loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«دفاع و سیاست»؛ ناگفته های هاشمی رفسنجانی از قطعنامه 598

کتاب جدید کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی، حاوی ناگفته‌هایی از اواخر دوران دفاع مقدس و فرآیند تصویب قطعنامه‌ی 598 در شورای امنیت و واکنش ایران و اقدامات دبیرکل وقت سازمان ملل، با عنوان «دفاع و سیاست» منتشر می‌شود.

به گزارش ایسنا در این کتاب که دفتر نشر معارف انقلاب آن را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (اردیبهشت 89) عرضه می‌کند، گفت‌وگوهای خصوصی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در آن زمان فرمانده جنگ بود، با خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل و گزارش این گفت‌وگوها به شورای امنیت، برای نخستین بار انتشار می‌یابد.

علیرضا هاشمی نوه آیت الله هاشمی – فرزند محسن هاشمی – گفت: مهمترین واقعه سال 66 صدور قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل و انجام عملیات‌های مهمی چون بیت‌المقدس 2 و والفجر 10 بود که در کردستان عراق به انجام رسید و اقتدار رزمندگان سلحشور ایران اسلامی را نشان می‌داد.

وی افزود: در سال 66 سیاست و دیپلماسی در مورد جنگ تشدید شد و نتیجه این اقدامات در سال 67 پذیرش قطعنامه و پایان جنگ بود. در خاطرات جدید آقای هاشمی، این موارد و جزئیات اقدامات و گفت‌وگوهای سیاسی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی آمده است. با توجه به موقعیت سیاسی ایشان در سال‌های دفاع مقدس که علاوه بر جانشینی کل قوا، نماینده حضرت امام در شورای عالی دفاع و ریاست مجلس شورای اسلامی را عهده‌دار بودند. خاطرات روزنوشت انتشار یافته را دارای اهمیت بسیار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آقای هاشمی در مقدمه کتاب جدید خاطرات خود نوشته است «ایران برای تغییر محتوای قطنامه 598 ،‌در درجه اول میدان نبرد را فعال‌تر کرد و با بسیج نیرو و امکانات جنگ، عملیات سرنوشت‌ساز را مطرح نمود و در مقابل شرارت‌های نظامی صدامیان، سیاست مقابله به مثل را پیش گرفت. در درجه‌ بعد، با تکیه بر قدرت رزمی و دست بالای رزمندگان در میدان نبرد، فعالیت دیپلماسی را پیش گرفت و وزارت امور خارجه، ماموریت تلاش‌های سیاسی را بر عهده گرفت و سران قوا و امام راحل در همه مراحل، نتایج هر دو بخش را زیر نظر داشتند.

نوه هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: فرمانده‌ جنگ با ذکر خواسته‌های ایران آورده است «در جریان مذاکرات، نقطه اساسی خواست ایران اصرار بر تعیین طرف متجاوز و آغازگر جنگ قبل از آتش‌بس بود و آن‌ها اصرار بر آتش‌بس قبل از هر اقدام دیگری داشتند.»

در بخش دیگری از این مقدمه کتاب جدید خاطرات هاشمی رفسنجانی آمده است: « در سال 66 حدود 50 عملیات آفندی توسط نیروهای مسلح در جبهه‌های زمینی انجام یافت. عملیات بزرگ والفجر10 در منطقه حلبچه بود که ضربه کاری را بر ارتش بعثی عراق وارد کرد. این عملیات آن‌چنان کوبنده ، برق آسا و موثر انجام گرفت که بعث عراق و حامیانش، تعادل خود را از دست دادند و بزرگترین جنایت جنگی را با بمباران بی‌سابقه شیمیایی شهر حلبجه، مرتکب شدند و هزاران نفر از هموطنان کرد مظلوم را شهید و مصدوم کردند و ننگ تاریخی در پرونده جنگی خود ثبت نمودند.»

در خاطرات سال 66 درباره توقف فعالیت‌های حزب جمهوری اسلامی،‌رشد اختلافات نیروهای داخلی انقلاب، مشکلات فزاینده اقتصادی کشور، اعدام سیدمهدی هاشمی قهدریجانی و مسایل مربوط به بیت آیت‌الله منتظری، جنگ کشتی‌ها در خلیج فارس و ورود مستقیم ایالات متحده به جنگ مستقیم با جمهوری اسلامی و اوج آن، غرق کردن کشتی ایران اجر، سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل و بسیاری دیگر از مسایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مطالب مهمی درج شده است.

گفتنی است خاطرات این شخصیت برجسته تاریخ انقلاب همواره از سوی تاریخ نگاران مورد توجه و بررسی قرار گرفته است و دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر به مدیریت عباس سلیمی نمین و مسعود رضایی چندین نقد بر خاطرات ایشان نوشته اند.

دوشنبه 30 فروردین 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط