loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار شماره 46 مجله «راه»

چهل و ششمین شماره مجله راه با مقالات و گفتگوهایی درباره "آقازادگان صدر اسلام"، "انقلاب فرهنگی" و "مستضعفین قانع" منتشر شد.

این شماره از مجله راه با گفتاری از یکی از مدیران فرهنگی کشور با عنوان «مدیران هیچ‌کاره‌اند» آغاز شده است.

«مستضعفین قانع»، «یک سریال دینی» و «ماجراهای بی‌اهمیت یک سفره» عناوین سه یادداشت هستند درباره سریال‌های نوروزی و سریال «به کجا چنین شتابان» به قلم رضا زاده‌محمدی و محمدرضا طاهری. طاهری در بخشی از یادداشت مستضعفین قانع می‌نویسد: «باید به مستضعفین و محرومین یاد داد که حقوق خود را مطالبه کنند. این تنها راه تحقق عدالت در جامعه است. اینکه دولت بخواهد حقوق آنها را مطالبه کند، راه حلی کوتاه مدت و بی فایده است...»

«علوم انسانی و سرنوشت انقلاب اسلامی» متن کامل سخنرانی دکتر حسین کچوئیان است در نشست سالانه دفتر تحکیم وحدت که به قلم خودایشان ویراسته شده است.

در شماره ۴۶ راه همچنین مهدی نصیری سردبیر پیشین «کیهان» و «صبح» در مقاله «آوینی و رسانه‌های مدرن» دیدگاههای شیهد آوینی درباره رسانه را از نگاه خود مورد بررسی قرار داده است.

در بخش اقتصاد این شماره راه سه عنوان به چشم می خورد : «بلای جان اقتصاد» مقاله‌ای است به قلم عادل پیغامی درباره وضعیت علم اقتصاد در ایران و «اقتصاد دزدان دریایی» متن ویراسته سخنرانی دکتر مسعود درخشان است درباره اقتصاد سرمایه‌داری. «یا یک سال حبس یا اعدام» نیز عنوان مقاله‌ای است درباره علل اجرا نشدن قوانین ضد فساد.

پرونده روستا در شماره ۶۴ راه مشتمل است بر گفتگویی با مسوول سایت روستانیوز درباره چگونگی راه‌اندازی این پایگاه خبری روستایی با عنوان «این بشاگرد آباد نشد؟» «آموزش و پرورش سیار» هم عنوان گفتگویی است با عزیز محمدی منش معلم روستاهای دورافتاده بختیاری درباره تجارب معلمی در میان عشایر.

«سگ‌های باز سنگهای بسته» عنوان بخش چهارم دست‌نوشته های حجت‌الاسلام جهانشاهی در بازداشتگاه است که در بخش «اصل هشتم» این شماره راه چاپ شده است. «اصل هشتم» اشاره‌ای است به تاکید اصل هشتم قانون اساسی بر دو واجب امر به معروف و نهی از منکر. در بخشی از این مطلب آمده:« مرا بردند پزشکی قانونی و رفتیم به خدمت یک خانم روانپزشک. خانم دکتر پرسید مشکل چیه؟ گفتم نمی‌دانم من داشتم از سیرجان با پای پیاده می‌رفتم تهران مرا دستگیر کردند و آوردند اینجا. گفت: مگر پیاده‌روی جرم است؟ گفتم نمی‌دانم از دادگاه ویژه روحانیت شیراز بپرس. گفت برای چه می‌رفتی تهران؟ گفتم برای دادخواهی. گفت: دادت را گرفتی؟ گفتم آره. اینجوری... و اشاره کردم به وضعیتی که دارم. خندید...»

دوازده صفحه بعد این شماره مجله راه اختصاص دارد به آقازادگان و نخبگان صدر اسلام. حجت‌الاسلام همازاده. در «آقازادگان صدر اسلام» عملکرد فرزندان هشت تن از صحابی مشهور پیامبر(ص) را در زمان امیرالمومنین امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام بررسی کرده است. «دوگانه اشعث و عمار» هم کندوکاوی است به قلم مجید بذرافکن درباره عملکرد این دو امیر لشکر امیرالمومنین در جنگ صفین و نقش اشعث در ماجرای حکمیت.

«انقلاب فرهنگی کار دانشجویان بود» عنوان گفتگویی است با دکتر علی منتظری رئیس پیشین و یکی از پیشکسوتان جهاد دانشگاهی درباره انقلاب فرهنگی و همچنین تاسیس جهاد دانشگاهی.

«از شین به سین» عنوان مطلبی است در یادبود علامه سید عبدالحسین شرف‌الدین و تلاش‌هایش برای وحدت اهل تشیع و تسنن.

بخش جهان این شماره راه مشتمل است بر پرونده‌ای درباره سینمای مقاومت فلسطین. در این پرونده گفتگویی شده با محمد درمنش کارگردان فیلم هیام درباره علل کم‌توجهی سینمای ایران به موضوع مقاومت فلسطین.
در بخش جهان همچنین گفتگویی چاپ شده با عنوان «آگهی اذان». آگهی اذان گفتگویی است با میررحیم میربابا رئیس پیشین تلویزیون دولتی تاجیکستان که به علت پخش اذان از کار برکنار و زندانی شده بود.

در صفحه ۸۸ این شماره راه هم نامه یکی از طلاب حوزه علمیه معصومیه چاپ شده درباره وضع زندگی مردم عنبرآباد جیرفت پس از ۱۵ سال خشکسالی. این نامه با این کلام امیرالمومنین شروع شده: «دورترین نقطه حکومت اسلامی با نزدیکترین نقطه، از لحاظ سهم و حقوق باید مساوی باشد.»
«عرفان زورکی، رهروان پولکی» و «پجواک» هم صفحات طنز این شماره راه هستند.

این نشریه به همراه نشریاتی چون موعود، رهنامه، پگاه حوزه، امتداد و... در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب قابل تهیه است.

یکشنبه 2 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط