loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«بیولوژی نص» منتشر شد

کتاب«بیولوژی نص، نشانه شناسی و تفسیر قرآن»، نوشته علی رضا قائمی نیا از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «بیولوژی نص، نشانه شناسی و تفسیر قرآن» نوشته علی رضا قائمی نیا، از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

بر اساس این گزارش، این اثر، تحقیقی در باب ارتباط نشانه شناسی و تفسیر قرآن است، اما می‌توانیم آن را بازخوانی نشانه شناختی تفسیر المیزان هم بدانیم؛ چرا که در مباحث مهم نشانه شناختی به این اثر رجوع می کند.

علاوه بر این دیدگاه هایی که در این اثر آمده است نظریه ای خاص را در باب معرفت دینی می پرورانند و از این منظر بیولوژی نص به حوزه معرفت دینی نیز تعلق دارد.

کتاب بیولوژی نص در یازده فصل همچون نشانه شناسی؛ مفاهیم و کلیات، ارتباط وحیانی، ماهیت و ویژگی های نص، نص و فعالیت های تفسیری و تحلیل ساختار نص سامان یافته است.

همچنین، معانی و دلالت های نص، نص و سیاق، ساختار روایی نص، تفسیر بینامتنی قرآن، بسط معانی بینامتنی و پایان ناپذیری معانی نص از دیگر فصل های این کتاب است.

در پایان کتاب نیز سه ضمیمه به اثر ملحق شده است؛ ضمیمه نخست به بررسی دیدگاه ایزوتسو در دو کتاب خدا و انسان در قرآن و مفاهیم اخلاقی ـ دینی در قرآن مجید اختصاص دارد. ایزوتسو اولین کسی است که تحقیقی مفصل در باب قرآن از منظر نشانه شناسی سوسور دارد.

ضمیمه دوم به بررسی تاریخیت نص، یعنی دیدگاه نصر حامد ابوزید اختصاص دارد و ضمیمه سوم هم مدل ارتباط متنی اکو را به اجمال همراه با نمودار نشان می دهد.

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: «بیولوژی نص نه تحقیقی در باب نشانه شناسی و نه تفسیری بر قرآن است، بلکه باید آن را تحقیقی در باب ارتباط نشانه شناسی و تفسیر قرآن دانست.
از این رو، بیولوژی نص تحقیقی بینارشته ای است که ارتباط دستاوردهای دو حوزه مختلف، اما مرتبط، یعنی دانش نشانه شناسی و تفسیر قرآن را بررسی می کند و بر اساس دستاوردهای این دانش به تأمل در تفسیر قرآن و تأثیر آن در این حوزه می پردازد.
همچنین، این اثر تلاشی بشری برای یافتن راهی برای فهم این کتاب آسمانی بر اساس روش های نوین است.
این اثر از لحاظ روش شناختی دو کار انجام می دهد: اولاً آرا و دیدگاه های نشانه شناختی را در سیاق و بافتی جامع می بیند. در این بافت جامع اندیشه های بسیاری پیدا شده اند که باید آنها را با توجه به دیدگاه های رقیب و جریان های تاریخی فهمید.
ثانیاً آن آرا و دیدگاه ها را در متن نزاع های تفسیری و اختلاف نظرهای موجود در علوم قرآنی در نظر می گیرد و نتایج نشانه شناسی را به حل این نزاع فرا می خواند. تفسیر قرآن همواره رزمگاه جریان های مخالف در جهان اسلام بوده است و تمام فرقه ها و جریان های فکری تلاش کرده اند تا مؤیدی بر دیدگاه خودشان از قرآن بیابند. دستاوردهای نشانه شناسی را باید در این رزمگاه طلبید و تأثیر آن را در قوت و ضعف دیدگاه های موجود بررسی کرد.

کتاب«بیولوژی نص، نشانه شناسی و تفسیر قرآن»، نوشته علی رضا قائمی نیا، در 640 صفحه با شمارگان 2500 نسخه، به مبلغ 75000 ریال، از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

شنبه 25 اردیبهشت 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط