loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

غربشناسی علمای شیعه

نویسندگان مرتبط : احمد رهدار

نتایج پژوهش «غرب‌شناسی علمای شیعه در تاریخ معاصر ایران» در کتابی با همین عنوان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر خواهد شد. توجه به مستندات تاریخی و فتاوای علما در زمینه‌های مختلف از نکات برجسته این نوشتارند.

یاسر عسگری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این پژوهش را از آثار «حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار» خواند و گفت: کتاب «غرب‌شناسی علمای شیعه در تاریخ معاصر ایران» اکنون مراحل پیش از نشر خود را طی می‌کند.

وی با بیان این که این مجموعه در بردارنده هفت فصل گوناگون در حجمی بالغ بر 900 صفحه است، بیان داشت: از عناوین این فصول می‌توان «کلیات»، «موضع عالمان شیعه در قبال چهره کلامی ـ مسیحی غرب در ایران»، «موضع‌گیری عالمان شیعه در قبال چهره سیاسی ـ نظامی»، «موضع‌گیری عالمان شیعه در قبال چهره اقتصادی غرب»، «رویارویی فکری ـ فرهنگی علمای شیعه با غرب»، «جمع‌بندی» و «ضمایم» را نام برد.

عسگری عنوان داشت: در بخش جمع‌بندی «غرب‌شناسی علمای شیعه در تاریخ معاصر ایران» مباحثی مانند رویکردهای مواجهه با غرب، ابعاد غیریت غرب نسبت به ما، غرب‌شناسی جریان دانشگاهی، انقلاب اسلامی و گذار از غرب، عنوان و بررسی شده‌اند.

پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، درباره نکات برجسته و قابل توجه این پژوهش یادآور شد: نخستین باری است که پژوهشی به این شکل در این حوزه، یعنی غرب‌شناسی از نگاه علمای شیعه صورت گرفته است و مستندات تاریخی فراوان، فتاویی که علما در زمینه‌های مختلف عنوان کرده‌اند، به همراه ذکر کتاب‌ها و رسالاتی که از آنها منتشر شده‌، علاوه بر متن کتاب در ارجاعات به عنوان منابع نیز معرفی می‌شوند.

مسوول دفتر گروه مطالعات اسلام و غرب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مخاطبان اصلی کتاب «غرب‌شناسی علمای شیعه در تاریخ معاصر ایران» را پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزه غرب‌شناسی و تاریخ معاصر ایران خواند.

چهارشنبه 5 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط