loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آثاری در نقد سکولاریسم

کتاب«جستاری نظری در باب سکولاریسم» که حاصل تلاش جمعی از محققین گروه اسلام و غرب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است بزودی منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دین پژوهی ایران کلان پروژه «سکولاریسم» یکی از فعالیت‌های گروه مطالعات اسلام و غرب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در چهار سال اخیر بوده است که حاصل آن در چهار بخش ارائه می‌شود.

بر اساس این گزارش گروه مطالعات اسلام و غرب در صدد است با این تحقیقات، مطالعات انتقادی دقیق‌تر و موثرتری از غرب سکولار را ارائه نماید،سکولاریسم(1) مجموعه مقالاتی انتقادی جمعی از پژوهشگران در نقد ابعاد مختلف سکولاریسم در زمینه اخلاق، عقلانیت، علم، معنویت، روش شناسی و... است که با مدیریت و نظارت علمی حجت‌الاسلام و المسلمین استاد محمدتقی سبحانی با عنوان «جستاری نظری در باب سکولاریسم» در مرحله ویرایش پیش از نشر است.

این مقالات در پی آن است که تصویر دقیق‌تری از قلمرو وسیع سکولاریسم و مدعیات آن را فراروی مخاطبان قرار دهد و تصریح نماید که سکولاریته تنها با عرصه سیاست و حقوق درگیر نیست، بلکه با گذشتن از مرزهای حیات جمعی، به عمیق‌ترین لایه‌های شخصیت فردی پا گذاشته است و برای عقلانیت، اخلاق و سلوک انسانی هم نسخه می‌پیچد.

سکولاریسم(2) به نقد آرای عادل ضاهر در کتاب «الاسس الفلسفیه للعلمانیه» اختصاص دارد که پس از دو مرحله ارزیابی درون‌گروهی، مراحل نهایی را پشت سر می‌گذراند. پروفسور عادل ضاهر استاد دانشگاه پیس نیویورک، از فلاسفه برجسته جهان عرب است که کتاب وی با عنوان «الأسس الفلسفیه للعلمانیه»(ریشه‌های فلسفی سکولاریسم) کتابی شناخته شده درباره سکولاریسم است، این کتاب در حلقه‌ مطالعاتی گروه علمی سکولاریسم مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده است و اعضای این گروه، انتقادات خود را طی مقالات متعددی تدوین و آماده برای چاپ کرده‎اند.

سکولاریسم(3) نیز ترجمه مقالاتی در نقد سکولاریسم از سوی اساتید دانشگاههای غربی است که همه مقالات ترجمه شده اند و در مرحله ارزیابی پایانی قرار دارند که پس از ویرایش مانند دیگر آثار این گروه به زودی از سوی نشر پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی به جامعه پژوهشی کشور تقدیم خواهد شد.

*****
کتاب سکولاریسم اسلامی، نقدی است بر دیدگاه روشنفکران مسلمان که به قلم منصور میراحمدی از محققان پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نگاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر در چهار فصل با عناوین "مسئله دولت‌سازی و ظهور ایده سکولاریسم اسلامی در جهان اسلام"، "چرخش معرفت‌شناختی و برداشت جدید از دین در ایده سکولاریسم اسلامی"، "مفهوم و ماهیت سکولاریسم اسلامی" و "نقد و بررسی ایده سکولاریسم اسلامی" تنظیم شده ‌است.

در مقدمه این کتاب آمده‌است: اثر حاضر درآمدی بر تبیین و ارزیابی انتقادی سکولاریسم اسلامی به عنوان یک ایده نظری در پاسخ‌گویی به مسئله دولت‌سازی مدرن در جوامع اسلامی معاصر است. با اشاره به چگونگی طرح این مسئله ، پاسخ طیف خاصی از اندیشمندان مسلمان با تکیه بر مبانی معرفت‌شناختی آنان در قالب یک نظریه صورت‌بندی و مؤلفه‌های مفهومی سکولاریسم اسلامی و ماهیت آن از منظر آنان تنظیم و ارائه شده ‌است. بررسی انتقادی این ایده در این اثر، «نابسامانی و اغتشاش مفهومی» و «نامربوط بودگی تئوریک» را به عنوان مهم‌ترین مشکلات نظری نمایان ساخته، ناتوانی این دیدگاه را در ارائه ایده‌ای منسجم درباره دولت مدرن اسلامی نشان می‌دهد.

نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب سکولاریسم اسلامی را درشمارگان 1400 نسخه، 168 صفحه و قیمت 18000 ریال منتشر کرده ‌است.

پنجشنبه 6 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط