loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اندیشه صدرایی امام در «احیاگری و مردم سالاری دینی» افروغ

نویسندگان مرتبط : عماد افروغ

دکتر عماد افروغ درباره کتاب جدیدش گفت:در این کتاب به ابعاد احیاگری امام خمینی و مسئله مردم سالاری دینی پرداخته شده است.

به گزارش ستاد خبر انتشارات سوره مهر، دکتر عماد افروغ؛ پژوهشگر و استاد دانشگاه در خصوص کتاب «احیاگری و مردم سالاری دینی » گفت:در واقع در این کتاب به ابعاد مختلف احیاگری امام (ره) و همچنین به مسئله مردم سالاری که دغدغه چندین ساله من است پرداختم.

وی ادامه داد:در بحث احیاگری، ابعاد احیاگری امام (ره) چه احیاگری دینی، چه سیاسی، چه در ساحت داخلی و چه خارجی را با توجه به مبانی فلسفی،عرفانی و فقهی آن مورد بررسی قرار دادم.ابعاد مختلفی که می توانست به گونه ای مرتبط با احیا گری امام باشد،حتی مسئله فقهی و بحث زمان و مکان و اینکه در موضوع شرایط اجتماعی _ سیاسی دخالت داده شود وسعی کردم آن ابعاد را که به گونه ای به احیاگری امام و انقلاب اسلامی مرتبط است بررسی کنم.

افروغ ادامه داد:در واقع اگر یک وجهه قوتی دراین کتاب باشد این است که تمام ابعاد اندیشه ای امام در این خصوص مطرح شد، و وجهه بارز و خاص دیگر آن این است که بر این اعتقاد هستم که احیا گری امام ریشه در تفکر صدرایی ایشان دارد.یعنی تفکر فلسفی امام این قابلیت را فراهم کرده که حتی مفهوم جمهوری اسلامی،زمان و مکان،حق مردم را مطرح کند، پای اصالت جامعه را به میان بکشد و این قابلیت یکی از قابلیت های تفکر صدرایی است که البته اما آنرا بسط داده اند. اگر ما آن را فهم نکنیم نمی توانیم فرق میان یک فقیه صدرایی و یک فقیه غیر صدرایی را متوجه شویم.یک فقیه صدرایی می تواند راهبر و رهبر این انقلاب باشد و آن را به پیش ببرد.

وی ادامه داد:بحث دوم هم که در واقع دغدغه چندین ساله من است، مردم سالاری دینی است.در این کتاب درباره دموکراسی، قابلیت های آن و همچنین تئوکراسی،قابلیت های آن و نقدهایی که بر آن وارد است بحث شده و از دل این دو بحث مردم سالاری دینی را با تکیه بر اندیشه امام مطرح کرده ام و برای آن 12 ویژگی برای آن آورده ام. یک هشدار هم داده ام که اگر مراقبت نشود و هم مولفه حقانیت و هم مقبولیت آن به نقد کشیده نشود این امکان به وجود می آید که هم بدی های دموکراسی و بدیهای تئوکراسی به سراغ آن بیاید.

این پژوهشگر ادامه داد: باید دقت شود که ولایت فقیه، ولایت فقه است و مشمول قاعده بینا ذهنی و نظارت است و حتما باید جنبه نظارت در آن پر رنگ باشد و اصلا جنبه باطنی و عرفان ندارد.آنکه جنبه باطنی و عرفانی دارد مربوط به امام معصوم است.

دکتر افروغ درباره نسبت کتاب «احیاگری و مردم سالاری دینی» و کتاب «انقلاب اسلامی و مبانی بازتولید آن» هم گفت:اگر دقت شود در همه 9 آثار قبلی من یک پیشگفتار مشترک وجود دارد که اینها حداقل یک سرنخی برای کارهای من و دیگران است.در این کتاب فرصت یافتم سرنخی را که در دو سال گذشته دنبال می کردم را در این کتاب بیاورم.

آثار مکتوب زیر از این نویسنده در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
انقلاب اسلامی و مبانی بازتولید آن
حقوق شهروندی و عدالت
ما و جهانی شدن
محتوا گرایی و تولید علم
مناقشه حق و مصلحت و بن بست جنبش دانشجویی
هویت ایرانی و حقوق فرهنگی
گفت و گو: ابزار یا گفتمان
گفت و گوهای سیاسی
گفتارهای انتقادی

سه‌شنبه 28 اردیبهشت 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط