loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفی کتاب «فرهنگ مدرنیته و توهم» استاد اصغر طاهرزاده

بحث از مدرنیته آنچنان گسترده است که اگر یک دانشجو یا طلبه تصمیم بگیرد درباره آن مطالعه نماید، در وهله اول دچار حیرت و سرگردانی می شود. بخصوص که در نقد مدرنیته اهداف متفاوتی از طرف منتقدین پیگیری می شود. "فرهنگ مدرنیته و توهم" تالیف استاد اصغر طاهرزاده اثری متفاوت در نقد مدرنیته با رویکرد به تمدن اسلامی است و می کوشد تا بعنوان مبنای اولیه تفکر، زبان نقد مدرنیته را ساماندهی کند و ...

"فرهنگ مدرنیته و توهم" تالیف استاد اصغر طاهرزاده اثری متفاوت در نقد مدرنیته با رویکرد به تمدن اسلامی است و می کوشد تا بعنوان مبنای اولیه تفکر، زبان نقد مدرنیته را ساماندهی کند و خواننده خود را به یک جمع بندی نسبت به جایگاه فلسفی و تاریخی مدرنیته برساند، با این وجود به اعتقاد ناشر(لب المیزان) "درک نیست انگاری مدرنیته، درد و رنجی عالمانه نیاز دارد ولی تا این پرده ظلمانی دریده نشود، امید تابیدن هیچ نوری از عالم معنی به این سو نمی رود."

مولف در ضرورت توجه به فرهنگ مدرنیته و بررسی خاستگاه آن، جهات متعددی را بر می شمارد و آن را برای کسانی که در راه اصلاح خود و احیای فرهنگ دینی در جامعه گام بر می دارند، اجتناب ناپذیر توصیف می کند:
- هرگز نمی توان بر شالوده عهد غربی، خانه دین را بنا کرد، زیرا در یک زمان روی آوردن به دو عهدمتفاوت امکان ندارد.
- با بررسی دقیق فرهنگ مدرنیته زمینه انفکاک آن با فرهنگ دینی نشان داده می شود زیرا روح فرهنگ مدرنیته، هر جریان دینی را کهنه و مربوط به گذشته می داند.
- در نقد مدرنیته، دقت بر سر انتخابی است که باید برای فرهنگ و تمدن آینده جهان اسلام انجام دهیم تا به سرنوشت امروز غرب دچار نشویم.
- مسلما شرط ظهور وجود مقدس حضرت مهدی (ع)، ایجاد آمادگی لازم فرهنگی و اعتقادی در فرد و جامعه است. بررسی فرهنگ مدرنیته قدمی است در راستای شناخت حجاب نور آخر الزمان.

و نکته مهمی که دیدگاه مولف را در طرح تالیفات متنوعش آشکار می سازد اینکه:
برای برون رفت از وضع موجود سه نکته باید مورد توجه قرار گیرد:

1) توجه به وضع موجود و بررسی مبانی فکری و فرهنگی مدرنیته
2) ترسیم وضع مطلوب و ظهور نظام مهدوی
3) توجه به شرایط سیر از وضع موجود به وضع مطلوب که انقلاب اسلامی متکفل آن است.

در این کتاب می خوانیم که: "دور افتادن از نیستان وجود، قصه تام و تمام بشر امروز است؛" و در برابر این سوال واقع می شویم که: "راستی چه اندیشه ای در دوره جدید پیش آمده که بشر امروز هیچ جایی را نمی تواند سکنای خود احساس کند و نه تنها بی وطن و بی سکنی شده، بلکه درد فراق را نیز از دست داده است؟"

بحث های غرب شناسی با این امید در دنیا مطرح می شود که راه گمشده بشر به سوی آسمان دوباره پیدا شود. در این بحث ها پرسش از اینجا آغاز می شود که: "آیا می شود دوباره تفکری پیدا کرد که از وجود انسان پاسداری کند و نگهبان عظمت های انسان باشد، انسانی که از عالم قدس آمده و باز باید به همانجا بازگردد؟"

این پرسش ها نشان از رویکرد متفاوت و به تبع آن نتایج دیگرگونی است که مولف در نقد مدرنیته پی می گیرد. روش وی -که ریشه در نگاه بزرگانی همچون امام خمینی (ره) دارد- دو امتیاز نهفته در بر دارد: 1- عبور از غرب ولی نه به روش پست مدرنیسم که همچنان ارزش های غربی را مدنظر دارد. 2- شناختِ جایگزینی مناسب که جوابگوی جسم و روان انسان ها باشد.

اینجاست که " گویا فرهنگ غدیر در طرح حماسی، فقهی و فلسفی امام خمینی(ره) به صحنه آمده است تا انقلاب اسلامی به عنوان تحقق غدیر در آینده تاریخ، جایگزین قابل اعتمادی برای مدرنیته باشد."

این کتاب و همه آثار استاد طاهرزاده در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

جمعه 10 اردیبهشت 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط