loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«ریختارهای نمایش ایرانی» منتشر شد

انتشارات مرتبط : ساقی

نویسندگان مرتبط : مهدی حامدسقایان

کتاب «ریختارهای نمایش ایرانی» اثر مهدی حامدسقایان توسط نشر ساقی منتشر شد.

دوشنبه 21 اسفند 1396

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «ریختارهای نمایش ایرانی» اثر مهدی حامدسقایان عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس از سوی نشر ساقی منتشر شد.

تحقیق در زمینه نمایش های سنتی در کشورمان، احساسی دوگانه در پژوهشگران پدید می آورد؛ از یک سو شوق، اشتیاق، سرشاری و الهام بخشی ناشی از برخورد با اینگونه نمایش ها و از سویی احساسی آکنده از اندوه و نگرانی برای برای سنت های نمایشی در ایران که تصویری از زوال و انحطاط را به رخ می کشد.

رویکردهای پژوهشگرانه به ویژه تاریخی به نمایش های ایرانی سابقه ای دیرینه در میهن مان دارد. گذشته از آنچه گردشگران و محققانِ بیگانه پیرامون این نمایش ها ثبت و ضبط کرده اند؛ نویسندگانی همچون جنتی-عطایی، شهیدی، غفاری، بیضایی، محجوب، بلوکباشی، عناصری، فتحعلی بیگی و پژوهشگرانی چند؛ نمایش های سنتی را معرفی و مورد بررسی قرار داده اند. اما آنچه در محاقِ فراموشی بوده است، رویکردهای تحلیلی به اینگونه نمایش هاست.

در کتاب «ریختارهای نمایش ایرانی»، با رویکردی ریخت شناسانه و تحلیلی، تلاش شده است تا با بررسی قراردادهای نمایش های سنتی ایرانی، قراردادهای مشترکِ نمایشی در میان انواع نمایش های سنتی، به ویژه تعزیه و روحوضی دسته بندی و مورد تحلیل قرار گیرد.

در این راستا نویسنده قراردادهای مکان، زمان، اشخاصِ بازی، بازیگری، ادا و اشاره، حرکت، لباس، اشیا، رنگ، نور، چهره آرایی، موسیقی و آواز، گفتار و بیان، رویدادها و وقایع، ساختار و تماشاگران را در بیش از ۱۱۰ قرارداد، بررسی کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط