loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بررسی ماجرای اولین سانتریفیوژ ایران در شماره جدید «پنجره»

ماجرای اولین سانتریفیوژ ایران در شماره جدید نشریه پنجره بررسی شده است. پرونده اصلی این شماره به علی اکبر ولایتی و سی سال سیاست داخلی و خارجی ایران می پردازد. وقایع نگاری یک مجادله ادبی میان مهدی نژاد، کاکایی و قزوه و بررسی روند مبارزه با مفاسد اقتصادی از دیگر پرونده های این شماره است.

پرونده اصلی شماره 39 پنجره به دکتر علی اکبر ولایتی اختصاص یافته است. حرف‌های تازه ولایتی درباره مجادلات سیاسی دهه 60، برنامه اتمی ایران، نحوه پایان جنگ، پشت صحنه انتخابات دوم خرداد، نامزدی هاشمی رفسنجانی در انتخابات 1384 و حوادث پس از انتخابات سال گذشته، خواندنی و شنیدنی است. ولایتی در گفت و گو با پنجره به بسیاری اتفاقات، قطعنامه ها و مذاکرات اشاره می کند و می گوید اولین سانتریفیوژ را او به ایران آورده است. خاطرات ولایتی درباره رقابت بر سر نامزدی نخست وزیری با میرحسین موسوی نیز خواندنی است. یادداشت رضا پور حسین و مصاحبه با کاظم پور اردبیلی و محمود واعظی از دیگر بخش های این پرونده است.

علیرضا قزوه، امید مهدی نژاد و عبدالجبار کاکایی درباره آنچه یک مجادله ادبی خوانده شده با پنجره به گفتگو نشسته اند. «رجز مویه» بهانه کاکایی بود تا با برخی شاعران تسویه حسابی داشته باشد. یادداشت کاکایی در وبلاگش و جواب قزوه به او ماجرای دنباله داری را رقم زد که تا به اینک نیز ادامه دارد. نامه مهدی نژاد به کاکایی نیز بر حساسیت موضوع افزود. آنچه در این میان مطرح می شود چیستی شعر انقلاب است. پنجره سی و نه در گفت و گو های روشن کننده اصل و فرع ماجرا را می کاود و در این بین گذری نیز به شعر دهه 60 و شعر معاصر می زند.

پرونده نسبتا مفصل اقتصادی این شماره پنجره به فرمان 8 ماده ای مبارزه با مفاسد اقتصادی و آنچه که در این نه سال بر آن رفت می پردازد. «از ماهی یکبار تا گاهی یکبار» عنوان یادداشتی است که به روند جلسات مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره می کند. مصاحبه ای جنجالی با سلیمی نمین، یادداشت محسن مهدیان و گفت و گو با طلبه سیرجانی از بخش های جذاب این پرونده است. بررسی مفاسد اقتصادی در دیگر کشورها نیز تکمیل کننده این پرونده است.

پنجره سی و نه با آثار و گفتاری از محمد خزاعی، عماد افروغ، ابراهیم فیاض، محمد رضا زائری، علی دارابی، حمید پارسانیا، علیرضا جهان شاهی، امیر رضا دهقانی نیا منتشر شد.

گفتنی است نشریه پنجره به همراه نشریات راه، پگاه حوزه، امتداد، موعود، خط اول و... در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب توزیع می شود.

دوشنبه 6 اردیبهشت 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط