loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خاطرات یک وزیر آموزش و پرورش

نویسندگان مرتبط : جواد کامور بخشایش

جواد کامور بخشیایش در تازه‌ترین کتاب خود که به نمایشگاه 23 می رسد، به تدوین "خاطرات سیدکاظم اکرمی" پرداخته است. وی در سال‌های مبارزه برای پیروزی انقلاب، 52 ماه زندانی بوده و از سال 63 تا 67 سمت وزیری آموزش و پرورش را در جمهوری اسلامی ایران برعهده داشته است.

جواد کامور بخشایش در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار داشت: کتاب "خاطرات سید کاظم اکرمی"، سی‌ونهمین اثر از مجموعه کتاب‌های خاطره دفتر ادبیات انقلاب حوزه هنری است که در 5 فصل؛ تحصیل و ازدواج، مبارزات سیاسی، دستگیری و زندان، همراهی با انقلاب اسلامی و از آموزش و پرورش تا ریاست دانشگاه، تدوین شده است.

وی با اشاره به تدوین مصاحبه‌های اکرمی در دفتر ادبیات انقلاب برای این اثر گفت: برای تکمیل اطلاعات، مصاحبه‌های دیگری نیز با وی صورت گرفته و اسامی شخصیت‌های نام برده و مرتبط با سید کاظم اکرمی نیز گویاسازی شده‌اند.

نویسنده کتاب "گزارش یک طرح"، درباره اکرمی خاطرنشان کرد: وی متولد سال 1319 در همدان است و از سال 42 با شروع نهضت امام‌خمینی (ره) و به دنبال ملاقات با ایشان به عنوان نماینده دانش‌سرای عالی، فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز و مدت 52 ماه در زندان‌های سنندج، همدان و کمیته مشترک (قصر، اوین و قزل قلعه)، به سر برده است.

کامور ادامه داد: وی سال 58 با رای مردم همدان به عنوان نماینده مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی انتخاب و بعد از 2 ماه معاونت و ریاست دانش‌سرای راهنمای تحصیلی همدان را به عهده گرفت و در همین روزها با حکم شهید علی رجایی مدیر کل آموزش و پرورش همدان شد.

وی تصریح کرد: اکرمی سال 1363 به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد و تا سال 67 این مسوولیت را به عهده داشت. از سال 76 تاکنون نیز در دانشگاه‌های مختلف تهران مشغول به تدریس بوده و اکنون ریاست مجتمع عالی ارشاد دماوند را برعهده دارد.

تدوین‌گر کتاب "یاس در قفس" با اشاره به نوع شکنجه‌هایی که اکرمی متحمل شده، گفت: وی در دی ماه 51، به دلیل اجرای نمایشی با عنوان "جرقه در آتش"، توسط ساواک دستگیر شد. اکرمی در توضیح شکنجه‌های این دستگیری در کمیته مشترک گفته است؛ "یک روز مرا با عجله به اتاق شکنجه بردند و به تخت بستند و به شدت شکنجه کردند. از من اسلحه و مکان مخفی کردن آن‌ها را خواستند. من هم در حالی که از درد به خود می‌پیچیدم، گفتم اهل مبارزه مسلحانه نبودم. حرف زده‌ام. اعلامیه خوانده و پخش کردم. آن‌ها زیر بار نرفتند. شاید خدا ترحمی کرد. یک بار شلاق به چشمم خورد و خونریزی کرد. آن‌ها به محض دیدن خون شکنجه را قطع کردند."

کتاب "خاطرات سید کاظم اکرمی" با تدوین جواد کامور بخشایش و مسعود کرمیان در قطع رقعی و 220 صفحه و با شمارگان 2500 نسخه و بهای 33 هزار ریال در نمایشگاه کتاب 23 توسط انتشارات سوره مهر منتشر و عرضه می‌شود.

بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، 15 تا 25 اردیبهشت 89 در مصلای امام‌خمینی(ره) برگزار می‌شود.

شنبه 18 اردیبهشت 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط