عنوان نمونه طرحی را که در حال انجام داریم و به زودی منتشر می‌شود، کتابی تحت عنوان «آفرینش» است که مراحل تحقیقی خود را گذرانده است و در مرحله صفحه بندی قرار دارد. این کار توسط سیدمصطفی موسوی‌تبار انجام گرفته است و امیدواریم به نمایشگاه کتاب برسد.

حجت‌الاسلام صادقی با اشاره به طرح‏های دیگر مؤسسه تصریح کرد: طرح «حجاب و عفاف» مسئله حجاب را از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی بررسی می‌کند. همچنین طرح دیگری تحت عنوان «همتایی قرآن و اهل بیت(ع)» نگاشته شده که امیدواریم این طرح نیز به نمایشگاه کتاب برسد.

وی با بیان این‏که پیگیری این طرح‏ها بر اساس نیازهای روز جوانان بوده است، گفت: طرح دیگر عرفان عملی و نظری است. زیرا امروزه عرفان‌های کاذب در دانشگاه‌ها خیلی غوغا می‌کند و حتی عرفان اسلامی نیز به شکل وارونه به بسیاری از طالبان خود معرفی می‌شود.

معاون پژوهشی مؤسسه اسراء با بیان این‏که طرح‏های بسیاری در مؤسسه در حال پیگیری است، تصریح کرد: هم‌اکنون بر روی طرح‏هایی تحت عنوان عصمت، شفاعت مرگ، قیامت، برزخ و بسیاری از موضوعات دیگر کار می‏کنیم و امیدواریم که خداوند توفیق دهد و بتوانیم این طرح‏ها را به سرانجام برسانیم و به تعالی فرهنگ جامعه خدمتی کرده باشیم.

گفتنی است آثار زیر از این اندیشمند برجسته جهان اسلام در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
آوای توحید
ادب فنای مقربان جلد 3
ادب فنای مقربان جلد 4
ادب فنای مقربان جلد 5
ادب فنای مقربان جلد1
ادب فنای مقربان جلد2
امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) موجود موعود
انتظار بشر از دین
تفسیر انسان به انسان
حق و تکلیف در اسلام
حماسه و عرفان
حکمت عبادات
حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه
حیات حقیقی انسان در قرآن
حیات عارفانه امام علی (ع)
رازهای نماز
زن در آینه جلال و جمال
شریعت در آینه معرفت
شمس الوحی تبریزی
شمیم ولایت
شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی
صهبای حج
صورت و سیرت انسان در قرآن
عصاره خلقت: درباره امام زمان علیه السلام
فلسفه حقوق بشر
تفسیر انسان به انسان
قرآن حکیم از منظر امام رضا (ع)
قرآن در نهج البلاغه
مبادی اخلاق در قرآن
مراحل اخلاق در قرآن
منزلت عقل در هندسه معرفت دینی
نزاهت قرآن از تحریف
نسبت دین و دنیا، بررسی و نقد نظریه سکولاریسم
ولایت در قرآن
پرسش ها و پاسخ ها -20 توصیه ها، پرسش ها و پاسخ ها
پیامبر رحمت

یکشنبه 29 فروردین 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط