loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کنکاشی در تاریخ نگاری معاصر

نویسندگان مرتبط : یعقوب توکلی

«کنکاشی در تاریخ نگاری معاصر» عنوان کتاب جدیدی از یعقوب توکلی در خصوص مبانی و استدلال‌های موجود در فن تاریخ نگاری است که به همت پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری منتشر شده است.

کتاب «کنکاشی در تاریخ‌نگاری معاصر» عنوان مجموعه تازه‌ترین مقالات یعقوب توکلی، پژوهشگر تاریخ معاصر و تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی است که در سال‌های اخیر نوشته شده است و در پاره‌ای از نشریات و مطبوعات به طور عمده تخصصی منتشر شده‌اند.

در ابتدای این کتاب مقدمه ای بر تاریخ نگاری انقلاب اسلامی ایران آمده است و سپس نویسنده تاملی درباره فرهنگ ناموران ایران می کند. در ادامه این کتاب، نویسنده به توضیح انقلاب مشروطیت می پردازد وهمچنین تاریخ تحولات سیاسی و جریان ها و جنبش های مذهبی و سیاسی را بیان می کند. نویسنده در نگارش این کتاب از خاطرات افرادی چون اسدالله علم، عبدالمجید مجیدی، علی امینی، جهانگیر تفصلی و شعبان جعفری استفاده کرده است.

این کتاب با توجه به شیوه استقرایى که در منابع تاریخ انقلاب صورت گرفته، خواننده را متوجه تحریفاتى می‌کند که مخالفان در تاریخ معاصر ایران به ‏ویژه تاریخ انقلاب اسلامى ایجاد کرده‏اند؛ همچنین در طبقه‏بندى و مستندسازى صورت‌پذیرفته در این کتاب برخى نقاط ضعف یا قوت سبک‏هاى مختلف تاریخ‏نگارى انقلاب نیز تشریح شده است.

توکلی در این مقالات دیدگاه‌های متفاوت و جدیدی را در مورد مباحث تاریخ‌نگاری آورده است که این دیدگاه‌ها اختصاص به خودش دارد و برای آنها مبانی واستدلال هایی را آورده است. وی در مقدمه کتاب دراین باره می‌گوید: «تردیدی وجود ندارد که همگان در مورد این مبانی اتفاق نظر نداشته باشند و مباحثی که از نظر من بدیهی است از منظر کسان دیگر بدیهی نباشد و یا آنچه را که استنباط کرده‌ام دیگران قبول نداشته باشند. اما هرچه هست بخش زیادی از مباحث کاملاً جدیدی است که هنوز جای بحث فراوان دارد و نظریه‌پردازی درباره این مباحث باید مدت‌ها ادامه یابد».

از این نویسنده و تاریخ نگار کتاب «سبک شناسی تاریخ نگاری معاصر ایران»، «راز درخت سیب»، «اسلام گرایی در مصر» و نرم افزار «تاریخ معاصر» در فروشگاه های دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

جمعه 31 اردیبهشت 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط